De små miljöbilarna i A-segmentet bjuder verkligen på sig själva. Låg vikt samt många gånger spännande motorkonstruktioner ger en god portion körglädje och utstickande karaktär på köpet.
Lägger man därtill en design som ofta tänjer på gränserna är det inte svårt att hitta anledningen till de små bilarnas ökande popularitet. För att inte tala om de miljömässiga egenskaperna.
Nya Citroën C1 bekräftar ovanstående. Efter lanseringen 2005 har över 620 000 bilar hittat nya ägare runt om i världen, vilket får ses som en kvittens på att bilen lever upp till förväntningarna.
Inredningen känns igen från tidigare version. Mittkonsolens futuristiska hus innefattar allt från AC-reglage till ljudanläggning. Att hitta rätt tar ett tag, trots att antalet knappar är få.
Framstolarna bjuder på god komfort och förarergonomin får med beröm godkänt, trots att jag mäter 190 centimeter, något som vanligtvis ställer till det i mindre bilar.
Sikten runt bilen är god. Körandes i staden har du en ypperlig kontroll över din omgivning, vilket även gäller vid parkering.
Den lilla motorn drar villigt redan från låga varv. Ljudet är mysigt lunkande och som van vid fyrcylindriga motorer får du tänka på att inte dra för länge på växlarna.
Drivkällan är en välkänt snål parvel med ett koldioxidutsläpp på låga 99 gram per kilometer. Aluminiumkonstruktionen är framtagen av Toyota.
Lådan är lättmanövrerad och tillsammans med en mycket lättrampad koppling sköter den sitt jobb utan att sticka ut åt något håll.
Som resande i Citroën C1 har du det relativt trevligt. I alla fall om du sitter fram. Baksätet är litet även för klassen och ryggstöden raka och låga. Vad som däremot hamnar på pluskontot är insteget. I baksätet är det lätt att ta plats. Dörren är stor och öppningen hög.
Citroën C1 finns i tre utföranden, där testbilen är det mellersta. Det billigaste alternativet är tredörrars Attraction och det dyraste Exclusive. Priserna börjar på 99 900 kronor och slutar på 122 900.
Det är här vi finner det stora problemet för Citroën.
För trots sin förfinade komfort och underhållande karaktär hamnar den i skymundan mot klassens nykomling Volkswagen Up. Tyskens stadsanpassade säkerhetssystem Emergency City Brake, den lägre ljudnivån i kupén samt den höga kvalitetskänslan är tre av sakerna som förintar den lilla fördelen Citroën C1 har i inköpspriset. Charmen räcker helt enkelt inte hela vägen.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C1?
PRIS, FRÅN KR: 109 900.
MODELL: Halvkombi med fem dörrar.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 344/B 163/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 905.
MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensin. Cylindervolym 998 cm3. Maxeffekt 68 hk (50 kW) vid 6 000 varv. Max vridmoment 93 Nm från 3 600 varv.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 157 km/tim. 0–100 km/tim på 13,7 s.
FÖRBRUKNING: 4,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 99 g/km.
KONKURRENTER: VW Up, Toyota Aygo, Peugeot 107, Renault Twingo, Kia Picanto med flera.
Plus: Körglädje i massor och fin motorkaraktär. Miljömässigt svårslagen.
Minus: Plastig inredning, bullrig kupé.
Vad nytt? Stötdämpare och servostyrning har uppdaterats. Ny front med LED-ljus.
För vem? Miljömedvetna stadsbor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
C1 är en utmärkt liten bil som jag har lånat och kört vid ett flertal tillfällen. Roligare att köra än det mesta och kraften från den lilla motorn räcker till mer än man tror från början. Komforten är helt ok för denna lilla bil och priset är helt rätt.
Apropå VW Up så har tysken också ett "litet problem", och det är nya Fiat Panda som erbjuder två extra dörrar (förvisso samma som C1 gör) och en betydligt rymligare interiör (rymligast i lilla småbilsklassen) med en bra fjädringskomfort (mjukare än både Up och C1) och med excellenta motorer.
Det här handlar inte om någon ny C1:a utan om en face-lift.
För rätt pengar klarar sig bilen rätt ok men till Up! är det som sagt långt och att då ta ut 122.000kr känns inte vettigt.
Det har varit märkliga prissättningar hos dessa trillingbilar och ibland har Citroen t.o.m tagit ut mer betalt än Toyota vilket känns aningen tankspritt.
Peugeot har sålt ut sina 107:or så billigt att jag antagit att det är en ny modell på G,...men vi får väl se.
Hur som helst så lär den behövas för att klara konkurrensen med t.e.x Picanto,Alto och inte minst Up!
En sak som jag retar upp mig på när det gäller bilar i den här klassen, C1 inget undantag, är designen invändigt.
Ofta envisas tillverkarna med att flasha till interiören med en "ungdomligt" designad instrumentpanel i grälla färger, abnormt stora hastighetsmätare och som i detta fall en varvräknare från Toys"R"us.
Dessa designelement står inte alls att finna i lika hög grad bland de lite större modellerna hos samma tillverkare.
