Bekant? För drygt ett kvarts sekel sedan debuterade en femdörrars halvkombi med samma namn, därtill med den äran att Tipo 1989 utsågs till Årets Bil i Europa. Den låg i ”Golfklassstorlek”, var ovanligt rymlig och dessutom försedd med galvaniserad kaross för att hejda rosten. I Sverige hjälpte nu inte detta så mycket, Tipo förblev en udda syn hos oss tills modellen lades ned 1995.
Den nya generationen kommer i tre karossversioner. Först ut är sedanmodellen, sedan följer en halvkombi och en kombi. Med tanke på hur vår marknad ser ut hade det nog varit smartare för försäljningen att lansera kombin först, i synnerhet som Fiat tror att den ska ta åtminstone hälften av försäljningen.
Den provkörda sedanversionen med 110-hästars bensinfyra, standardmonterad sexväxlad automatlåda och ganska påkostade utrustningspaketet Lounge ger i alla fall ett gott och bitvis överraskande bra helhetsintryck. Instegspriset för Tipo med 1,4-motor är för övrigt så lågt som 129 900 kronor men en sådan inropare lär bli en raritet.
Tipo bygger till del på samma bas som exempelvis Jeep Renegade, den enda Jeep som byggs utanför USA. Linjeföringen är traditionell men bakpartiet med sitt stora (520 dm3) bagageutrymme är inte någon påhängd ”ryggsäck” utan ganska elegant integrerat i helheten. Somliga detaljer avslöjar Fiats ambition att skilja ut Tipo i den tämligen anonyma och vardagliga konkurrensen genom att erbjuda viss lyxkänsla. Grillen flinar glittrigt och brett, den skulpterade motorhuven ger viss karaktär, designen är ur vissa vinklar faktiskt ganska lik BMW:s 3-serie…
Helheten blir riktigt tilltalande, en proper bil. Under provtiden dök en hel del nyfikna också upp för att undra vad det handlade om för snygg sak.
Körningen är inte dum den heller. Motorn har en viss italiensk nerv som ger lite mer karaktär än åtskilliga andra maskiner i samma storlek förmår. Den sexväxlade automatlådan gör sitt jobb mestadels utan betänkligheter, men kan emellanåt tveka vid nedväxling och ”hänga kvar” en aning för länge. Fjädringen har mer spänst och karaktär än exempelvis Kias och Hyundais motsvarande modeller, men är ingen match för exempelvis Ford Focus. Tyvärr är styrningen en aning ”död” och har ett visst slack kring mittläget men ingen lär väl köpa Tipo för körentusiasmens skull. Fiats typiska ”stadsservoläge” finns också här men känns som en överloppsgärning när styrmotståndet redan i normalläge är så lågt.
Ljudnivån är enda egentliga plumpen i körprotokollet – det låter för mycket kring bakdörrarna/bakdäcken. Synd, motorn har annars en frisk ton och övriga komfortintryck är bra.
Kupén är rymlig för fyra, acceptabel för fem. Benutrymmet bak är tillräckligt utan att vara märkvärdigt och man sitter skönt på ganska skålade ytterplatser, mittplatsen däremot är inget vidare. Stolarna fram är också behagliga, liksom klädselkvaliteten, men justerbart svankstöd kostar extra.
Inredningen är lågmäld men har tilltalande material och rakt igenom enkelt handhavande – utom i två detaljer. Dörrsidornas plast ser bitvis lite billig ut och färddatorns visningar är onödigt plottriga att se och hantera.
Grundpriset för Tipo med 1,6-liters bensinare och Lounge-utrustning är alldeles under 180 000 kronor. Några tusenlappar för respektive metalliclackering, 17-tumshjul, backningskamera, parkeringssensorer och navigering i en femtumsskärm drar upp priset till drygt 195 000 kronor.
I sig kanske inte alldeles fel sett till bilens kvaliteter men Fiat måste ändå ge ett bra totalerbjudande för att kunderna ska flockas, inte minst med tanke på märkets traditionellt skakiga andrahandsvärde för vardagsmodeller som denna.
Diskutera: Vad tycker du om Fiat Tipo?
Pris, från kr: 179 900, provbilen 195 900.
Modell: Fyradörrars sedan.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 453/B179/H 150.
Tjänstevikt, kg: 1 280.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig rak bensin. Borrning/slag 77/85,8 mm, volym 1 598 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 152 Nm vid 4 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,2 s.
Deklarerad förbrukning: 6,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 146 g/km.
Konkurrenter: Seat Toledo, Skoda Rapid.
Plus: Rymlig kupé, stort bagageutrymme, spänstiga köregenskaper.
Minus: Högt däckljud, osäkert andrahandsvärde.
Vad nytt? Italiensk, kompakt mellanklassedan.
För vem? Den som vill ha en traditionell ”bilen bil” med viss lyxkänsla till rimligt pris.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En tillverkare som lyckats sätta + och - rätt på det manuella läget på spaken! Respekt! :D
Den är lite hög och Ahlgrens Bil'ig i övrigt - men rätt snyggt formspråk i grunden. Kan man tro att halvkombin och kombin kommer se lite mer harmoniska ut?
Tja varför inte. Ser trevlig ut.
Hade en av första gen. som hyrbil i mitten av 90-talet. Den var riktigt trevlig och det enda jag egentligen kunde anmärka på var bristen på ljus.
Den enda bil i modern tid som jag varit tvungen att stanna på en parkeringsplats för att gå ut och kolla om halvljuset var tänt! Det var det, ungefär lika skarpt som ett normalt parkeringsljus, de lamporna var också tända.
Men det har man förhoppningsvis förbättrat
Endast bensinversion med golfklassen och automatlåda. Fortfarande hög CO2 - utsläpp som Fiat, Hyundai, Kia och några märken.
Klarar max 120 g eller mindre, finns exempel som Audi A3, Citroen C4, Dacia Logan, Nissan Pulsar, Peugeot 308, Seat Leon, Skoda Octavia, Toyota Auris och Volkswagen Golf.
Klämde på en Tipo Sedan tidigare i somras och "lyxkänsla" var inte det första ordet som slog mig. Möjligen i designen, men med en interiör gjord i papp så faller den till korta snabbt. .
GF: kanske är det så att Fiat är mer ärlig i sin uppgivna förbrukning.
Vi vet ju att väldigt få bilar drar så lite som uppgivet. Tyvärr slår ju skatten fel just på grund av det.
Ska bli intressant att läsa hur mycket/lite det skiljer mot konkurrenterna.
"Osäkert andrahandsvärde". Där satt den!
En ny generation motorjournalister skolas in i gamla skolans stigma. Vad man 30 år senare inte fattar är att journalistens påstående är självuppfyllande. Om man skriver "osäkert andrahandsvärde" SKAPAR man ett osäkert andrahandsvärde.
I övrigt en trevlig "normal-bil". Fiat borde dock lyssna lite mer på marknaden inför utrustningsvalet. De flesta svenskar vill nog ha en dieselkombi och då tar man in en bensinsedan.
Kul med en sedan i golf klassen, kanske inte säljer som smör, men ändå roligt att valfriheten finns
En bensinautomat är inte särskilt snål. Halvkombin och helkombin visades i våras och finns sedan i somras ute till försäljning i Sydeuropa, borde komma till Sverige under hösten. Halvkombin ser asiatisk ut, som en plankning av Qoros, men helkombin är desto mer balanserad i utseendet.
Visst kan "bensin-automatare" också vara snåla - väl så snåla som manuellt växlade faktiskt. Huruvida bensinaren med automat i just denna bil är snål är dock inte lätt att veta.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.