I år kommer ett helt fång med snudd på övermotoriserade småbilar för den som drömmer om en sportbil men varken har plånbok eller praktisk möjlighet att avnjuta en sådan. Förutom Fiesta ST kommer bland annat nya versioner av Renault Clio RS och Peugeot 208 GTI under våren.
Grundkonceptet med stark motor i liten bil är i sig inget nytt utan har i alla tider lockat kunder och därmed också biltillverkare. Just i småbilsklassen blev Peugeot storsäljare med klassikern 205 GTI på 80-talet men även tidigare har vi sett biltypen, till exempel Opel Kadett Sprint under 70-talet och Renault R8 Gordini under 60-talet. Och nu har lilla Fiesta fått 182 hästkrafter under huven.
Fiesta har just kommit i ansiktslyft version med ny nos. Enligt många en riktigt lyckad operation. För visst andas fronten nu nästan lite Aston Martin?
ST erbjuds till att börja med enbart med tredörrars kaross i Europa. Det må vara välgörande för den sportiga profilen men de flesta vardagsanvändare gillar bakdörrar även på småbilar. Om det så bara handlar om att slänga in en väska i baksätet, blir umgänget så mycket lättare när man slipper operationen med att fälla ryggstöd för att komma till. I USA säljs Fiesta ST för övrigt enbart med fem dörrar.
Omedelbart när man sätter sig i bilen signalerar Fiesta ST att det här är på riktigt. De djupt skålade Recaro-stolarna tar ett fast grepp runt ändalykten och den lilla läderratten ser synnerligen inbjudande ut.
Motorn startas med en knapptryckning (extrautrustning) och spritter igång med ett överraskande morskt morrande. Under huven sitter samma turboladdade 1,6-litersmaskin som bland annat återfinns i Volvos T4 och ett helt koppel modeller från Ford men i ST låter den riktigt ilsken.
Med hjälp av diverse akustiskt trolleri leds insugningsljudet in i kupén för den rätta sportiga känslan utan att bilen för den sakens skull behöver bli särskilt bullrig på utsidan. Samma system, kallat Sound Symposer, används även i Focus ST.
Sexväxlad manuell låda är standard med fin känsla i spaken och smidig koppling. Accelerationen genom växlarna är snabbare än den känns. Motorn ger mycket kraft redan från låga varv vilket bidrar till att göra Fiesta ST lättkörd.
Vi provkör på slingrande asfaltsvägar i trakterna av Valencia, Spanien, en miljö som passar bilen som hand i handske. Tvära kurvor avlöser varandra men Fiesta ST tappar aldrig spåret utan slinker glatt och villigt igenom även de skarpaste av hårnålar.
En finess kallad eTVC (enhanced Torque Vectoring Control) lägger automatiskt lite bromskraft på innerhjulen och hjälper därmed bilen att komma runt i hårda böjar.
Bilen är lätt att hantera och synnerligen underhållande att köra. Bromsförmågan är förbättrad jämfört med vanliga Fiesta och på ST sitter det skivbromsar även på bakhjulen.
Antisladdsystemets funktion kan tonas ned med ett mellanläge som tillåter att bakvagnen glider ut en smula innan bromsarna slår till. För mer avancerad körning på exempelvis avlyst racerbana kan systemet stängas av helt.
Men vardagen består ju tyvärr inte enbart av bankörning och vid mer sansad transport på normala vägar kommer också en del nackdelar fram. Den sexväxlade lådan hjälper till att sänka motorvarvet även i hög fart men ibland önskar man att det även gick att sätta ljuddämpare på Sound Symposerns envetna morrande.
En sträcka med grövre asfalt får oss också att misstänka att däckbullret kommer att bli påtagligt i Fiesta ST när den rullar på svensk asfalt. Fjädringen är hård och även smärre vägskador känns påtagligt i ryggslutet. Men vissa komfortbrister får nog ändå sägas höra till biltypen.
Fiestas ansiktslyft inkluderade tyvärr inte instrumentpanelen. Hastighetsmätare och varvräknare är lätta att läsa av men sedan var det nog med ergonomi och ljudanläggningens knappraseri hör till de rörigaste i branschen. Fiestaägaren lär dock sig så småningom att hitta rätt bland knapparna.
Värre är vad som inte finns. Övriga modellerna i toppen av Fiestaprogrammet går att utrusta med automatisk kökrocksbroms för 2 000 kronor. Den viktiga säkerhetsdetaljen går obegripligt nog inte att få till ST!
