Allt måste ses i sitt sammanhang, i synnerhet prestandabilar. Alltid tycks det finnas någon som är värre än andra, någon snabbare och dyrare.
Den nya toppmodellen i 1-serien, M135i, ska egentligen vara ett slags mellanting. Bilen ingår i färska satsningen M Performance, vilket placerar den mellan de vanliga modellerna och bestarna som trimmas av prestandadivisionen M GmbH. Raka sexan från 335i har tagit plats under huven och vässats för att ge 320 i stället för 306 hästar. Och jädrar i mig – vilken fart den sätter på lilla 1-serien!
Den som är ute efter buskörning har mycket att hämta. Automatlådan med åtta steg och tillhörande paddlar på ratten (23 800 kr) växlar rappt och ser till att kraft alltid finns tillgänglig. Styrningen är exakt och den fartberoende servon föredömligt följsam. Även i högre hastigheter känns bilen stabil och i kurviga partier ligger den som klistrad mot asfalten. Fjädringen är fast, utan att vara alltför stötig.
Föraren kan anpassa fjädring, stötdämpning och gasrespons i fyra lägen via ett reglage på mittkonsolen. Välj sportläget och bilen stramas upp för aktiv körning och för den som vill och vågar kan även antisladdsystemet kopplas ur.
Förutom att underhålla kan motorn konsten att sörpla i sig bränsle, åtminstone om chauffören tar fartresurserna i anspråk. Det går möjligen att komma i närheten av de officiella förbrukningssiffrorna om man anstränger sig – men vem vill hålla tillbaka i en sådan här nöjesmaskin?
En mindre invändning gäller gensvaret från motorn när föraren gasar fullt. Innan bilen accelererar infinner sig en liten men tydlig fördröjning.
Provkörningsbilen saknade bakdörrar, en nyhet för 1-serien. Med tre dörrar blir karossen möjligen snyggare och givetvis mindre praktisk. För att ta sig i och ur baksätet krävs grundläggande akrobatiska färdigheter och väl på plats där bak är det trångt. I bagageutrymmet får 360 liter plats: godkänt.
Om man jämför M135i med 1M Coupé – värstingvarianten av förra generationens 1-serie – var den senare vassare på flera punkter: den var kaxigare, hade mekanisk diffbroms och den levererade 340 hk. Men den kostade också en halv miljon.
Priserna för M135i börjar från 365 000 kronor och med tanke på vad man får känns prislappen rimlig. Frågan är om det är lönt att betala för mer muskler än så här. M135i räcker långt, riktigt långt.
För den som även vill ta sig an vintern i en M135i blir modellen mer intressant i november. Från och med då erbjuder BMW bilen i fyrhjulsdrivet utförande.
Diskutera: Vad tycker du om BMW M135i?
Pris, från kr: 365 000 (fem dörrar: 372 500).
Säljstart: September.
Modell: Halvkombi med tre dörrar.
Mått, cm: L 434/B 176/H 141.
Motor: Rak sexcylindrig bensinturbo, 2 979 cm3, 320 hk vid 5 800 v/min, 450 Nm vid 1 300–4 500 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda (standard) eller åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart: 250 km/tim. 0–100 km/tim: 5,1 s (manuell), 4,9 s (automat).
Förbrukning: 8,0 (manuell) eller 7,5 (automat) l/100 km.
CO2-utsläpp: 188 (manuell) eller 175 (automat) g/km.
Konkurrenter: Kommande Audi S3 och Mercedes A-klass AMG.
Plus: Snabb, rolig att köra, förhållandevis prisvärd.
Minus: Inte anpassad för svenska farter.
Vad nytt? Ny toppmodell i 1-serien.
För vem? Den som prioriterar körglädje.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Körglädje: "Det sitter i betraktarens huvud. Det är extremt subjektivt. Och extremt komplext. Tänk på det. Nästa gång du hör någon av oss babbla om körglädje"
Referens: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120424/huldt-vad-ar-korgladje
Slutsats - Ska man ens använda ett såpass diffust och intetsägande tabliod-doftande begrepp som ingen kan definiera!?
Jag var nära att köpa en. Men.
