Nästa artikel
Provkörning: BMW 225xe Active Tourer
Provkörning

Provkörning: BMW 225xe Active Tourer

Publicerad 28 augusti 2016
Luckan vid vänster framhjul avslöjar att det är laddhybridversionen av BMW 2-serie Active Tourer.
BMW är än så länge ensamt om kombinationen laddhybrid och flexbil. Ett lyckat samarbete mellan el och bensin ger en pigg drivlina.
BMW gjorde sitt intåg i flexbilsklassen för två år sedan i och med lanseringen av familjevänliga 2-serie Active Tourer. Tvärställd motor och framhjulsdrift gjorde att de konservativa fick skrämselhicka, men Active Tourer visade sig vara ett lyckat drag försäljningsmässigt.

Nu tar BMW nästa steg i att attrahera köpare och introducerar en drivlina av laddhybridtyp. Och det är just drivlinan som är 225xe-modellens starkaste kort – den både förvånar och förnöjer. Den frontmonterade bensinmotorn på 1,5 liter med dubbelturbo har tre cylindrar och morrar fint, speciellt i sportläget. En elmotor på bakaxeln hjälper till när det behövs och plussar på effekten med 88 hästkrafter, vilket sammanlagt ger pigga 224 kusar. Tillsammans med automatlådan bildar el- och bensinmotor en taktfull trio.

Förbränningsmotorn driver framhjulen och elmotorn bakhjulen vilket ger fyrhjulsdrift som standard. Batteriläget Auto eDrive är förinställt varje gång bilen startas, här har elen en stöttande funktion och håller man sig från för kraftiga accelerationer kan bilen köras i upp till 80 km/tim på el. Valet Max eDrive innebär full eldrift i hastigheter upp till 125 km/tim. Det finns också möjlighet att ladda batteriet under färd.

Litiumjonbatteriet på 7,5 kWh har stuvats undan bra och stjäl inte nämnvärt med volym i det plana bagageutrymmet. Men efter flera täta besök vid bensinpumpen förstår jag vad som offrats istället. För att all teknik ska få plats rymmer bensintanken endast 36 liter.

Den deklarerade förbrukningen på 0,21 liter per mil stämmer dåligt, när jag kör kommer jag ner i 0,64 liter milen som lägst. Även räckvidden är en glädjesiffra – med luftkonditionering och radio påslaget kommer jag 2,8 mil på ren eldrift.
 
En designmässig besvikelse är A-stolparna. Den kraftiga lutningen gör att den vänstra blockerar stora delar av synfältet när man som förare ska titta snett framåt åt vänster. Jag kommer på mig själv att sitta och vagga fram och tillbaka i korsningar för att försöka se runt framstolpen och säkerställa att det är okej att köra. När jag närmar mig rondeller får jag en död vinkel just i den sekund jag verkligen behöver fri sikt, vilket faktiskt känns obehagligt. Mina kollegor av varierande längd säger sig ha samma problem, så att justera stolen hjälper inte.
 
225xe har ett relativt saftigt grundpris
som lätt sticker iväg med kryss i tillvalslistan. Något man kan skippa att bocka för är den adaptiva farthållaren Driving Assistant Plus. Eftersom den är enbart kamerabaserad är den extremt sårbar, vid minsta motljus eller skuggor på vägen stänger den av sig.

Jag har en kluven inställning till 225xe. Jag gillar BMW:s satsning på laddbart i flexbilsklassen. Att barnfamiljen kan fixa vardagsresorna utsläppsfritt i en bil som bjuder på körglädje. Men det finns en del gropar i vägen som drar ner helhetsintrycket.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 225xe?
BMW 225xe Active Tourer

Pris, från kr: 402 400.

Modell: Femdörrars flexbil.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 434/B 180/H 155.

Tjänstevikt, kg: 1 735.

Motor: Trecylindrig bensin med dubbelturbo, volym 1 499 cm3, max effekt 136 hk. Elmotor, max effekt 88 hk. Max systemeffekt 224 hk. Max systemvridmoment 385 Nm.

Kraftöverföring: Permanent elektrisk fyrhjulsdrift, sexväxlad Steptronic automatlåda.

Prestanda: Toppfart 202 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,7 s. 

Deklarerad förbrukning: 2,1 l/100 km.

Deklarerad räckvidd: 41 km.

CO2-utsläpp: 46 g/km.

Konkurrenter: VW Golf GTE, Toyota Prius Plug-in, Audi A3 e-tron.

Plus: Pigg och rolig att köra, lyckad drivlina.

Minus: Priset, designen på A-stolpen, tankvolymen.



Vad nytt? Drivlina av laddhybridtyp.

För vem? Barnfamiljer med god ekonomi och korta körsträckor.   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-08-28 11:56
Styggavargen

Bilen är något kort, hade inte skadat om den varit ca 20-30 cm längre. Som alltid med hybrider, de släpper ut långt mycket mer än vad som står på pappret för de flesta situationer. Korta sträckor under 2 mil funkar det nog bra, men kör man 5-10 mil per dag så drar det nog iväg med förbrukningen. Jag tror mer på rena elbilar i så fall.

#2 • Uppdaterat: 2016-08-28 13:42
HT19

E30 intresseklubben antecknar.. Förresten finns den ens?

