Nästa artikel
Provkörning: BMW X5 40e (2015)
Provkörning

Provkörning: BMW X5 40e (2015)

Publicerad 24 september 2015 (uppdaterad 24 september 2015)
Tung är inte alltid lika med törstig. Enlig deklarationen drar X5 40e bara 0,34 l/mil.
BMW X5 som laddhybrid ger möjligheten att åka en stor del av vardagsresorna utsläppsfritt. Förutom miljövinsten ger elektrifieringen angenäma motoregenskaper.
Ju tyngre man är desto mer energi går det åt. Det är en viktig grundregel att hålla i minnet när vi talar om stora stadsjeepar i laddhybridutförande.

BMW X5 X-drive 40e har ett batteri på 9 kWh användbar kapacitet. Via ett vanligt vägguttag laddas det fullt på cirka fyra timmar. I en liten elbil som exempelvis BMW i3, skulle det räcka till fyra–sex mils verklig körning. I dunderklumpen X5, med en tjänstevikt på 2,3 ton, kommer vi bara lite drygt två mil på samma energimängd.

Den 113 hk starka elmotorn är placerad mellan den fyrcylindriga bensinmotorn och växellådan. Elmotorn är integrerad med automatlådan vilket ger fördelen att övergångarna mellan bensin- och eldrift går oerhört smidigt. Bilen är också permanent fyrhjulsdriven.

BMW säger sig ha gjort omfattande studier som visar att de 31 km som batteriet i bästa fall räcker till, är tillräckligt för de flestas vardagsresor i tätort. Att i dessa lägen kunna köra tyst och helt utan utsläpp är naturligtvis mycket värt för närmiljön. Stora tunga bilar med automatlåda straffas också extra hårt av hög förbrukning i stadstrafik.

Elmotorn i X5 40e klarar att driva bilen i upp till 120 km/tim. Vid full acceleration kopplas också den 245 hk starka turbofyran in. Med bara aningen mildare behandling av gaspedalen kan dock även hyfsat snabba fartökningar klaras med enbart eldrift.
 
Till märkets profil hör naturligtvis också att bilen ska ha sportiga köregenskaper. I sportläget samarbetar motorerna och systemet lämnar då 313 hk och ett kraftfullt vridmoment på 450 Nm. Kraften kommer direkt från start vilket gör denna stora kluns yster som en glad kossa, just utsläppt på grönbete. Med lugnare körstil njuter såväl förare som passagerare av generösa utrymmen och en avkopplande resa i hög komfort.

Tyvärr hamnar förbrukningen lite för högt för att den här bilen ska klassas som ”supermiljöbil” enligt Sveriges nuvarande regelverk. Därmed missar köparen supermiljöbilspremien om 40 000 kronor. En annan förlust är att litiumjon-batteriet tar upp en del utrymme där det ligger placerat ovanför bakaxeln. Det gör att just den här versionen av X5 inte går att få i sjusitsigt utförande.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X5 40e?
BMW X5 xDrive 40e

Pris, kr från: 655 000 kr.
Modell: Femdörrars, femsitsig suv.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 489/B 194/H 176.
Tjänstevikt, kg: 2 305.
Max släpvagnsvikt, kg: 2 700.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo på 245 hk. Volym 1 997 cm3. Elmotor på 113 hk. Max total systemeffekt 313 hk. Max totalt vridmoment 450 Nm.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift. åttastegs automatlåda.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,8 s.
Deklarerad förbrukning: 3,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 78 g/km.
Konkurrenter: Audi Q7 e-tron, Volvo XC90 T8.

Plus: Utsläppsfri i upp till 31 km, hög komfort, pigg.
Minus: Ej supermiljöbil, går inte att få sjusitsig.

Vad nytt? Laddhybridversion av BMW:s stora suv.
För vem? Den som har laddningsmöjlighet både hemma och på jobbet.   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-24 14:26
Styggavargen

Fantastiskt, 5 platser och lite last.. vi är uppe och sniffar på 2,3 tons strecket.. när tar vansinnet slut? Att förbrukningen skulle landa på låga 0.34 liter/mil anser jag nog vara en bluff. Blir inte förvånad om det är mer än det dubbla i slutändan om man använder bilen som den är tänkt.

#2 • Uppdaterat: 2015-09-24 20:42
Grosser

Det är förvisso bra att delelektrifiera bilar för att sänka förbrukningen. Men såna här deklarerade uppgifter som 78 g/km CO2 och 3,4 l/100 km är ju närmast att betrakta som ett skämt!

