Nästa artikel
Provkörning: Cadillac SRX
Provkörning

Provkörning: Cadillac SRX

Publicerad 8 december 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi kör Cadillac SRX och håller tummarna för att Saabversionen 9-4X blir en påtagligt bättre bil. Annars kan Saab lika gärna låta bli att lansera bilen i Europa.

Vi fick nyligen tillfälle att provköra Cadillacs nya crossover SRX, en bil som i sig är ganska ointressant för den svenska marknaden, framför allt med tanke på priset, 510 000 kronor.

Varumärket är också udda med det tvivelaktiga andrahandsvärde det för med sig, samt att bilen bara kommer att finnas tillgänglig med en treliters bensinmotor med en CO2-utsläppsnivå på planetvärmande 269 gram/km.

Samma bil som Saab 9-4X
Men ur ett annat perspektiv är bilen högintressant, den är nämligen i princip samma bil som den kommande Saab 9-4X. Skillnaderna mellan de två bilarna består främst i interiören och i karosspanelerna. Motorer, växellåda, hjulupphängningar, med mera, är i huvudsak lika.

Dimensionerna på SRX känns lagom stora för en crossover. Kupéutrymmet är väl utnyttjat, trots att bilen har en längsmonterad motor, vilket normalt är en mer utrymmeskrävande lösning än en tvärställd.

Jag är 190 cm lång och sitter bra bakom mig själv, dessutom finns ett ordentligt bagageutrymme att tillgå. Cadillac anger bagagevolym enligt amerikansk norm, men uppskattningsvis talar vi om cirka 500 liter, det vill säga ungefär lika mycket som en Volvo V70.

Minus för att baksätena bara är fällbara och inte skjutbara som många konkurrenters, däremot glider sittdynorna ner när man fäller ryggstödet och skapar därmed ett nära nog platt lastgolv.

Interiören är ljus och ombonad, och detaljkvaliteten huvudsakligen bra. Delar i instrumenteringen, exempelvis hastighetsmätarens centraldisplay, känns igen från nya Saab 9-5.

Man sitter bra i bilen även om sätena, som förhoppningsvis blir annorlunda i 9-4X, är lite amerikanskt platta utan det sidostöd som vi européer föredrar.

Tomt mellanregister
Provkörningen börjar på motorväg, där SRX visar sig vara bekväm att färdas i – motor- och vägljud är väl dämpat. Men så fort man behöver lite mer motoreffekt, exempelvis vid omkörningar, tvingas automatlådan växla tillbaka flera steg för att hitta kraft hos den bottensvaga treliters V6-motorn på 268 hk, för övrigt samma maskin som blir basmotor i 9-4X.

Motorn skulle passa bättre i en sportbil eftersom den vaknar till liv först vid 5 500 varv och sedan drar glatt och morrigt ända upp till 7 000! På grund av det tomma mellanregistret tvingas lådan hoppa ihärdigt mellan växlarna, vilket snart blir så tröttsamt att man istället hamnar i en sömnig, smygande körstil.

Och det finns flera skäl till att ta det lugnt med SRX. Efter att ha ägnat mig åt en aktivare körstil under ett tag närmade sig medelförbrukningen snabbt två liter per mil.

Både körentusiasten och ekonomen saknar de vridstarka trelitersdieslar med fina automatlådor som de tyska konkurrenterna har.

Chassit är inte heller avstämt för körglädje eller aktiv säkerhet – instyrningen är seg och kaross-krängningen besvärande kraftig. Man sitter och funderar på vad som skulle hända om man vågade sig på en hård undanmanöver, men har ingen större lust att prova, i alla fall inte här på allmän väg.

Dessutom ger inte styrningen någon som helst känsla av vad som händer mellan hjul och väg, vilket ytterligare lägger sordin på helhetsupplevelsen.

Fjädringskomforten är däremot utmärkt, de flesta ojämnheter filtreras effektivt bort trots att provbilen rullar på gigantiska 20-tumshjul. Det tråkiga för Cadillac och kanske även Saab är att de bästa i klassen förmår att kombinera den här komforten med fint väguppträdande och körglädje.

Samtidigt vet vi att det med avstämning och byte av vissa chassikomponenter går att åstadkomma mycket med en befintlig konstruktion, nu gäller det bara för Saabs chassiingenjörer att orka hela vägen och göra jobbet klart.

Ingen diselmotor
Ett större problem är drivlinorna. Till att börja med kommer Saab 9-4X bara att finnas med denna trelitersmaskin och en 2,8-litersturbo på 300 hk, båda rejält törstiga.

