Nästa artikel
Provkörning: Ford Galaxy (2015)
Provkörning

Provkörning: Ford Galaxy (2015)

Publicerad 5 mars 2016 (uppdaterad 5 mars 2016)
Tag plats! Utseendet är snarlikt förra generationens Galaxy men under det rymliga skalet delas tekniken med nya Ford Mondeo.
Den rymliga, praktiska och en gång så populära familjebussen har på senare år fått stå tillbaka för diverse suv-modeller. Nya upplagan av Ford Galaxy visar att det är en utveckling åt alldeles fel håll.
Familjebussen, varför dalade den i popularitet? Jag sitter vid ratten i nya, Ford Mondeo-baserade sjusitsaren Galaxy och funderar på en biltyp som nästan försvunnit och jag kan inte begripa varför.

Nya Galaxy är tredje generationen med samma namn och bra lik den gamla upplagan rent visuellt. Den första var som bekant en gemensam skapelse tillsammans med Volkswagen (Sharan) och Seat (Alhambra), men den här står på egna ben och känns som en nytändning på alla cylindrar.

Provbilen är ett verkligt topprustat exemplar kallat Business 2,0 TDCi 180 MPS AWD (puh!) och kostar 382 400 kronor. Det är mycket pengar men enligt min mening inte alls orimligt med tanke på vad de köper. Motorn är en vridmomentstark 180-hästars turbodiesel kopplad till en sexväxlad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift.
 
I utrustningen finns allt man kan önska: aktivt helljus som skärmar av för mötande trafik, elektriskt upp- och nedfällbar tredje stolsrad, medelst knapptryckning nedfällbar andra stolsrad (man får dra upp de tre stolarna i den själv), aktiv styrning med utväxling som skiftar med hastighet, läderklädsel, ”fotöppning” av bagageluckan, aktiv parkeringshjälp, solskyddsgardiner, multimediamöjligheter i massor och tusen och en andra komfortfinesser.

Allt detta i en fyrkantig och väldigt – väldigt! – rymlig familjebil som verkligen ställer upp på vardagens vedermödor när en normalstökig familj ska få ihop sitt vardagspussel. Långresa till fjällen – check. Julhelg hos moster Agda i Mönsterås – check. Badliv på stranden utanför utanför Halmstad– check. Nya sängarna från möbelvaruhuset på fyra bokstäver – check.
 
Det kanske redan har framgått att jag gillade den här bilen? Sikten är alldeles förnämlig, på förarplats är det som att sitta längst fram i en turistbuss för kontinentresor. Motor och växellåda samarbetar finfint, med snabb reaktion på gaspådrag och härlig råstyrka samtidigt som motorljudet är dämpat. Provbilens ork påverkas knappt alls av tung last. Fjädringen är – hör och häpna – inte det minsta inriktad på ”sportighet” utan på att vara komfortabel för alla åkande.

Färden går mjukt, med viss karosskrängning, men utan att vara det minsta velig. Fjädringsrörelserna är följsamma, inte ens på tuff isbark eller gropiga, vinterhårda grusvägar klagar passagerarna på åkkomforten. Fords tilltalande körkänsla finns kvar men är mer nedtonad än i exempelvis S-Max. Fyrhjulsdriften sattes aldrig på några avslöjande prov men förefaller reagera snabbt och omärkligt. Helljuset är fantastiskt.
Enligt deklarationen ska bilen dra knappt 0,6 liter milen men så lågt hamnade jag (förstås) aldrig, snarare runt 0,78–0,80 vilket ändå är rimligt.
 
Inredningen är ganska stram men känns mer välgjord än i tidigare Galaxy. Stolarna är behagliga på alla fem ”ordinarie” sittplatser och mittradens ytterstolar kan fällas undan för ett förhållandevis enkelt insteg till tredje raden. Där sitter vuxna helst bara på kortare turer men för barn är det förstås lite spännande och då duger utrymmet. Antalet mugghållare och större eller mindre förvaringsfack är oräkneligt, att städa ur en ”långrest” Galaxy kan bli en pärs.

Förarmiljön är nästan alltför riklig, med en salig blandning av mätare och visare i olika storlekar och typsnitt. Kromramarna kring instrument och enheter ger ett ganska grällt intryck och många av funktionerna i menyer och i knappfloran är inte heller särskilt genomtänkta – även om man förstås lär sig efterhand. Med Fords system SYNC2 kan mobiltelefon, GPS, ljud- och övriga mediefunktioner, liksom klimatanläggningen skötas med röstkommandon eller med pekskärmen på åtta tum. Den är för övrigt identisk med den i Mondeo.
 
Det är inte så länge sedan var och varannan tillverkare hade en högbyggd, lådformad, praktisk och sjusitsig modell på programmet. Namn som Toyota Previa, Citroën Evasion och C8,  Chevrolet Trans Sport, Chrysler Voyager och många fler fanns att välja bland. Nu är det VW Sharan/Seat Alhambra och Ford Galaxy och möjligen S-Max som erbjuds. Citroën Grand C4 Picasso är också en bra bil och tänkbar konkurrent men den är inte fullt lika stor som Galaxy.

Det är ett klent utbud för en biltyp som är klokare än det mesta, inte minst de minst 50 suv- och crossoverbilar som svämmar över marknaden.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Galaxy?
Ford Galaxy 2,0 TDCi AWD titanium

Pris, från kr: Titaniumutförande från 327 900, provbilen 382 400. Galaxy finns från 301 000 (Trend 1,5T).

Modell: Familjebuss.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 485/B 192/H 175.

Tjänstevikt, kg: 1 840.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel, fyra ventiler per cylinder, direktinsprutning. Volym 1 997 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2 000–2 500 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad automatlåda.