Vi utgår från att Ford rättar till denna pinsamma fadäs och ger bilen det säkerhetssystem den förtjänar.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta ST?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford Fiesta STBetyg
PRIS, FRÅN KR: 184 900.
MODELL: 3-dörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 398/B 171/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 163.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor med turbo. Dubbla överliggande kamaxlar. Fyra ventliler per cylinder. Kamrem. Volym 1 596 cm3. Max effekt 182 hk vid 5 700 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 600 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Antisladdsystem.
PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,9 s.
FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 138 g/km.
KONKURRENTER: Peugeot 208 GTI, Renault Clio RS, Opel Corsa OPC, Seat Ibiza Cupra, VW Polo GTI.
VAD NYTT? Uppdaterad busversion med ny, starkare motor.
FÖR VEM? Den som gärna tar shoppingbilen till racerbanan över helgen.
PLUS: Mycket körglädje till rimligt pris.
MINUS: Kökrocksbroms saknas, komfortbrister.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Här har man nästan lyckats med att få framlyktorna att sträcka sig från grillen till vindrutan, grattis till detta konststycke.
Tack Ford för att ni inte hakade på spåret och stoppade i automatlåda i denna modell, ni kommer sannolikt sno kunder från VW/Skoda/Seat som går och väntar på en manuell låda i lilla busbils segmentet.
Om den bilen tycker jag, OM.
Skulle inte ha något emot att ha den.
Man kanske skulle åter uppliva sin 205 GTI tid :-)
Säkert en riktigt kul sommarbil på krokiga vägar!
Hacken, undrar vilken bil som blir först med att få framskärmen bortrationaliserad? Framskärmen på Focusen är nog den minsta jag någonsin sett. Plastskärm nästa?
Jaha då blir det väl ett kommande test av Fiesta ST, 208 GTI och Clio RS då. :) Jag är förresten tillräckligt gammal för att minnas Fiesta XR2 och ärligt talat - det var en förfärlig bil! Det var på den tiden som sportighet hos Ford innebar två fjärrljus fram och lite dekaler och så en stenhård fjädring.
Raphael du glömde det värsta med XR2, de hiskeliga hålfälgarna, överträffades i gräslighet endast av Escort XR3s fyrhålade ... :-)
Annars vore det kul med ett test av klassikerna Golf GTI, Peugeot 205GTI och just XR2.
Fiesta ST skulle väl kunna duga som andrabil, tror inte jag skulle stå ut någon längre tid i en stötig bullerburk, men ganska snygg är den.
OT: Provkörde 208 GTi för ett par timmar sedan! Om den är den mjukaste av dessa sportigare småbilar så är den den enda man kan tänka att välja om man tänker köra den dagligen. Kanske ett snäpp mjukare skulle ha varit lämpligt för mej? Styrningen var kanske det bästa jag någonsin prövar på (och jag har kört äldre Ford Focusar med skitbra styrning också!)! Chassit är helt neutralt och kurvkörning är kul som bara f*n! Ge mer än 4000 varv och bilen går som en raket! Väldigt "stor" på motorvägarna, går rakt och är mjuk i hög fart. Tror jag ändå måste våga mej på Ford Fiesta ST också för det där men "hårdhet" tycks ändå vara lite av en smaksak så man bör inte tro på allt som skrivs och sägs?
OT: Raphael, fick sitta i en Peugeot 2008 också, man ser bra ut (även jag!) från bilen, ochsitter lite högre, annars är den som en 208:a.
Tack för din rapport Peugo. Många har kommenterat hårdheten i Fiesta ST och nämnt att 208 GTI är mjukare utan att vara för mjuk, så din kommentar bekräftar iaf i detta fall åsikten om fjädringen i 208 GTI. Fiesta XR2 var stenhård så uppenbarligen har Ford ett arv att förvalta här. :)
Ibland begriper jag mig inte på ViB:s provkörningar.
Vadå tålamod? Om man köper en Fiesta ST har man gjort ett medvetet val.
Vill man ha en pernsionärsbil så köper man väl en standardmodell...
Jag tycker att den verkar helt OK och i likhet med de 70- och 80-talsbilar som refereras till saknar St också autobroms. So what?
Köper jag en sådan bil vill jag inte ha autobroms. Jag vill inte heller ha ESP eller något annat glädjedödande som en del biltestare nu verkar vara en miniminivå av accepterad utrustning.
För övrigt uppskattar jag att se Clarkson, Hammond och May. Vet ni inte vilka det är så har ni inte förstått...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.