I GM:s europeiska hyllor finns några olika dieselmotorer, exempelvis den dubbelturboladdade 2-litersfyran på 180 hk som idag sitter i 9-3. Frågan är om den på ett kostnadseffektivt sätt kan anpassas för längsmonteringen i 9-4X.

Annars är ju Saab idag fria att köpa in motorer från andra tillverkare, men de måste ju ändå samordna detta med GM, eftersom det är GM som tillverkar bilen.

Efter körningen fanns Cadillacs chefsingenjör för Crossovers, Liz Pilibosian, på plats för att berätta mer om SRX. Hon kunde avslöja att hon samarbetar nära Saab i fallet 9-4X, men såg själv ingen möjlighet att hitta en bra diesel till SRX eller 9-4X.

Frågan är om det är lönt för Saab att överhuvudtaget lansera 9-4X i Europa om ingen dieselmotor finns att tillgå. Risken för att bilen bara ska bli en pinsam, osäljbar kalkon bredvid 9-2X och 9-7X, är överhängande.

Diskutera: Vad tycker du om Cadillac SRX och Saab 9-4X?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Cadillac SRX

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Cadillac SRX

Pris, kr från: 510 000.

Modell: 5-dörrars suv.

Säljstart: Hösten 2010.

Mått, cm: L 483/B 191/H 167, Axelavstånd 281. Däckdimension 235/55 R20.

Tjänstevikt: 1 900 kg.

Maxlast: 560 kg.

Motor: 6-cyl V-motor, bensindriven, 4 vent/cylinder. Volym 2 997 cm3, 268 hk (197 kW) vid 6 950 v/min, 302 Nm vid 5 100 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexstegad automatisk växellåda.

Prestanda: Acc 0–100 km/tim på 8,4 s. Toppfart 210 km/tim.

Förbrukning: 11,6 l/100 km blandad körning.

CO2-utsläpp: 269 g/km.

Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK, Lexus RX 450h.

Vad nytt? Cadillacversionen av kommande Saab 9-4X.

För vem? Den som vill vara annorlunda.

Bra köp? Nej. En mellanstor suv som är sämre, dyrare och törstigare än sina europeiska konkurrenter.

Plus: Bekväm, praktisk kaross, annorlunda utseende.

Minus: Bensinförbrukning, väguppträdande, andrahandsvärde, ingen dieselmotor tillgänglig.

Intervju:

Saabs PR-chef: "Motorn kommer att uppgraderas"

För att ta reda på vad Saab har för planer för 9-4X ställde vi sju frågor till Saabs nytillträdde PR-chef Hans-Jörgen Brandt.

Skillnaderna verkar vara höljda i dunkel, men klart är att Cadillac SRX kommer att uppdateras på flera områden innan konstruktionen byter varumärke och modellen lanseras i Sverige.

Kommer det att bli skillnader mellan Saab 9-4X och Cadillac SRX i motor/växellåda? Vi körde SRX med treliters direktinsprutad V6 på ca 260 hk och automatlåda.

– Motorn kommer att uppgraderas.

Kommer det att bli skillnader mellan Saab 9-4X och Cadillac SRX i hjulupphängningar, fjädring, dämpning, fyrhjulsdriftsystem, etc?

– Ja, det kommer att anpassas för Saab 9-4X.

Vilken typ av fyrhjulsdriftsystem sitter i Cadillac SRX och Saab 9-4X?

– Haldex.

Kommer det någon dieselmotor? När? Varifrån kommer den?

– För närvarande består motorprogrammet av de två motorer som tidigare har kommunicerats.

Är priserna på Saab 9-4X i Sverige klara ännu?

– Nej, de är inte klara ännu.

Vilken är målgruppen för Saab 9-4X i Sverige?

– Målgruppen är de kunder som vill ha en annorlunda upplevelse i det spännande och växande crossover-segmentet.

Har Saab möjlighet att hoppa av Saab 9-4X projektet om det inte går att hitta en dieselmotor?

– Saab har inga planer på att bryta ingångna kontrakt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-08 08:46
789 (ej verifierad)

Bilen ser visserligen "manlig" ut med väldigt vackra karosslinjer men finns den inte med dieselmotor och gärna också med etanolmotor får den nog svårt att sälja. Åtminstone här i Sverige och Europa. Vidare måste bilen uppgraderas kör och interiörmässigt av reportaget att döma. Det går inte att sälja en "halvmesyr" till ockerpris!

