Nästa artikel
Provkörning: BMW 5-serie (2013)
Provkörning

Provkörning: BMW 5-serie (2013)

Publicerad 15 september 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Omarbetat front- och bakparti, mer utrustning, uppgraderat multimediasystem, finputsat chassi och en ny instegsversion – 518d. Det är de viktigaste förändringarna när BMW 5-serien i höst får en ansiktslyftning.

BMW 5-serien är klassens populäraste bil, en bit före prestigekonkurrenter som Audi A6 och Mercedes E-klass. För att hålla liv i den nuvarande modellen ännu några år har BMW lagom till hösten uppgraderat sin guldklimp.

En hel del krut har lagts på multimediasystemet, som i sin mest påkostade version bokstavligen gör BMW:n till en rullande kommunikationscentral. Uppkopplingen till nätet sköts via bilens eget SIM-kort.

Även chassit och den elmekaniska servostyrningen har fintrimmats.

BMW 530d är i de flesta situationer en magnifik bil, både att köra och att åka i. Registret är brett och bilen är både nätt, rapp och underhållande att svischa runt med på provslingans kurvigaste partier. Samtidigt är den imponerande bekväm och stabil på snabba landsvägs- och Autobahnetapper.

Enda anmärkningen är att det långt utdragna nospartiet (och storleken i sig) gör att 5-serien kan upplevas som lite otymplig att hantera i trånga miljöer, typ p-hus och smala stadsgator.

Förutom 530d sedan hann vi också med en provtur i halvkombin 535i GT (med bensinsexa på 306 hk). Den kändes något tyngre och ovilligare att lotsa runt teststräckans värsta krökar, sannolikt beroende på högre tyngdpunkt och större vikt. GT:n är tio centimeter högre och väger drygt 200 kilo mer än sedanversionen.

I matchen mellan de båda provkörda motorerna går segern ganska klart till den mustiga dieseln i 530d. Den är len, urstark, snabb i gensvaret och förvånansvärt snål.

Men den allra snålaste nyheten fanns tyvärr inte på plats vid provkörningen, en tvåliters fyrcylindrig dieselturbo på 143 hk/360 Nm. Den sitter i nya instegsmodellen 518d, som med stor sannolikhet blir en kommande favorit bland Sveriges tjänstebilsåkare. 518 fanns redan från mitten av 1970-talet och till och från under av 80- och 90-talen. Men då var motorn en fyrcylindrig bensinare.

En nyhet som gäller hela 5-serien är att standardutrustningen blivit bättre. Xenonstrålkastare, rattvärme, p-sensorer fram och bak, 2-zons klimatanläggning, fällbart bakre ryggstöd i sedanversionen (takrelingar på kombin) ingår numera i priset på samtliga modellversioner. Däremot kostar aktiv säkerhetsutrustning som autobroms extra.

Generellt sett har priserna ökat i samband med uppgraderingen och spannet sträcker sig från 351 000 kronor (518d) till 934 000 kronor (M5). Nuvarande Sverigefavoriten 520d kostar i uppgraderad version från 368 000 kronor och tillägget för kombin (Touring) är 18 900 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 5-serie?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 530D

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW 530D

PRIS, KR FRÅN: 481 000 kr.

MODELL: 5-dörrars, 5-sitsig sedan.

SÄLJSTART: September.

MÅTT, CM: L 491/B 186/H 146.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 785.

MAX SLÄPVIKT, KG: 2 000.

MOTOR: Rak sexcylindrig turbodiesel, 2 993 cm3. Maxeffekt 258 hk (190 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 560 Nm vid 1 500–3 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrivning, åttastegad automatlåda standard.

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,8 s.

FÖRBRUKNING: 5,1 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 134 g/km.

KONKURRENTER: Audi A6, Mercedes E-klass, Volvo S80, Lexus GS m. fl.

Plus: Finfin dieselsexa, härlig långfärdsvagn, utsökt automatlåda.

Minus: Dyr, ingen autobroms som standard, klunsig på trånga ytor.

Vad nytt? Finslipningar på ut- och insida.

För vem? Den som söker en snabb, bekväm och rymlig asfaltsslukare.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-15 11:34
Hackenbush

Betydligt snyggare än på Bangles tid.

#2 • Uppdaterat: 2013-09-15 16:25
Roy J

Att BMW gör körglada bilar är inget nytt. (Nej, AL, det är ingen egenskap som bilen åtnjuter, endast föraren.) Numer gör de även komfortabla bilar. (Något Audi också börjar kunna.)
Håller med Hackenbush om att de fått bättre ordning på linjerna. Vecken verkar nu ha samlats ihop ovanpå motorhuven.
Kan man hoppas på att de fått ner ljudet från dieslarna? Andra har åtminstone tidigare lyckats bättre på den punkten.

#3 • Uppdaterat: 2013-09-15 18:26
Audi A5 SB

Bara att stämma in i hyllningskören. En mycket bra bil har (sannolikt) blivit ännu bättre. Vagnen i artikeln, fast men 4WD, hamnar på min önskelista. Prislappen är väl dock något hög.... en halv miljon. Det kostar att ligga på topp;-)

AL, vad blev slutpriset på din nya vagn?

#4 • Uppdaterat: 2013-09-15 18:40
Havsfidran

Med mina 7000 kronor i månaden blir det nog svårt att få igenom lånet tror jag

#5 • Uppdaterat: 2013-09-15 19:51
Swemba

Jag tycker Bangle ritade många snygga bilar. E60 var kronan på verket.
Bangles bilar hade lagom mycket attityd och förmedlade prestanda och körglädje.

F10 är också snygg, men den ger ett mycket tamare intryck än tidigare och lämnar mig ganska oberörd.

Både E-klass och A6 känns djärvare och modernare i formspråket. Läser man recensioner verkar 5-serien även tappat lite av sin viktigaste usp - körglädjen - till sina konkurrenter ...

#6 • Uppdaterat: 2013-09-15 20:17
VW Polo 2012

Men genomgående tycker i alla fall jag att dom är för "trögstyrda" OCH JAG ÄR INTE SVAG! Utan det är känslan jag snackar om.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-15 21:22
hultarn

Håller med Shogun när det gäller designen, vilket lyft jämfört med Bangles skapelser!

Däremot blev jag väldigt besviken när jag i häromdagen åkte i en nästan ny 3-serie, det var ju knappt någon fjädring i den! Dessutom var sätena väldigt hårda, så minsta ojämnhet i vägen förmedlades ända upp i kroppen, väldigt tröttande. Definitivt inte min kopp te.

Man får hoppas att 5-serien är bekvämare, som en MB E-klass.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-15 22:42
hultarn

AL : smaken är som baken som bekant. Hans bil hade kanske sportchassi eller så, i vart fall var den inte gjord för svenska knaggelvägar. Nästan lika stötig som Prius...

Låter som en god idé att ha variabel fjädring, hade variabel dämpning på min 605 -91, mycket bra! Komfortabel men ändå skarp om det behövdes.

#9 • Uppdaterat: 2013-09-16 10:06
Roger Skagerström

Undrar om de har uppdaterat designen på Check Engine-varningslampan med? ;)

Skämt o sido. Ja gillar också F10 långt mer än E60. F30 är dock inte lika lyckad.. Och 5-serie GT!? Den ser extra hemsk ut på bilden där när man ser hur jätteliten bakrutan är jämfört med resten av bilen...

#a • Uppdaterat: 2013-09-16 19:19
månssons

"En BMW kommunicerar med dig". Haha, vilket skämt. Varför inte ta bort fjädring helt då? Då kan din bil prata ordentligt med dig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.