Nästa artikel
Provkörning: Dacia Sandero (2013)
Provkörning

Provkörning: Dacia Sandero (2013)

Publicerad 12 februari 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Dacias tekniker kan räkna ören för att hålla ner priset. Därför justeras strålkastarnas höjdreglering med vajer. Tillverkaren anser att bilen är tillräckligt säker, men förväntar sig bara tre stjärnor i kommande krocktest.

Dacia har gjort en rejäl uppryckning av Sandero som nu har fått bulligare kaross med markerade hjulhus.

Det är en helt ny bil menar Dacia. Visserligen bygger nya Sandero på samma plattform, eller bottenplatta som tidigare modell, det vill säga Clio II. Men den är förstärkt och uppdaterad varför den betraktas som ny.

Körintrycket är okej. Det blåste småspik vid provkörningen och Sandero reagerade för sidvinden men alls inte onormalt mycket. Vid små rattrörelsen känns en viss mjukhet och hårda förflyttningar i sidled får det elektroniska stabiliseringsprogrammet att vakna till liv med en bestämt korrigerande bromspuls.

ESP hör till standardutrustningen på Sandero, precis som låsningfria bromsar, broms-assistans och fyra krockkuddar, varav den på högra främre passagerarplatsen, är enkelt urkopplingsbar.

Styrningen är av kuggstångstyp med konventionell hydraulisk servo, som underlättar vid   parkering, men också har sämre känsla och för lättgående styrning vid 90–100 km/tim. Ratten är bara justerbar i höjdled.

Sittkomforten fram  är godtagbar även om sittdynan är väl kort. Benutrymmet bak är begränsat med vuxna i framsätet.  

Billigaste versionen av nya Sandero, med gamla 1,2-litersfyran, hamnar på låga 78 900 kronor – vilket är svårslaget. I Sverige bedömer importören att det trots allt bara blir fem procent av köparna som kommer att välja den versionen.

Även när det gäller Dacia är kunderna intresserade av lite mer av livets goda, som man får när man till exempel väljer den tiotusen kronor dyrare Ambiance. Då är det också Renaults nya trecylindriga 12-ventilsmotor med variabla ventiltider, som sitter under huven. Den är byggd helt i aluminium och har en cylindervolym på måttliga 898 cm3, men levererar ändå 90 hästkrafter. Det är möjligt genom turboöverladdning via en ny lågfriktionsturbo som är snabb och har lågt motstånd.

Trean har en oväntat len motorgång och ett väl dämpat motorljud. Med två personer i bilen känns den fullt tillräcklig. Vill man öka farten, vid exempelvis en omkörning, gäller det att växla ner och ta hjälp av turbon.

Med den här motorn ska man vid blandad körning klara en bränsleförbrukning på halvlitern jämnt per 100 km med Sandero och med den något förhöjda Sandero Stepway 5,4 l/100 km. Låter inte så tokigt. Vid provkörning hamnade jag betydligt högre (6,7) men det var bergigt och vi hade inte tryckt in ECO-läget vilket sägs spara tio procent bränsle.

Stepway är en cross-overliknande version av vanliga Sandero. Den har lite högre markfrigång – 20,7 cm mot 16,2 – och har också designattribut av typen skärmbreddare och hasplåtar fram och bak (i plast).

Stepway är mer ett design- och utrustningsalternativ än en verklig suv, eftersom den tyvärr inte finns med fyrhjulsdrivning.

Dacia har på nya Sandero lagt till nyheter och utrustning som köparna tidigare inte ville betala för. Ägarna till nya Sandero har fått större möjligheter till mer utrustning som multimedia via en integrerad display, radiostreaming, bluetooth och för första gången i Dacia – hastighetsbegränsare och farthållare.

När det gäller den passiva säkerheten har säkerhetsburen förstärkts, frontbalken är ny  och det finns en balk i huven för att förbättra säkerheten för oskyddade trafikanter och dess form är mindre aggresiv. Säkerheten är för många en central fråga, men uppenbarligen inte för alla. Vid presskonferensen frågade Vi Bilägares reporter vilken ambition Dacia har i ett framtida test hos Euro NCAP?

– Minst tre stjärnor, och då är kraven något högre än för närvarande, svarade Vincent Bottaro, Dacias produktchef.
Han anser också att att Sandero har tillräckligt stark säkerhetsbur och att fler stjärnor i Euro NCAP mest handlar om  nivån på bilens elektroniska utrustning.

– Det är bilbältet som ger säkerheten, inte bältespåminnaren.

Med Dacias ambition får inte Sandero fem stjärnor, möjligen skulle det kunna bli fyra – om den är utrustad som importören valt att göra i Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Sandero?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dacia Sandero.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Dacia Sandero TCE 90

PRIS, FRÅN KR: 78 900.

MODELL: 5-dörrars kombisedan.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 408/B 173/H 152.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 040.

MOTOR: Trecylindrig bensinturbo med bränsleinsprutning, tre ventiler per cylinder. 898 cm3, 90 hk (66 kW) vid 5 250 v/min, 135 Nm vid 2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda.

PRESTANDA: Toppfart 175 km/tim. 0–100 km/tim på 11,1 s.

FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 116 g/km.

KONKURRENTER: Renault Clio, Hyundai i20, Ford Fiesta, Seat Ibiza, Toyota Yaris.



Vad nytt? Ny kaross och interiör och förstärkt bottenplatta.  ESP som standard. Ny snål trecylindrig bensinmotor.

För vem? Den som väljer nytt till lågt pris utan fallskärm.



Plus: Lågt pris för en ny bil.   ESP och bälteskraftbegränsare är nu standard.

Minus: Dacia prioriterar lågt pris och saknar därför nyare säkerhetssystem.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-12 09:06
Birger Karlsson

En bil till vettigt pris för den som ska från a till b och det ska väl de flesta. Man får två dacia sandero till samma pris som för en toyota yaris eller vw polo är det vettigt pris för båda konkurrenterna? Det tål att diskuteras kan bli en het diskussion.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-12 09:23
Hackenbush

Visst bilen ger ett billigt intryck men bilen är ju faktiskt väldigt billig med.
Jag tycker nog att man får ganska mycket bil för pengarna om man vill ha en ny bil till ett närmast oslagbart pris men man får då leva utan de nyare säkerhetssystemen.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-12 09:31
mcregor (ej verifierad)

Ja, väljer man den dyraste varianten (Stepway) så får man ju också ovanligt mycket för pengarna. Kanske an typisk "pensionärsbil" - bra pris, bra kvalitet, vettigt insteg (inte så låg), rimlig utrustning och antagligen också billig att äga totalt sett. Kör man inte så mycket så skulle jag absolut kunna tänka mig att den kan vara ett alternativ. Det är ju också en viss "behaglighets-känsla" att köpa en prisvärd bil även om den inte är helt optimal...

#4 • Uppdaterat: 2013-02-12 09:59
hultarn

"Inte i klass med dyrare konkurrenter"

Tro fasen det. Nånstans sitter ju pengarna.

Köper man en ny 5-dörrars bil under 80.000 så tror jag inte att man störs särskilt mycket av att kvalitetskänslan är något lägre.
Man är nog ganska nöjd med att få en billig basic bil för småpengar.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-12 10:00
Leif Larsson (ej verifierad)

"Minst tre stjärnor, och då är kraven något högre än för närvarande, svarade Vincent Bottaro, Dacias produktchef.
Han anser också att att Sandero har tillräckligt stark säkerhetsbur och att fler stjärnor i Euro NCAP mest handlar om nivån på bilens elektroniska utrustning.

– Det är bilbältet som ger säkerheten, inte bältespåminnaren."

Det har han rätt i,Vincent Bottaro, Det är bilbältet som ger säkerheten, inte bältespåminnaren.

#6 • Uppdaterat: 2013-02-12 10:42
Raphael

Euro NCAP blir allt mer löjligt anser jag, de tappar allt mer i trovärdighet. För att få fem stjärnor så måste bilen vara utrustad med elektroniska system som farthållare eller fartbegränsare. Om bilen inte har farthållare så får bilen fyra stjärnor. Men på vilket sätt är bilen mer säker att krocka i om den har farthållare? På vilket sätt överlever mina barn en krock bättre för att bilen är utrustad med en farthållare jämfört med en bil som saknar farthållare?
Jag tycker Euro NCAP har blivit trams.

Jag har förresten hört ett trovärdigt rykte att från och med nästa år måste en bil vara utrustad med automatisk klimatkontroll för att få fem stjärnor i Euro NCAP. Och det sägs även att Euro NCAP förbereder ett lagkrav på automatisk regnsensor och el-inställbara sidospeglar för 5 stjärnor, men det ska gälla först från år 2016.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-12 10:58
mcregor (ej verifierad)

Jag har länge propagerat i dessa spalter för att man borde ta in möjligheten att enkelt kunna byta strålkastarlampor på bilarna som ett krav i EuroNCAP och det tycker jag fortfarande är viktigare än t ex farthållare/fartbegränsare...

#8 • Uppdaterat: 2013-02-12 11:26
Raphael

Om två år måste bilen ha automatisk växellåda och inbyggt navigatorsystem som ständigt är uppkopplad mot trafikinformation på internet, samt bluetooth handsfree. Annars får inte bilen 5 stjärnor i Euro NCAP.

Om tre år måste båda framstolarna vara utrustade med massagefunktion för att bilen ska få 5 stjärnor i Euro NCAP.

Om fyra år måste bilen vara utrustad med s k aktiv körhjälp, en form av autopilot, där bilen kör själv utan förarens inblandning. Då får bilen fem stjärnor i Euro NCAP.

Om 6 år får inte bilen vara utrustad med ratt, utan den måste kunna framföras enbart med hjälp av dator som står i ständig kommunikation med en trafikledningscentral. Bilar som tillåter att det finns en förare för max tre stjärnor i Euro NCAP. Endast förarlösa bilar får 5 stjärnor.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-12 16:45
saabnisse

Inte om man spänner fast bältet bakom sig under överdragsklädseln.

#a • Uppdaterat: 2013-02-12 17:42
Boxer

Vänta bara tills NCAP börjar ställa krav på föraren...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.