Ford gör också en stor sak av den nya röststyrningen. Det går säkert att lära sig uttal (engelska) som fungerar, men när vi provar att säga ”Max AC” rattar bilen istället in frekvens 800 på AM-bandet. Andra kommandon slutar i liknande fadäser.
Viktigare är att Ford vidareutvecklat de aktiva säkerhetssystemen. Nu klarar bilen att nödbromsa automatiskt i 50 km/tim istället för den tidigare maxfarten 30 km/tim. Nya tekniken Enhanced Transitional Stability kan också förhindra sladd genom att övervaka styrning och hastighet och aktivera antisladdsystemet precis innan hjulen tappar greppet. Autobroms ingår i utrustningsnivån Trend, men är annars tillval för rimliga 2 500 kronor.
En plump i protokollet är att krockkudden vid passagerarplatsen fram inte går att stänga av som standard, därmed kan säkerhetsmedvetna småbarnsfamiljer inte montera en bakåtvänd barnstol i framsätet. Avstängningsbar airbag kostar 2 500 kronor och kan bara installeras i efterhand på verkstad.
Två nya motorer, en bensin och en diesel på vardera 1,5 liter, står till buds och jämfört med tidigare kraftkällor ska förbrukningen ha kapats med upp till en femtedel. Den trecylindriga enlitersbensinaren med 100 eller 125 hästkrafter väntas dock bli storsäljaren, trots det lilla formatet räcker den till för att driva en stor Focus, så länge man inte har alltför bråttom och jobbar en del med växelspaken. Köregenskaperna är kvicka och, tillsammans med de goda utrymmena, Focus starkaste kort mot den mördande konkurrensen i Golf-klassen.
Allt som allt har Focus lyft ett snäpp, men ett senare test får utvisa om bilen lyfter högre än flerfaldiga testvinnaren Golf.
Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Focus?
Pris, från kr: 200 400.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 456/B 182/H 151.
Tjänstevikt, kg: 1 518.
Max dragvikt, kg: 1 200.
Motor: Rak tvärställd trecylindrig bensinturbo, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, volym 998 cm3, max effekt 125 hk (92 kW) vid 6 000 v/min, max vridmoment 170 Nm vid 1 400–4 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, fem- eller sexväxlad manuell eller sexstegad automat.
Prestanda: Toppfart 193 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,2 s.
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 110 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Kia Cee’d, Toyota Auris, Hyundai i30, Peugeot 308, Opel Astra, Seat Leon, Renault Megane, med flera.
Vad nytt?
Uppdatering i mitten av livscykeln.
För vem?
Några tusen svenskar per år.
Plus:
Vassa köregenskaper, rymligt lastutrymme.
Minus:
Dåligt utförande på sina håll, avstängningsbar krockkudde kostar extra.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag är fortfarande skeptisk mot trecylindrigt. Annars snygg bil.
Klart snyggare än tidigare utförande men till sist är det nog ändå en bil som köps på ett vettigt (=relativt lågt) pris och där är väl frågan om inte Ford åter gör samma misstag som tidigare nämligen att överprisa bilen det första året... Och äntligen har man också kommit på att erbjuda autobroms som standard - nåt som fanns att få även i tidigare utförande men då mestadels bara som tillval, tyvärr. Där slarvade man bort ett möjligt säkerhetsmässigt försprång genom att snåla bort det i standardutrustningen samt att man knappt hade några lagerbilar alls med det tillvalet - i alla fall de 2 första åren.
Edit: Efter att ha läst Fords specar så kan man åter konstatera att autobroms INTE är standard i nivån Trend utan man måste upp i nivån Titanium för att få denna säkerhetsutrustning - dåligt av Ford !
Kollar man på bilar som ÅF har tagit i lager tidigare. Är nästan alla bilar Titanium, och att nästan alla bilar har Active City stop.
Regge - kolla vad jag skrev - "i alla fall de 2 första åren"... Då var det Trend eller Titanium (mest Trend) men UTAN autobroms. Detta har inte varit standard tidigare men under senaste året har man väl känt en viss press och beställt lagerbilar även med autobroms som tillval.
Instrumentpanelen har fått ett storlyft. Innan var den HEMSK! Brrrr. Men det som ändå fick mig att inte skaffa en Focus i somras var den sega motorn. Jämför med VAG-s 122 hk är den ordentligt slö. 3-cylindraren må vara prisad, men den är långt efter i prestanda.
Sadly Ford tries to make this car look much like a Volvo V60 that I just purchased! Volvo has a great design in the V60
Varför måste alla fordar se ut som Aston Martin i fronten?
De ser inte ut som Aston Martin, designen är från Mustang.
Jag har provkört denna bil med den 3-cylindriga 1-liters motorn och det var en trevlig bil. Speciellt känslan i styrningen var bra och gav en skön vägkontakt - här fanns det man brukar kalla körglädje. Storleken på kombin gör att den borde räcka till för väldigt många. Men tyvärr faller det för min del på motoralternativen... Varför finns inget större alternativ? Ja, jag vet - miljökraven... Men många andra tillverkare klarar av att göra miljövänliga alternativ på i varje fall 2.0 liter och 4-cylindrigt. Här förefaller det som att största motorn är på 1,5 liter, eller har jag missat något? Känns i minsta laget om man vill kunna dra en mellanstor husvagn... Följaktligen tvingas man köpa en större bil än man egentligen skulle behöva... Vilket jag tycker är synd.
Designen tycker jag blev ett lyft! Jag gillar den nya fronten!
...dock är den relativt trång i baksätet - sämre än föregående modell (den som kom runt 2005 alltså)... Blev tummen ner från våra grabbar när vi testade denna då nya modell 2011. Men kul att stötskydden på dörrsidorna äntligen kommit i produktion (tror i alla fall inte jag sett dom tidigare).
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.