#3 • Uppdaterat: 2015-09-24 21:34
Gunnar Lindberg

Förbrukningssiffror hos laddhybrider säger ingenting om hur den egna förbrukningen kommer att bli. Allt beror på hur stor andel som körs på ren el.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-24 23:17
2fast4you

Leifer. Kjøper du en X5 med en fra pris på 655000 og med litt ekstra utstyr så havner du på 8-900000 da ofrer du ikke bensinprisen en tanke, men fyller tanken etter behov. Kjøper du Toyota Prius Auris el lignende så tenker du nok bensinpris for det kan ikke være kjøre egenskaper for det eksisterer ikke i en Toyota jeg vet har prøvd. Så det blir bare korny å nevne bensin pris forbruk til en som har kjøpt en bil nærme millionen. Jeg kjøpte en bil til ganske nøyaktig 1 million og jeg tenker overhode ikke på hva det koster å bruke bilen, men verdsetter stor motor respons kjøre egenskaper og høy komfort. Hvorfor er du så opptatt av Toyota en utrolig unnskyld utrykket kjedelig interiør og en girkasse fra H...... Som ikke har noe med aktiv kjøring å gjøre. Nei livet er for kort til å kjøre kjedelige biler.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-25 15:05
jussiboy

Jag har nyss hämtat min Toyota Rav 4 från verkstaden för byte av partikelfiltret. 24.000 kr gick det på. Det är billigt att åka diesel men det finns en baksida av allt. Nu till min fundering, alla dessa miljöbilar och andra som har elmotorn mellan förbränningsmotorn och växellådan ( automat ) Vad kommer det att kosta när denna elmotor behöver bytas. Denna snurrar ju hela tiden även när man kör med vanliga motorn. Det är väl andra eller tredje ägaren som får ta den smällen eller hur. Har denne råd med detta ??

#6 • Uppdaterat: 2015-09-25 15:37
2fast4you

Leifer. X5 er vel ingen terrengbil den kommer vel aldri til å bli det heller, det jeg reagerer på er at du prater om bensinforbruk på en bil over 2 tonn, tror heller ikke at de som kjøper denne bilen som begagnat kjøper den fordi den bruker lite bensin de er vel mer opplyst en det. Toyota blir jo nesten brukt som referanse uansett hva du leser her inne på kommentar feltet da prates det om 1.2-1.4-1.8 og med en utrolig tråkig automat. Hvorfor ikke prate litt positivt om biler med 300 +hk som er kjøreglade responsive biler som det er kul å kjøre bilkjøring skal vel ikke bare være trist. Jeg hadde aldri kjøpt en bil uten kjøreglede for meg så er det en vesentlig del av kjøringen. reagerer også på at det er en del Toyota eiere her inne som for det meste rakker ned på andre som ikke har det bilmerke, hvorfor det blir bare for dumt.

#7 • Uppdaterat: 2015-09-25 15:46
Styggavargen

MVH AL, du skall nog vara glad om du kommer 1,5 mil på batteriet inne i stan.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-26 08:29
Swemba

Då detta är en artikel om en SUV så finns här ett antal kommentarer som kan tyckas märkliga för nya besökare. I all välmening tänkte jag att det kunde vara på sin plats med några förtydliganden för att underlätta debatten:

1. Skoda Octavia är världens bästa bil.
2. Det finns bara två parametrar när en bils "nödighet" ska bestämmas: Vikt och Längd. Allt annat är onödigt!
3. Om kvoten Vikt / Längd är högre än den för Skoda Octavia så är det en onödig bil. Klassificeringen av bilar med lägre kvot är för närvarande okänd, alt se punkt 1.
4. Den som väljer en onödig bil (se punkt 3) gör ett dåligt (läs: felaktigt) bilval.
5. Fakta är godtyckligt och abstrakt och existerar endast i syfte att hävda punkt 1 - 3.

Lycka till !

#9 • Uppdaterat: 2015-09-27 21:14
Styggavargen

Swemba, en Skoda Fabia går också bra :-) Den lastar mer än XC60 och väger 750 kg mindre :-). Nä, titta bara på tex Opel Mokka, ser ut som en "köttbulle" på fyra hjul, bilen är nästan kortare än den är hög!? Och den väger typ 1.7 ton. Den utvecklingen jag nu beskriver är jag emot, små bilar...korta bilar som väger otroligt mycket och släpper ut mycket. Klart X5 är en stor bil, det säger jag inte emot...men återigen, vad vinner man mot en en vanlig kombibil (V70, Modeo osv)? Bara ett antal hundra kilo att släpa omkring på som ger mer utsläpp. SUV är så omodernt och fult, jag fattar inte hur man kan tycka det är bra att släpa runt på extra mycket vikt. Du som människa, hade du tyckt det var toppen att väga 120 kg (SUV) istället för 80 kg? (vanlig bil)....? frågor på det?

#a • Uppdaterat: 2015-09-28 11:43
Skodaägare

Man kan tycka att SUV:ar är onödiga, men man sitter ju så enormt bekvämt i dem! Har ganska kort överkropp och gilla att sitta högt och ha överblick när jag kör. Försöker jag sitta som jag vill i en BMW 5-serie så slår jag huvudet i taket! Jag gillar BMW:s köregenskaper, men ogillar sittpositionen i deras lågbyggda bilar skarpt. Man sitter verkligen jättelågt och ramlar ner i bilen istället för att sätta sig i den. Därför blev den X3:a för mig. En X5:a hade förstås också varit trevligt, men tyckte driftskostnaderna blev för höga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.