BLS och 9-3 tillverkas i samma fabrik i Trollhättan. Det borgar för hög byggkvalitet och är en av BLS stora fördelar. Vad som skiljer bilarna åt är detaljer i designen, inställningen av chassiet samt prissättning och marknadsföring. Prismässigt ligger BLS Wagon cirka 18 000 kronor över jämförbar Saab i grundutförandet. Å andra sidan ingår mer utrustning när man köper Cadillac, bland annat farthållare, färddator, tonade rutor och biffigare ljudanläggning.
Testbilen för dagen var bestyckad med en ny 1,9-liters dieselmotor från Fiat. Med dubbla turboaggregat lämnar den 180 hk och hela 400 Nm vridmoment i bilar med manuell växellåda. All kraft kostar naturligtvis bränsle. Den uppgivna förbrukningen ligger på 7,5 l/100 km. Under vår testrunda var resultatet än värre då vår bil tog
Fjädringen är mjukare i Cadillac än i Saab. Inte så att bilen känndes gungig, när vi slänger runt den på vindlande små asfaltvägar kring Lissabon. Däremot sväljer BLS gropar och vägskarvar bättre än vad vi är vana vid från 9-3. Tillverkaren uppger att man satsat extra på ljudisoleringen för att göra BLS tystare än 9-3. Tyvärr rår man inte på den här motorns hårda dieselknack. Det högljudda knattrandet vid gaspådrag känns väldigt fel i en Cadillac.
Designen är förändrad. Lyssnar man på Cadillacs designavdelning kan man tro att de har gjort om hela bilen. Tittar man närmare ser man att förutom front, akter och armaturer, är exteriören densamma. Inuti har man bland annat flyttat upp tändningslåset från Saab-positionen mellan stolarna. Istället sitter det nu på rattstången, som i "vanliga" bilar…
I dagsläget finns en rad motorer att välja mellan. Förutom den provade
Det allra intressantaste motoralternativet är dock den 2-liters etanolmotor på 200 hk och 300 Nm som kostar från 278 900 kr. Utrustad med den blir BLS Wagon inte bara Cadillacs första kombi.
Detta är också märkets första miljöbil! Lägre skatt, lägre förmånsvärde, dispens från trängselavgifter, fri boendeparkering och andra förmåner, gör att bland andra Sveriges tjänstebilister bör kasta ett intresserat getöga på den nya amerikanen från Trollhättan.
Pris, kr från: 309 300
Modell: Femsitsig kombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 472/B 175 /H 154.
Tjänstevikt, från: 1 625 kg.
Släpvagnsvikt: 1 600 kg.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med dubbla turboaggregat på 1,9 liter. Cylindervolym: 1 910 cm3. Max effekt: 180 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 370 Nm från 1 750 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 9,8 sek. Toppfart 210 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,5 l /100 km. CO2-utsläpp: 202 g/km.
Konkurrenter: BMW 320 d Touring, Volvo V50 D5, Saab 9-3 1,9 TTiD 180 SportCombi
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad menar du med korrekt placerat tändningslås?
Tycker det är intressant att det ska kallas kvalitet när bilen byggs av saab.
När började saab att bli ett kvalitetsmärke? Måste vara ett fruktansvärt nypåhittat ord tanke på vad saab har byggt igenom åren. Aldrig någonsin varit ett kvalitetsmärke nån gång nånsin . utom från och med idag då.
Jo att nyckeln sitter korrekt är att den sitter vid ratten.
Hej Stefan. Vad är kvalitet för dej?
Kvalitet är något som kunden upplever. Om du köper tex en Audi a6 betalar du för en underbar kvalitetskänsla. Om du köper en Farrari betalar du också för kvalitetskänslan men även för prestanda - om det är kvalitet för dig.
Köper du en Volvo 945 betalar du för få en bil med stor funktionssannolikhet, dvs stor sannolikhet att bilen kommer att fungera en lång tid framöver - tex 12år. om vi definierar "fungerar" som "klara besiktningen" så ska du veta att en 12 år gammal Saab 9000 "fungerar" bättre än motsvarande Volvo 855, 945 samt Audi A6 avant. Om vi gräver lite till finner vi att Saab-ägarna oftare än de omnämnda konkurrenterna kuggas för ägarrelaterade fel så som lampor, däck osv. Detta kan tolkas som att Saab-ägarna inte tar hand om sina bilar lika bra som de övriga konkurrenterna. Sammanfattningsvis kan vi alltså konstatera att Saab har bättre kvalitet än Volvo och Audi samt att man inte behöver ta hand om sin bil så mycket om man köper en Saab… Saab är alltså en bra bil för dom
som inte tycker om Saabar. Tex jag själv. Jag har en jättefin Saab 9000. Man åker som en kung och det finns en massa utrustning som gör färden trevlig. Men jag tycker inte om den - det är ju en saab.