Jag kom på ganska tidigt i livet att det finns hastighetsbegränsningar. Först var de jobbiga att hålla. Att gasa på var frihet. Nu är det tvärtom, att gasa på - som en sån här bil vädjar om - är jobbigt för de finns få tillfällen, och när dessa finns ligger man inte bra till med lagen oavsett hur säker du kör, och även samvetet plågas (för dem som har).
Att köra lagligt är frihet och då finns faktiskt roligare bilar som ger "körglädje" vid mera normala farter...
Visst är körglädje lite olika från person till person men var och en får uttrycka vad den tycker om en bil även om det inte passar alla. Man kan knappast uttrycka sin körglädje ur någon annan persons perspektiv.
Personligen tycker jag att 365.000 för denna lilla bil är tokhögt eftersom den är just inget annat än en körmaskin för att ha roligt, ingen vill väl kalla denna bilen praktisk. En annan grej som kanske de som köper denna bilen skiter i är bensinförbrukningen men det är inte allt för sällan så att i början är det roligt att köra men efter ett tag börjar man bli lite less på bensinnotorna och då får man antingen ha denna bilen till fritidsbil (vilket den är för dyr för) eller så får man sälja den.
Körglädje handlar väl om att bilen ska ha en distinkt styrning och ett chassie som gör att man känner vad bilen gör. Bilen ska inte kännas pressad av de manövrer man gör. Vet inte om det är så diffust. Jämför den här med en Auris och fråga 100 personer om vilken som var körgladas så tror jag svaret är unisont.
Hackenbush: men långt ifrån opraktiskt, faktiskt. Ok inte världens rymligaste bil, men som halvkombi är den praktisk och lätt att leva med. Finns dessutom som 5-dörrars. Och utrymmesmässigt fullt jämförbar med en A4 kombi av förra generationen, en bil som ingen kallar opraktisk.
Det är lustigt att när en bil är praktiskt så får den inte kosta lika mycket. En trång opraktisk 2-sitsig bil får alltid kosta mer - leksaker får kosta. Och användbara bilar får inte vara "roliga" och då är det välkommet med undantag som M135i = win-win men bara om det fanns lekplats för den i Sverige.
Vill man ha körglädje - feedback - till vardags är det smartare att köpa en rolig småbil som väger kanske 400-550kg mindre...
Så sant "onehp" även om jag inte förstår ditt tänk utav bilval.
Du hade tänkt att köpa en dyr bil med enorm prestanda men kom sedan plötsligt på att man inte fick köra så fort och köpte därför den rymligaste i klassen "utan" motoreffekt?
I min värld står inte folk och funderar om de vill ha 100 eller 300Hk,..en rymlig eller trång bil,...billigt eller dyrt!?
Men jag kan ju ha missat något och det är ju tur att vi inte alla är lika.. ;)
Finns fler sätt att se det... Om man från början är ute efter nåt sportigt men vill kunna åka 4 så är ju en 1-serie med större motor en rätt praktisk "sportbil". Jämfört med Z4, 370Z, Boxter etc. Nu är dessa säkert lite skarpare men inte så pass att 1-seriens praktikaliteter hamnar i skym undan.
Det man kan undra är varför man köper en 1-serie istället för en 3-serie. Inte många tusenlappar som skiljer i sammanhanget och 1-serien ser ut som en truckerkeps på hjul.
Här håller jag med Roger, jag skulle alla gånger välja en 3-serie före denna. Prisskillnaden är inte så stor.
Kan inte påstå att jag valde mellan 1- och 3-serien, då 1-serien är ful som stryk i fram. Som flera är inne på, om jag skulle ha valt mellan dom, så ger ju nya 3-serien så mycket mera för marginellt mera pengar.
Som nybliven ägare till en M135:a ska jag bara säga två saker:
1. Förmodligen en av de fulaste bilarna jag ägt...
2. Allt är förlåtet när jag sätter mig bakom ratten... (8.05 innoff. tid på Ringen)
Pris & prestanda är HELT fantastiska! I klass med den TTRS jag hade innan (och detta till nästan halva priset mot en ny TTRS!) Och jämfört mot de 911:or som jag haft tidigare så är den både billig och familjevänlig.
Kan man stå ut med den avskyvärda designen så får man en diskret toppenbil!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.