#3 • Uppdaterat: 2016-08-28 23:48
Simon no1

En Prius kostar ungefär 100 000:- mindre och går snålare, hur lyckades man här?

#4 • Uppdaterat: 2016-08-29 08:13
HSDpulseANDglide

Man skulle gärna se att testföraren redogjorde lite för körmönster när förbrukningen ligger 300% över deklarerad förbrukning.
Vår Plug-in prius med samma bränsledeklararion brukar den här årstiden ligga på 0.25-0.3 vid pump med vårt körmönster.
Sen undrar jag lite över vad vitsen med ett läge som laddar batteriet under körning är bra för? Lägre lokala utsläpp men högre globala?
Den kommer ju totalt sett troligtvis dra mera då än att bara köra på ren bensin istället.
Jag skulle tro att denna bilen kommer dra avsevärt mindre bensin i händerna på de allra flesta som kommer att äga den annars är vitsen som sagts inte stor med denna bil förutom fyrhjulsdriften och prestandan då.

#5 • Uppdaterat: 2016-08-29 08:39
hans.antnas

Det verkar vara glädjesiffror på alla laddhybrider det måste vara fel på den norm som används av tillverkarna förövrigt är ju inte bilen mer än 434 lång, hur är utrymmet i baksätet, vad är vitsen med dyr och kompliserad teknik om det verklig användning går lika mycket bränsle som vanliga bensinbilar i samma storleksklass den är ju lika tung som betydligt större bilar en C5 sedan 2,0HDI är 50 kg mindre tjänstevikt

#6 • Uppdaterat: 2016-08-29 09:36
HSDpulseANDglide

SiggeNn: Prius finns som plug-in.
Man skulle kunna dra det lite längre och säga att idag köpa en konventionell bil är väldigt dumt. Kommer vara iskalla på begmarknaden.

#7 • Uppdaterat: 2016-08-30 07:38
HSDpulseANDglide

Dagens konventionella bilar är tämligen meningslösa. All energi måste skapas av förbränningsmotorn. ;)

Dessutom går motorn i tid och otid utan att göra någon nytta mer än att förbruka bränsle.
Ofta går den dessutom mkt inneffektivt pga att det sitter en helt vanlig människa som ska försöka med hjälp av en spak hitta rätt läge bland ett flertal att välja bland.
Och behöver man minska farten tillverkar man hälsosamt bromsdamm och värme av bränslet.

Hybriden är ett smart mellansteg mellan konventionell bil och PHEV, EV, FCV eller vad det nu må vara.
En hybrid är bara lite dyrare än en konventionell bil men en PHEV kostar än så länge en skaplig slant mer så different strokes for different folkes.
Toyotaförsäljaren jag pratade med för en tid sen påstod att 8 av 10 Auris dom sålde var hybrider.

#8 • Uppdaterat: 2016-08-30 10:36
LennartJ

HSD… Håller med dig att testföraren borde redovisa sin körcykel. Jag antar att Maria har kört lika som ViB:s förare gjorde vid en tidigare test av tre laddhybrider. Tankade fullt med bensin, och laddade batteriet fullt. Sedan körde man tills allt tog slut.

Men den körcykeln som en ägare av laddhybrid har, är något helt annat. Mestadels korta körningar på upp till 4 mil. Min förbrukning sedan jag tankade sist för 1,5 månader sedan är 0,10 l/mil. Har kört 140 mil.

Om infrastrukturen hade varit bättre i landet med laddstationer inte bara på köpcentra och hemma, skulle en ren el-bil fungera för mig. Hotell/övernattningsställen, friluftsområden mm. Dvs ställen man befinner sig normalt längre tider, borde kunna ha laddningsmöjligheter.

Jag har även funderat över varför det inte går att transportera bilar på tåg på ett enkelt och smidigt sätt till en rimlig kostnad. Varför köra en bil på väg från ex. Malmö till Linköping eller Stockholm. Politisk ovilja?

Sedan är en laddhybrid två bilar i en. En del är en ren el-bil och den andra är en hybrid. Vad är billigast? En el-bil och en bensin/hybrid, eller en laddhybrid?

#9 • Uppdaterat: 2016-08-30 11:55
PREVIA

Nya Plug-in Prius som kommer i höst går snålast läser man här.
http://www.dn.se/motor/lasse-sward-laddhybrid-vard-att-vanta-pa/
Men även den tidigare plug-in Priusen som kom 2012 gick att köra snålt även fast laddmöjligheterna ute i landet oftast saknades läser man i DNs laddhybridblogg.
http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/2013/11/22/1920-mil-varav-1079-grona/
Vill man inte syssla med att leta laddstolpar eller att sätta i en laddkabel så väljer man med fördel en vanlig hybridbil som är snålare praktiskt alla andra bilar utan hybriddrift som den här modellen som nu är energisnålaste bilen som testats av energimyndigheten i USA någonsin.
Nya Prius drog 3,99 l/ 100 km vid en tredagars resa i bergen.
https://www.cnet.com/roadshow/news/drivers-log-one-week-and-59-mpg-with-the-new-2016-toyota-prius/

#a • Uppdaterat: 2016-09-02 21:12
benny karlsson

Körglädje? Vad är det? Det borde väl vara att komma längre på el. eller? Tycker att det vore bättre med längre körsträcka på el. än hög toppfart och 0 till tomt batteri på kortaste tiden. Håller med Milkylainen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.