Mvh Rasmus som drömmer om en Bmw 5-serie touring -07, En 245 Turbo -87 samt en El Camino med 8L V8 och raka rör.
tycker att sakerhetsmassikt saab har en bra placering med tanke pa knana
Jag har provkört rätt många bilar i såkallade premiumsegmentet å visst finns det premiumkänsla i nya audis å bmw men den falnar snabbt när bilen blir några år gammal å frmaför allt så verkar inte grejorna hålla bätttre i dessa bilar , jag tycker att saab gör alldeles utmärkta bilar dessutom tillhör dom ju det säkraste man kan åka i enligt folksam som baserar sig på verkliga olyckor , å det är ju sådana olyckor dom flesta råkar ut för ju ...
Vad gäller kvaltet, så är skillnader inte stor. Många som kommeterar om "sitt" märkes kvalitet har sällan kunskap nog att ge en trovärdig bild utan det blir bara en massa "mitt märke är bäst". Det finns ägare av BMW, Lwxus och Audi som har stora problem med sina bilar, och det finns ägare av FIat som njuter av hel felfria bilar. För oss svenskar är det av intresse att se hur bilarna klara vårt klimat år ut och år in, och då är Saab bland de bättre; detta trots betydligt längre körsträckor en genomsnittsbilen. Bara att läsa Bilprovningens statistik. Men som sagt, för vissa är kvalitet en viss känsla i dörrhandtaget, så debatten i sig är ganska meningslös. Hade Saabs kvalitet var så useli våra förhållanden så hade den väl inte sålt så bra trots gamla modeller? Eller är det kanske just därför? Att folk prioriterar annat än premiumkänsla i ventilationsreglaget?
Vad gäller journalisten, så är han uppenbarligen en av väldigt få som tycker BLSs är bättre än 9-3. Trots att den tillverkas i Sverige och därmed fått spaltkilometer av gratisreklam i tidningar, så säljer den extremt dåligt. Dock var försäljningen under oktober upp 300% jämfört med oktober i fjol. Dvs från 3 till 12 bilar... Man kanske t o m kommer upp i 1.500 bilar på Europas 20-miljonersmarknad i år?
Jag menar att som bil är i alla fall inte BLS sämre än 9-3, det är ju i princip samma produkt. Däremot är jag rädd att andrahandsvärdet blir sämre. Udda märken brukar tappa mer...
Angående att jag nämnde kvalitet beror på att kvalitet räknas blandannat. Hur är byggkvalitet materialval /passform /utformning Hållbarhet.
Sedan kommer tillförlitlighet och kolla över historiskt hur föregående produkulkter är & har varit.
Saab kör konstruktioner byggda för 1500 mil sedan service men höjer intervallen till 3000 mil trots att grejorna är inte gjorda för detta.
Så nej detta kvalar inte Saab in under att erhålla God kvalitet och har inte gjort detta historiskt sett heller.
Man kan inte bygga en bil hur billigt som helst och höja prislappen och kalla det en "premium produkt"
I vår stora kundnöjdhetsundersökning Autoindex 2007 hamnade Saab på 8:de plats och en god bit över medel så jag kan inte hålla med dig om att Saab:s faktiska kvalitet skulle vara särskilt låg. Dessutom kunde jag själv konstatera att BLS hade betydligt "dyrare" klang i dörrarna än den CTS jag provkörde vid samma tillfälle. CTS kostar ca 100 000 mer...
Om man med kvalite menar en bil som inte har "några" fel utan bara går och går då ska man nog titta på Toyota eller Nissan problemet är baraatt dessa är så tråkiga. Själv väntar jag på min 9-3 2,0t BioPower, men jag tror inte den kommer att vara lika bra som mina tidigare Toyota bilar, men man kan inte få allt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.