Det första som slår en när man tittar närmare på B-Max är de enorma skjutdörrarna som täcker halva bilsidan. När man tar i förardörren och öppnar även den, ser det ut som om hela bilen är en modell av den typ som brukar visas på bilsalonger, med halva karossen bortskuren.
Totalt 1,5 meters öppning underlättar insteget så det nästan blir löjligt enkelt. Det är bara att backa in, sätta sig i stolen och vrida in benen. Funkar lika bra fram som bak. Det här måste vara rena drömbilen för den som börjar bli lite stel eller av någon anledning har svårt med rörligheten.
Bortsett från de försvunna B-stolparna är Ford B-Max en rymlig liten högbyggd kombi, baserad på samma plattform som Ford Fiesta. Chassit har dock anpassats till B-Max större tyngd.
Bakom ratten känner man igen instrumenten men mittkonsolen är egen för B-Max och tyvärr inte helt enkel att umgås med. Stereoanläggningen från Sony har många utspridda knappar och reglagen till klimatanläggningen sitter lågt och är inte heller helt lätta att använda med mindre än förarens hela uppmärksamhet.
B-Max erbjuds med en rad motoralternativ av vilka de 3-cylindriga bensindrivna och turboladdade EcoBoost-motorerna är de intressantaste. Cylindervolymen är ringa 999 cm3 men turbon trycker på bra och ger riktigt hyfsat bottendrag. Dessutom låter motorljudet riktigt mulligt!
Stopp/start-system blir standard i Sverige och den deklarerade bränsleförbrukningen låga 4,9 l/100 km. Att köra så snålt i verkligheten är dock väldigt svårt och under provkörningen låg vi stadigt över 6,2 enligt färddatorn.
Vi testar också dieselversionen 1,6 TDCi vilken visar sig vara betydligt mindre underhållande. Trött och törstig blir betyget. Visserligen är dieselpåslaget måttliga 5 000 kronor men vi tror ändå inte att dieselversionen kommer att bli någon storsäljare. De flesta som provar kommer att föredra den 3-cylindriga bensinmotorn.
Man kan tänka sig att många av de tilltänkta kunderna även önskar sig en automatlåda men då blir urvalet begränsat. B-Max ska inledningsvis bara säljas med 1,6-liters bensinmotor i kombination med automat. Förutom högre pris ger den drivlinan väsentligt högre förbrukning, 6,4 l/100 km och ett koldioxidutsläpp om 149 g/km, vilket gör att ägaren går miste om skattebefrielsen som den nuvarande miljöbilsklassningen ger. Här kan dock förändringar vara på gång för Ford-folket antyder att en dubbelkopplingslåda i kombination med den 3-cylindriga bensin-motorn står högt på deras interna önskelista.
På vägen är B-Max överraskande komfortabel. Sittställningen är upprätt, stolarna riktigt bekväma och även i baksätet ryms två fullvuxna utan problem. Fjädringen är behaglig utan att bilen blir sladdrig och ljudnivån är låg, i alla fall med bensinmotorn på de tyska vägar där vi testade. Dieseln surrar betydligt mer. Se där, ytterligare en anledning att hoppa över oljebrännaren den här gången.
Hur blir det då med säkerheten utan B-stolpen? Ford säger att man helt har kompenserat förlusten tack vare bland annat högre andel höghållfasthetsstål i konstruktionen. Som tillval erbjuds också Active City Stop, ett system som gör att bilen automatiskt bromsar för hinder och därmed undviker kökrockar i upp till 30 km/tim. Systemet kostar bara 2 000 extra men man tycker att Ford ändå kunnat bjuda på det med tanke på hur dyr bilen faktiskt är.
Senare kommer den i en strippad grundversion för 146 700 kronor, men med lite utrustning och med den trevliga 3-cylindriga motorn kostar B-Max nästan 200 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Ford B-Max?
PRIS, FRÅN KR: 192 300.
MODELL: 5-dörrars flexbil.
SÄLJSTART: November.
MÅTT, CM: L 408/B 175/H 160.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 279.
MOTOR: 3-cyl med turbo. 999 cm3. Max effekt 120 hk vid 6 000 v/min. Max vrid 170 Nm vid 1 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 189 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,2 s.
FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 114 g/km.
KONKURRENTER: Opel Meriva, Kia Venga, Fiat 500L, Toyota Verso-S.
Plus: Behagligt insteg, trevlig 3-cylindrig bensinmotor, komfortabel.
Minus: Högt pris, ej skjutbart baksäte, bökig ljudanläggning.
Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Den som söker en rymlig, liten bil med hög sitthöjd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oj vad mycket denna bil kostar i jämförelse med en C3 Picasso, som är vad jag har... (en Picasso med miljöklassad diesel och sekventiell automat kostar mindre än B-Max 1,0 bensin...) Och jag har skjutbart baksäte, större bagageutrymme (även med baksätet längst bak) och en förarmiljö som både är roligare och inte lika förvirrande som B-Max. Tycker dessutom Picasson är snyggare...
