NVH är en term som biltillverkare gillar att slänga sig med. Det står för ”Noise, Vibration and Harshness” och på ren svenska handlar det om nivån av buller och vibrationer i bilen. Hela avdelningar med tekniker sysslar med enbart detta.
Hyundai är inget undantag. Märket är noga med att påpeka att nya i30-kombin har samma NVH-egenskaper som i30 med halvkombikaross.
Jo tack, det märks och tyvärr är det inget att skryta om. På grov asfalt, som täcker stora delar av det svenska vägnätet, är det ett fasligt liv i bilen. Bullret från däcken är så elakt att vi snart famlar efter öronpropparna. Är man intresserad av i30 bör man verkligen prova bilen ”med öronen” innan affär.
Kombiversionen är 24,5 cm längre än halvkombin och alltihop har förlagts till det bakre överhänget. Det ger ett lastutrymme som sällar sig till de största i storleksklassen. Ständiga måttstocken VW Golf sväljer marginellt mer, tre liter extra, med baksätet uppe men 30 liter mindre med sätena nedfällda.
Bilen är dessutom lättlastad med låg tröskel och platt golv. Påskrokar sitter på båda sidorna. Baksätet är delbart i proportionerna 60/40 och i mitten finns en skidlucka. Provbilen är även försedd med två skenor i golvet och en avdelare som enkelt kan skjutas framåt och bakåt. Fyra stroppar i golvet, också extrautrustning, lyfter upp luckor till ytterligare fack.
Nog är kombiutrymmet praktiskt men kanske inte optimalt städvänligt. Den enkla golvmattan ser ut att korva sig efter ett par dammsugningar.
I baksätet finns gott om plats på höjden men benutrymmet lämnar en del att önska. Dynan är relativt kort och låg, medellånga hamnar med benen i obekväm vinkel. Det finns bättre baksäten i klassen.
Bortsett från bullret är i30 trevlig att köra. Styrningen är överraskande skarp, fjädringen sköter sig med beröm även på knöggligt underlag, förarergonomin är god. Dieselmotorn i provbilen drar villigt från låga varv utan att knattra eller vibrera alltför mycket, den manuella lådan känns smidig och distinkt.
Resten av motorutbudet utgörs av en svagare diesel på 110 hk, en trecylindrig enliters bensinturbo på 120 hk och en fyrcylindrig bensinturbo på 140 hk. Automatväxlande dubbelkopplingslåda kostar 15 000 kr. Tills nu har Hyundai klarat sig utan SCR-katalysator för att hålla nere dieselmotorernas utsläpp av kväveoxider men nästa år införs den sortens avgasrening.
Mycket ingår från start men många lär välja den högre utrustningsnivån Comfort (10 000 kr). Högsta nivån Premium (35 000 kr) är fullsmetad med finesser men är det värt pengarna? Säkerhetspaketet (8 000 kr) gör att den automatiska nödbromsen också kan upptäcka och bromsa för fotgängare.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i30?
Pris, från kr: 259 900 (1.0 Turbo Select: 184 900).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 459/B 180/H 148.
Bagagevolym, l: 602–1 650.
Tjänstevikt, kg: 1 548.
Max dragvikt, kg: 1 500.
Motor: Fyrcylindrig dieselturbo, volym 1 582 cm3, max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 000 v/min, max vridmoment 280 Nm vid 1 500–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, manuell sexväxlad låda.
Prestanda: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.
Deklarerad förbrukning: 3,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 102 g.
Konkurrenter: Kia Cee’d, Peugeot 308, Opel Astra, VW Golf, Renault Megane med flera.
Vad nytt?
Kombikarossen.
För vem?
Utrymmestörstiga som lockas av fem års garanti.
Plus:
Bagageutrymme, kör-egenskaper, utrustning.
Minus:
Vägbuller, baksäte, golvmattor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Leif L, Du får oftast en tystare och snålare Skoda för samma pengar och jag tycker nog att alla fabrikanter håller samma klass som japanerna förutom att du får lite mer vettig utrustning att välja på för pengarna.
Leif L. "Lågprisalternativ" då ler man verkligen. Den som inte provar sina bilar före köp vet inte vad han går miste om men iofs så det man inte vet mår man inte dåligt av med öronpropparna i.
Dum skärm, onödig risk för handskador i en krock, föraren smackar fingrarna i den.
Dyr? Tung? ..och ändå igen komfort? En Avensis (som är en större bil) framstår som ett bättre alternativ. Jag hade inte lagt så här mycket pengar på denna modell. Sedan vad hände med 7 år? blev den plötsligt 5 år nu? (eller har jag inte hängt med i svängarna...).
Lätt val. Golf!
Ingen bil för mig, ljudnivå är en viktig parameter och koreanerna ligger fortfarande efter på det.
Lågbilar som man får tråckla sig in genom akrobatiska vinklingar, det känns så föräldrat idag. Och jag har faktiskt sett en i30 kombi och vanliga i30 i butik, kombin får ihop linjerna mycket bättre än den trista halvkombin. Men ingen av dem är för mig, de är för låga och dessutom sitter jag för dåligt. Fick inte till något bekvämt hur jag än vred och tryckte på olika reglage på stolar och ratt. Så tack men nej tack. För mig finns det andra alternativ...
.
Hyundai har 5 års garanti sedan exakt 9 år, den 9-åriga garantin försvann den 31 december 2008.
Koncernkollegan Kia har dock fortfarande 7 års garanti.
Att japanerna skulle vara bättre än koreanerna... nja, säger jag. Iaf när det gäller ljudnivå så är det rätt varierande med det fortfarande hur de lyckats. Bäst mekanik håller jag inte med om heller, inte generellt. Honda har bra mekanik, men de övriga... Jag har lånat en Mitsubishi ibland när min Picasso varit på service, och Mitsubishi har en klonkig växellåda. Visst känns väldigt mekanisk, men klonkig. Inte mjuk smidig, utan bara en rå, hård mekanisk känsla och svårare att hantera än växellådan i min Picasso. Sen är det en massa saker med instrumentering och belysning när det är mörkt som lämnade mycket övrigt att önska. Att färddatorn och bilens meddelanden tar upp samma fönster som bränsle- och temperaturgivare, det tyckte jag var enormt störande. Och många knappar obelysta på natten... Har kört både ASX och Lancer. Känns som en tidsresa 20 år tillbaks i tiden, på alla sätt. Mekaniskt, komfortmässigt, instrumentpanelen... De var ändå rätt nya... Mitsubishi kan verkligen göra modeller som känns gamla redan som nya, de har helt klart en särskild talang för det. Hyundai och Kia har lite roligare inredningar än japanerna (med undantag av Honda), men nej jag trivs inte i dem, sitter inte bra. Honda är det japanska märke som jag verkligen respekterar, fast de har misslyckats med sin yttre design på senaste tid. Toyota begriper jag mig inte på. En udda placerad digital klocka som känns placerad av en tekniker med bindel för ögonen som tryckte dit en på måfå i inredningen. Varför fick den inte vara i det informationsfönster som annan information är samlad i? Helt obegripligt, men Toyota har mycket sådant... Jag förstår mig inte på dem, tycker inredningen är ful och nej usch... :) Och detta med digitalklockan gäller både Prius och Auris som jag åkt i...
Googlade just "mellanmjölk" men fick inte någon bild på en Kia. Konstigt!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.