Provexemplaren var utrustade med aktiv styrning, en finess som är tänkt att göra bilen mer lättmanövrerad men som också ger en ganska nervös styrkänsla. I lägre farter hjälper styrningen till och vrider hjulen lite mer än vad föraren snurrar på ratten. I högre farter blir styrningen mycket känslig runt mittläget och det är svårt att köra bilen utan att vingla. Jag känner inte igen beteendet från Mondeo eller S-Max.
Den aktiva styrningen är tillval från utrustningsnivån Titanium och uppåt. Potentiella kunder gör klokt i att själva prova och se om man tycker finessen är värd de 5 500 kronor extra som systemet kostar.
Komforten är hög. Framstolarna är synnerligen bekväma även om den stora mittkonsolen tar utrymme i anspråk. Ford har lagt mycket energi på att dämpa bullret i Edge. Laminerat glas i alla rutor utom bakrutan dämpar buller utifrån och ett aktivt bullerreducerande system ska minska ljudet i bilen. Det fun-gerar så att tre mikrofoner runt om i kupén tar in bullret. En databox analyserar frekvenserna och sedan sänds samma signal ut i motfas via bilens högtalarsystem. I teorin ska dessa ljudvågor släcka ut varandra. På de tyska provkörningsvägarna rullade Edge mycket tyst. Om Fords aktiva ljuddämpningssystem även dämpar oljudet på svensk asfalt återstår att se.
Baksätet är bekvämt även för vuxna. Bagageutrymmet klarar hela 602 liter när bilen är dukad för fem. När baksätet fälls bildas tyvärr ingen plan lastyta då baksätets sittdyna är fast monterad. Utrymmet blir dock ändå generösa 1 847 liter.
Instrument och reglage känner vi igen från Mondeo. Instrumenten är tydliga och jag börjar nu vänja mig att hitta rätt bland alla kontroller på ratten. Infotainmentsystemet har jag dock fortfarande svårt att bli sams med. Rörigt, svåröverskådligt och långt efter de bästa konkurrenterna.
Edge är en världsbil. Den byggs i Kanada för Nordamerika och Europa samt i Kina för den inhemska marknaden där. Den europeiska varianten är utrustad med dieselmotorer, fällbara backspeglar, LED-ljus samt mer exklusiv inredning. Kinavarianten går att få i sjusitsigt utförande, något som inte blir möjligt i Europa eller Nordamerika. Drivlinan har vi tidigare mött i bland annat Mondeo. Dieselmotorn är stark på låga varv, relativt tystlåten och vibrationsfri. Den får dock slita hårt i tunga Edge och det är med nöd och näppe som effekten räcker. Fyrhjulsdrift är standard. Den styrs automatiskt och kopplas in 20 gånger snabbare än en blinkning när något hjul förlorar greppet.
Autobroms och vingelvarnare är standard på alla versioner. Adaptiv farthållare, krockkuddar i bilbältet på ytterplatserna bak samt dödavinkeln-varnare finns som tillval till de två dyrare utförandena Titanium och Sport.
Sammantaget är nya Edge en stor, snygg och komfortabel suv men frågan är om Ford hamnat rätt i sin prissättning. Ford ser Volvo XC60 som en allvarlig konkurrent men en Volvo med motsvarande utrustning är nästan 50 000 kronor billigare. Det blir tufft att sälja.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Edge?
Pris, från kr: 421 300.
Modell: Femdörrars femsitsig suv.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 481/B 198/H 169.
Markfrigång, cm: 20,3.
Tjänstevikt, kg: 1 913.
Max dragviKt, kg: 2 000.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Max effekt 180 hk vid 3 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat (+27 000 kr).
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 149 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60, Kia Sorento, Nissan X-Trail, Audi Q5, m.fl.
Plus: Bagageutrymme, komfort, välutrustad.
Minus: Högt pris, nervös styrning, klumpig i stan.
Vad nytt? Stor suv på Mondeo-bas.
För vem? Den aktiva familjen med välvuxna tonårsbarn.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men XC60 är ju betydligt mindre och har ju inget komfortabelt baksäte!
50000 dyrare än XC60 gör Forden fullständigt ointressant.