Nu är ju detta en högst personlig smakfråga men jag gillar en lite mer strikt och sober förarmiljö, bara för att bilen är liten och billig behöver den inte se ut som en leksak inuti.
@Raphael: Du drar upp nya Fiat Panda varje gång det skrivs nåt om Up eller dess trillingbröder. Men har du kört Up och har du likaså kört nya Panda ? Jag har kört Up men inte sett tillstymmelsen till nån ny Panda ännu hos vår Fiat-handlare och innan den finns till salu i Sverige är den inget alternativ. Och jag tycker att man skall vara lite försiktig med omdömen innan man själv provat.
Till Prestigelös kan jag säga att jag kollade Skodas "trilling" Citigo förra veckan och för mig som tilltalas av lite enklare/stramare inredning så är det just Citigo som representerar den stilen bland dessa VAG-trillingar. Sen förstår jag att andra vill ha lite "roligare" inredning och då är det ju utmärkt att dessa trillingar inte ser likadana ut invändigt. Sen kan jag tycka att dom generellt är lite för dyra men det står säkert inte på innan priserna faller eller utrustningen blir bättre i de billigare utförandena.
mcregor
Ja Citigo är den modell jag skulle välja av alla dessa småttingar även om den i mitt tycke också har en oproportionellt stor hastighetsmätare, säkert jättelätt att avläsa men en sån "liten" sak stör mig :)
Håller också med om att de fortfarande är lite för dyra överlag, hade hellre lagt till några kronor och gått upp en storleksklass.
Mistro - Exclusive-modellen av C1 har Alcantra-klädsel och massa fluff fluff. Att jämföra den mot en basutrustad Up är som att jämföra Champagne mot mineralvatten och sedan klaga på att Champagnen är för dyr. Man behöver inte köpa Exclusive-modellen om man inte vill, jag tror de flesta klarar sig utmärkt med den för 109 900 kr.
McCregor - ja, jag har kört nya Fiat Panda. På min semester utomlands, som hyrbil. (den har sålts utomlands i ett år). En fantastisk bil. Den kommer till Sverige om några veckor bara så jag tycker definitivt det är dags att räkna med den som ett seriöst alternativ även här. Och ja, den är rymligare än lilla Up! Och har mjukare och mer komfortabel fjädring samt roligare och fräschare designad instrumentpanel. Nya Fiat Panda borde ha blivit årets bil! Även om utsidan ser mer ut som en mjukare putsning av den tidigare modellen så är det en helt annan känsla när man kör och den konkurrerar med Punton gällande utrymmena. Storbilskänsla i en minibil. Ett stort lyft från den tidigare modellen, även om vissa italienare klagar och tycker den nya har blivit för fin, för stor, för avancerad och för lyxig..
@raphael: Så trevligt då att du fått chansen att provköra Pandan. Har du även kört Up så att du verkligen kan jämföra ?
Så snart nya Panda kommer till oss här i Sverige skall jag givetvis kolla den - och provköra om den verkar intressant. Frågan är hur den hamnar prismässigt..
F ö har jag väldigt svårt med jämförelsen av en C1 och fin champagne.
C1 är och förblir en C1 som började säljas runt 2005 och där det inte gjorts många väsentliga förändringar genom åren. Och i jämförelse med VAG-trillingarna faller den tyvärr - oavsett kläder.
Slutligen finns givetvis även VAG-trillingarna med 5 dörrar vilket borde vara standard så man slipper stora dörrar på en liten bil.
"Raphael": Nej Citroen erbjuder ingen extra "fluff-fluff" till exlusive modellen men jag ser att de också har sänkt sitt pris nu.
Man kan välja mellan två paket och det billigaste gör att 5 dörrars modellen kostar 99.900kr men då ingår t.e.x inte AC och en hel del annat som man bör kunna räkna med som standard på en ny bil.
För 112.900kr så ingår det mesta som man kan välja till,..dock inte Alcantara/läder som kostar 7.900kr eller "Automat".
Med Metallic så närmar sig priset alltså 120.000kr även om priset numera är rabatterat och det är inte jättebilligt anser jag.
Vi gav 96.000kr för våra 107:or inkl. metallic och nya face-lifen och det priset är betydligt mer skäligt.
Hur mycket "sämre" den är skall jag ta reda på när 5 dörrars Up! kommer ut. ;)
Personligen skulle jag faktiskt kunna tänka mig en C1/107/Aygo som andrabil men hustrun säger tvärstopp - hon gillar varken inredningen eller utseendet - främst bakpartiet.. Så det får bli nåt annat - och troligen en storleksklass upp för hon är inte speciellt förtjust i nån av dessa mindre bilar. En VAG-trilling skulle hon kanske kunna acceptera (Citigo i så fall) men absolut inte denna. Nya Picanto var lite tänkbar tidigare men nu har nog även den fallit tyvärr. Det är inte lätt att handla bil till hustrun - för det får ju inte kosta vad som helst heller...:)
"mcregor": Clion förefaller väldigt prisvärd i sammanhanget,inte minst nu då den står inför en ersättare.
Den är dessutom betydligt mycket mer bil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.