Var inne på Citroen och byggde mig en sådan C3 Picasso, Raphael. En väldigt charmig och vad det verkar ytterst praktisk liten bil. Just min konfiguration blev dock lite dyr för att motivera som andrabil.
Jo Picasson är kanske en vettigare bil men snyggare tycker jag inte att den är.
Tycker dessutom att Citroen tar lite väl bra betalt för sina bilar ibland och att försöka utrusta dem som man vill förefaller ju rent ut sagt löjligt.
Tyvärr är dem inte ensamma om detta.
Sen kan man ju undra varför Vib tyckte att Dieselmaskinen var törstig? ...Mer än 0.6l/m eller vadå?
"Rustan": kanske ett alternativ till en helt ny bil?
Finns ju billigare också med Bensinmotor.
http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_C3_Picasso_1_6_HDi_42829618.htm?ca=23_15&w=3
C3 Picasso diesel ligger prismässigt som Kia Venga / Hyundai ix20 diesel, med liknande utrustningsnivå - och då är Picasson både snålare och har ett mer välutvecklat start-stopp system. B-Max är dyrare än sina konkurrenter och i flera fall är den sämre. C3 Picasso e-HDI med EGS 6-växlad sekvensiell låda är billigare (181 400 kr) än listade B-Max diesel här med enklare växellåda (192 300 kr), och då saknar B-Max flera av Picassons finesser.
Sedan en tid tillbaks så har Citroën kampanjpriset 159 900 kr på C3 Picasso disel inklusive utrustningspaket. E-HDI 6 växlad EGS sekvensiell med automat, kostar 166 800 kr inklusive utrustningspaket.
Min Picasso har farthållare, klimatanläggning, 16" lättmetallfälgar, p-sensorer bak, elhissar runtom, fjärrstyrt centrallås och stereo med USB/iPhone-uttag. Hade jag köpt en Opel Meriva istället så hade jag fått betala mycket mer, och en Kia Venga / Hyundai IX20 vill jag inte ha för de har inte lika rolig design även om de kostar samma pengar - de rymmer inte lika mycket som Picasson gör, särskilt inte med fällda säten där Picassons box-form vinner.
@Mistro
Jo, jag märkte att det drog iväg rejält när man skulle utrusta den. Enda färgen som inte kostade extra var vit, alla andra färger tog man extra betalt för.
Men det var ett väldigt attraktivt begagnatpris i din länk.
Jag har alltid gillat fulsnygga bilar som bara fokuserar på det praktiska, t.ex Citroen Berlingo. Men dom har ju varit riktiga skitbilar. Nu verkar det som att det finns en del praktiska och trevliga bilar som skulle funka riktigt bra som andrabil.
Vit är den enda solidfärgen som erbjuds, resten är metallic och metallicfärger kostar extra hos de flesta andra också... Det är inget unikt för Citroën att tillägget för metallicfärg ligger på en 3 000 - 4 500 kr.
Det kostar alltid massa om man ska skräddarsy helt egen kompott av tillval istället för att välja de synnerligen prisvärda utrustningspaketen som innehåller det mesta som folk uppskattar, som Comfort-paketet (som numer heter "Nordic edition")..
Här är Citroëns prislista: http://www.citroen.se/Resources/Content/SE/Brochures/Pricelists/Prislista_C3_Picasso.pdf
(Prislistan är mer aktuell än priserna i "bygg din bil" som inte är lika uppdaterad)...
Men redan en basutrustad C3 Picasso innehåller luftkonditionering, farthållare, färddator, tonade rutor, el-hissar fram, fjärrstyrt centrallås, ESP, 6 airbags, skjutbart och fällbart baksäte, höjd och skjutbar ratt, höjdjusterbar förarstol, elektriskt inställbara sidospeglar, MP3-kompatibel stereo med 6 högtalare, med mera...
Gällande detta med "andrabil", en C3 Picasso fungerar utmärkt som förstabil för en familj. Den är tillräckligt rymlig och flexibel för det, till skillnad från B-Max som har för litet bagageutrymme...
Sorry Raphael, jag såg inte ditt inlägg 15:55 när jag skrev mitt 2 minuter senare.
De där kampanjpriserna var ju riktigt attraktiva faktiskt.
"Sedan en tid tillbaks så har Citroën kampanjpriset 159 900 kr på C3 Picasso disel inklusive utrustningspaket. E-HDI 6 växlad EGS sekvensiell med automat, kostar 166 800 kr inklusive utrustningspaket."
Riktigt, riktigt bra pris.
Hur är den på långresor och annat, komfortmässigt, bullernivå?
Extrautrustning som jag bara måste ha är dragkrok, bluetooth-stereo, regnsensor, parkeringssensor.
Har du det på din Raphael?
Har kört den 3-cylindriga bensindrivna (Focus) och tror inte alls på att den vinner 1.6 dieseln om inte dom förstört den helt sen PSA levererat den till Ford1? Blev själv besviken på den lilla motorn och törstig var den 7,2l enligt färddatorn, skulle minnas den gamla 1.6 var ungefär lika törstig?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.