Prestanda: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,6 s.

Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km.

CO2-utsläpp: 149 g/km.

Konkurrenter: Volkswagen Sharan, Seat Alhambra.

Plus: Utrymmen, åkkomfort, köregenskaper, motor, smidig stolsfällning.

Minus: Röriga knappfunktioner.



Vad nytt? Helt ny Galaxy på samma tekniska grund som senaste Mondeo.

För vem? För barnfamiljer och dem som behöver stora, flexibla utrymmen. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-05 15:40
Hackenbush

Familjebuss är ett smartare val framför Suv. Sitter högt i denna med om det nu är viktigt fast betydligt mer plats i denna familjebussen.

#2 • Uppdaterat: 2016-03-05 16:06
saabnisse

Verkar som Ford blir allt vettigare alternativ.
Håller helt med Hacken, fattar inte hur man kan välja SUV framför en sådan här eller någon av dess konkurrenter.

#3 • Uppdaterat: 2016-03-05 16:20
Vidstige

Alla tänker olika, jag skulle mycket heller välja en XC90 framför denna. Och tror dessutom inte den är direkt törstigare. Aldrig gillat dessa familjebussar.

#4 • Uppdaterat: 2016-03-05 16:52
Optimus

Ford gör bra bilar, har själv den senaste modellen av Kuga. Blev en SUV efter ett antal år med familjebuss. Behöver inte oroa sig över för lite utrymme när man har en familjebuss. Fast ungarna är stora nu så kommer de fortfarande ihåg familjebussarna med positiva intryck. De sitter också högt med bra sikt. Det är annat än klämma in sig i en V60 eller liknande. Sitta i baksätet på moderna kombibilar är inte kul, lite fängelsekänsla.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-05 20:24
Gunnar Lindberg

Det finns inget kommentarfält vid nyheten om programmet Asfalt så jag skriver här i stället. Videon kan väl som bäst kallas tråkig. De har en lång väg att köra innan det blir något som liknar Top Gear. Mobilsamtalet vid ratten är en fullständigt onödig provokation, rent barnsligt. Tack för ordet!

#6 • Uppdaterat: 2016-03-05 21:34
celef

Jag gillar funkisbilar med komfort mer än något annat, jag vill också att bilen ska vara smidig att framföra i trång stadstrafik men samtidigt kännas trygg på landsvägen, denna bil verkar nästan vara mitt i prick, men något för stor

#7 • Uppdaterat: 2016-03-06 16:04
Styggavargen

Ja du anti, du ser ju själv vad den drar.. ca 0,8 liter/milen. Fler bilar tenderar till att väga in på intervallet 1800-2200 kg idag, och som du ser... man uppger en låg förbrukning på 0,6 liter/mil som direkt visar sig vara rena skämtet, förbrukningen ligger mycket högre. Hade denna bilen haft bensinmotor hade det varit 1 liter/mil, tycker du det är lågt? Diesel lurar nästan alla, man tycker det är låg förbrukning men man tar inte hänsyn till att energi innehållet är högre. Gör man om värdena till bensin så skulle fler få upp ögonen på vad den nya bilen drar då deras gamla var en bensin bil. Låt oss ta ett exempel på att man kanske hade en gammal SAAB 9-3 eller nåt som drog 0,7 liter/mil (bensin), sedan köper man en SUV som drar nästan lika mycket som diesel... ja då har ingen förbättring skett, snarare åt andra hållet.

Bara som jämförelse, en Octavia med diesel motor drar runt 0,4 liter/mil. Många köper en sådan här stor buss när inget behov finns, hade de valt en mindre vanlig kombi med diesel så hade de nästan halverat sitt utsläpp. Men det är klart, då pratar vi om en 400 kg lättare bil som har lägre luftmotstånd. Sharan och andra liknande bussar har helt plötsligt blivit populära igen, och det är inte för att man har 4-5 barn...utan för att de antagligen inte vill köra en SUV. Kvinnor är nog de som driver utvecklingen, antagligen för att de är rädda nu när alla kör allt större och tyngre bilar.

#8 • Uppdaterat: 2016-03-06 21:31
Tvärnit

Ja något vidare vacker är den inte men mer praktisk än någon SUV.
Antifeministen...förutom denna så finns det en betydligt billigare o snyggare "doldis" av annat märke, den ska jag ha.
Jepp, Multi-Purpose Vehicle (MPV) kommer vi att se fler av.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-07 10:13
Styggavargen

Anti, varför skulle man vilja köpa en Dacia? Dessa osäkra bilar borde ingen köpa, glöm dem! MPV är mycket mer praktiskt än SUV alla dagar i veckan. Jag var inte emot MPV, men det gäller för denna typ av bil är att de blir törstiga med mycket utsläpp som följd. Det är lika illa att alla köper MPV:s som SUV:s när behovet inte finns där. För behovet måste ändrats radikalt i så fall, dessa bilar var sällsynta för 5-10 år sedan, men nu är de väldigt många till antalet. Folk köper allt tyngre och större bilar, utan att man egentligen skulle behöva dem. En granne till mig har en Land Rover Discovery, de är 2 st i hushållet ...båda pensionärer. Behöver de en 2,7 ton tung bil? Det börjar nästan bli löjligt...

#a • Uppdaterat: 2016-03-07 15:10
Tvärnit

Antifeministen. Efter att ha provat en handfull SUV:s så har jag gjort en rannsakan, vad är det med SUV som drar mig? De är macho, och i de flesta fall inget mer än så.

Dacia Lodgy i Stepway utförandet är ett verkligt lyft för modellen, där hittade jag den rätta balansen i mellan praktisk men ändå lite tuff, men den är ju inte up to date vad gäller säkerheten förstås.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.