Men att hantera bilar som inledningsvis upplevs som "stora och svåröverskådliga" är alltid en vanesak. Kör man större varubil, buss eller rentav lastbil i arbetet är XC60 en liten och smidig bil för fritidsbruk.
Jag har också provat denna och måste motvilligt medge att jag blev imponerad. Jag upplevde den som mycket tyst, till och med tystare än vad jag väntat mig. Motorljudet var för mig väldigt ovanligt, den lät nästan som en ljudtrimmad bensinmotor. Jag gissar att ljudreduceringen tar bort vissa toner av motorljudet men inte andra, det var absolut inget som störde snarare tvärtom mest bara annorlunda. Jag provade den större motorn på 210 hk och upplevde inte att det saknades kraft, dock körde jag aldrig motorväg under min korta tur. Styrningen fick mig att haja till först, men jag blev förtjust direkt! Jag hade absolut valt till det!
Jag tycker i och för sig inte att det är dåliga materialval invändigt, men hade det varit möjligt att välja till en aluminiumlist som inte känns som plast, eller en träpanel som känns någorlunda äkta (Renault Talisman tex!) hade det gjort enormt för mitt köpsug. Pekskärmen tycker jag funkar bra, och jag ser inget problem i menyns logik, det som kan störa mig är att den är precis för långsam för att bli irriterande. Lite starkare proccesor i enheten och jag är nöjd.
Kommer bilen att bli en succe? Nej det tror jag knappast! Främst tror jag inte att Ford har ett tillräckligt starkt varumärke i Sverige för att sälja bilar över 350kkr.
För mig personligen är största problemet att den är dyrare och fulare än Mondeon utan att tillföra något Mondeon inte klarar.
Jag har inte provkört den än, men är smått intresserad. Gillar den yttre designen och storleken. Möjligen hade den gärna kunnat vara lite längre och bredare, men det är en smaksak.
Priset kan bli ett problem. Jag gjorde en snabb koll på Ford.se, och konstaterade att en maxad Edge ramlar in på runt 530 000 kronor. Bara en snabb koll, alltså. Inget grottande i erbjudanden eller liknande.
Även om det går att få rabatt på detta, hamnar priset i paritet med en Mercedes GLC, BMW X3 eller liknande med Business-paketen. Och eftersom de flesta är rätt ointresserade ifall bagaget rymmer 500 liter eller 600 liter av alla som köper de här bilarna, tror jag att det kommer att få svårt att sälja in sig.
Dessutom är en jämförbar konkurrent Mitsubishi Outlander rent storleksmässigt. Eller Hyundai Santa fe och Kia Sorrento. Alla dessa går att få som 7-sits. Och det är också ungefär enda argumentet för en sådan bil. Du behöver de extra sätena. Annars är det generellt bättre med en något mindre bil och takbox för de de där gångerna man behöver mer packning.
En förhöjd Mondeo till det priset. Tror int det.
Nu har jag i och för sig bara sett dessa bilder på ViB (och några på google) - Konstaterar för mig själv att ingen "vill ha"-känsla överhuvudtaget infinner sig...
Vad får man i utrustningsväg i en XC60 för den pengen? Tippar på - inte så mycket :P
Läs artikeln Roger;
"Ford ser Volvo XC60 som en allvarlig konkurrent men en Volvo med motsvarande utrustning är nästan 50 000 kronor billigare"
Papillon, Volvo har ingen motsvarande bil!
XC60 är för liten och XC 90 för stor.
Och det blir en riktig nudist i standardutförandet oavsett modell!
2 ton, hahaha... vilket vansinne!. "Den aktiva familjen med välvuxna tonårsbarn."...jojomen, jag tänker närmast på USA och att de där "barnen" väger över 100 kg eller nåt... tro fasen den är klumpig i stan, den är klumpig överallt...
Helt seriöst, behöver man verkligen ett system för att ta bort bullret på elektronisk väg? Själv kör jag Skoda Octavia och upplever inte speciellt mycket buller. inte ens i farter runt 120 km/h. Vart kommer bullret på denna bilen ifrån?? Eller har den ingen isolering?
Min bil lastar antagligen mer än denna och drar lika mycket per mil fast i bensin... helt seriöst, är detta vad vi skall prångla ut när vi har värsta klimatkrisen?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.