#2 • Uppdaterat: 2010-12-08 09:19
nuppe

Etanolanpassning kommer säkert, det finns ju länder i Sydamerika där det är huvudbränsle.
Och att anpassa 180hk-dieseln är säkert inte särskilt svårt, men det var just det som står i artilkeln, blir det kostnadseffektivt?
Och räcker effekten?
Det gör den kanske, Volvo klarar sig ju med 163hk i XC90, men det blir ju inga sportbilsegenskaper precis, men det vill man väl inte ha, då köper man väl inte den här typen av bil.
Men det krävs ju att det går att sälja en hel del bilar med den motorn, bensinmotorerna kommer nog inte att gå så bra i Europa.
GM hade ju en ny 2,9 liters diesel under utveckling, men den stoppades under de bistra tiderna.
Kanske kommer den upp igen.

#3 • Uppdaterat: 2010-12-08 10:47
j a r l (ej verifierad)

Saab borde dra sig ut denna fiaskomodell så snabbt som möjligt. Blir inget annat än pannkaka ändå. Byggs i Mexico också, 0% Saab...

#4 • Uppdaterat: 2010-12-08 10:54
SäljAsetAnnarsByt (ej verifierad)

Denna modell är inte tänkt för Sverige. Utan enbart USA. Endast bensinmotor? Så sjukt.

#5 • Uppdaterat: 2010-12-08 11:38
Raymond K (ej verifierad)

789!
Vackra karosslinjer?
En Aston Martin vantage har vackra karosslinjer.
Karosslinjerna på Cadillacen vet jag inte vad man skall kalla.

#6 • Uppdaterat: 2010-12-08 11:59
nuppe

Raymond K
Kom ihåg att vackra karosslinjer för någon behöver ju inte vara detsamma för någon annan.
Generellt försöker jag att undvika att kommentera utseendet på bilar, även om jag inte alltid lyckats hålla mig.

Det är klart att marknaden i huvudsak är USA,det är ju därför den har bensinmotor, den här typen av bilar säljs inte i något stort antal i Sverige, kanske något mer i Europa, men i så fall givetvis med diesel.

jarl.
Vad är det för negativt med tillverkning i Mexico?
Saab har varit med i utvecklingen och det är därför den kommer som 9-4X.
Det är alltså inte 0% Saab.
Hur den blir får vi vänta med att få bedömt några månader.

#7 • Uppdaterat: 2010-12-08 16:03
Rutger Svensson (ej verifierad)

Vart är det skon klämmer för SAAB? De har garanterat ett dolt kontrakt med GM och är fast i deras klor! SAAB måste bli helsvenskt med enbart svensk utveckling och produktion, då kommer framgången! De är ju skitduktiga i Trollhättan!

#8 • Uppdaterat: 2010-12-08 16:08
signs (ej verifierad)

Jag är ganska trött på att man ständigt upphöjer plattformstänkandet till någon sorts "sista, högsta och slutliga sanning" om en bilmodell.

Kanske plattformsdelandet inom stora delar av GM ledde till extremt lika bilar, när sparhetsen spred sig - men fallet Saab i GM (med undantagen nedan), och tex VAG-koncernen, är knappast de främsta exemplen på det: där handlar det allt som oftast om att få fram en kännspak och fungerande karaktär från samma plattform man delar med andra. Själva begreppet plattform är i sig inte väldefinierat, men det behöver inte betyda mycket mera än en form av bottenplatta. Att dela plattform är inte samma sak som 'badge engineering'.

Med andra ord, sluta gärna säga att bilar "egentligen" är Cadillac/VW/Opel osv. Det är ofta en bedömningsfråga! Det går att göra många olika saker med en och samma plattform! Och inte minst så kan det hända att en och samma plattform passar bättre för en användare än för en annan - och att anpassningen lyckas olika bra beroende på skicklighet och, som sagt, komponenterna. Biltillverkning består inte av plattformer, utan av slutresultatet.

Slutligen: Saab 9-2x och framförallt 9-7x var inte osäljbara i USA, de sålde relativt bra ända till slutet (nästan lika mycket som 9-3). Sedan lanserades de ju aldrig i Europa, så jämförelsen i slutet på artikeln är kanske inte riktigt bra. Några riktiga Saabar var de ju däremot inte.

Få se vad 9-4x blir - trots att den byggs av GM så gjorde Saab mycket eget jobb på den under den långa utvecklingstiden. Men dieseln är ett stort problem i Europa.

#9 • Uppdaterat: 2010-12-08 16:20
mnja (ej verifierad)

Låter ju bra det där för Saab.
Ytterligare en törstig, svajig kalkon med avlagda GM komponenter under skalet. Räckte det inte med Buick 9-5?
Nedläggning nästa!?

#a • Uppdaterat: 2010-12-08 17:22
Jan Wiklund (ej verifierad)

Den här bilen är helt fel från skruv nummer ett.. Den kommer aldrig att sälja annat än marginalkvantiteter i SAABs utförande heller, och jag tror att den kommer att bli SAABs definitiva slutstation. Tyvärr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.