Nästa artikel
Provkörning: Audi A4 Avant g-tron (2017)
Provkörning

Provkörning: Audi A4 Avant g-tron (2017)

Publicerad 23 juli 2017
Utan testbilens dekaler finns inga yttre kännetecken som avslöjar att det här kommer en gasbil.
Audi erbjuder ett miljövänligare alternativ med sikte på tjänstebilsåkarna. A4 Avant i gasutförande lockar med komfort och finess. Kanske är det läge för renässans för fordonsgasen?

Elbilar har fortfarande begränsad räckvidd och laddhybriderna är dyra i inköp. Men det finns ytterligare ett miljöalternativ som hamnat lite i skymundan under de senaste årens våg av elektrifiering – gasbilarna. 

Audi drar sitt strå till stacken i form av något man kallar Audi e-gas. Det är en konstruktion som påminner om vårt system för grön el. Audi tillverkar förnybar metangas med hjälp av överskottsel från vindkraftverk. Gasen matas sedan ut i det tyska metangasnätet i motsvarande utsträckning som g-tron-kunden tankat fordonsgas i sin bil. Därmed får gasbilen väldigt låg klimatpåverkan under de första tre åren då Audi e-gas ingår.

Vill man vara klimatvänlig därefter gäller att hålla koll på vad som finns i gastanken, förnybar biogas eller fossil naturgas. Den internationella termen för fordonsgas är CNG (Compressed Natural Gas) och står egentligen bara för metangas som lagras under högt tryck (cirka 200 bar). 

I Sverige används termen ”Fordonsgas” och den gas som säljs här är i genomsnitt till cirka 70 procent förnybar. 

Men hur är då bilen? Ja, Audi A4 Avant är sig lik. En väldigt bekväm och trivsam vagn med rejäl prislapp, särskilt för den som börjar botanisera i tillvalslistan. Förarmiljön tillhör de bästa med bra instrument och reglage samt utmärkta justeringsmöjligheter för stol och ratt. Här kan de allra flesta hitta en bra körställning. 

TFSI-motorn har modifierats på 29 punkter jämfört med bensinutförandet. 

MLB-plattformen är förberedd för gasdrift. Trycktankarna i kompositmaterial ligger under golvet. Förvaringsfacket under bagagerumsgolvet har visserligen försvunnit i g-tron men fäller man baksätet bildas en helt plan lastyta. Låg takhöjd och sluttande bakstam gör dock utrymmet begränsat. 

Bilen startar på bensin men skiftar snabbt över till gas. Komposittankarna rymmer 19 kg vilket ger max 50 mils räckvidd. När gasen är slut kopplas bensindriften åter in och en 25 liters tank ger ytterligare 45 mil. Ser man till räckvidden är gasbilen vida överlägsen de flesta elbilar och laddhybrider och således ett bättre miljöalternativ för den som ofta behöver åka längre sträckor. Dessutom får A4 g-tron dra släp. 

I forna tiders gasbilar kunde man känna att motorn tappade lite effekt på gas men några sådana tendenser kan inte skönjas här. Motorn jobbar fint tillsammans med dubbelkopplingslådan. Färden går tyst och smidigt men när föraren ger gas drar A4:an snabbt iväg med kraft. 

För miljövänner finns det goda argument att välja en gasbil och tjänstebilsförarna har mycket att vinna rent ekonomiskt. Förmånsvärdet för en Audi A4 Avant g-tron hamnar kring 1 375 kr i månaden netto. 

Audi är dock inte ensamma att sälja gasbilar och den värsta konkurrenten är kanske Volvo V90 i gasversion som säljs till 20 000 kr lägre pris än A4.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A4 g-tron?

Audi A4 Avant G-Tron 2,0 TFSI S-tronic

Pris, kr FRÅN: 408 300.

Säljstart: Juni.

Mått, cm: L 472/B 184/H 144.

Bagagevolym, l: 415–1 415.

Tjänstevikt, kg: 1 670.

Max släpvikt, kg: 1 700. 

Motor: Direktinsprutad bensin/metangasdriven rak 4-cylindrig motor med turbo. 4 vent/cyl. Max effekt 170 hk vid 4 450–6 000 v/min. Max vrid 270 Nm vid 1 650–4 400 v/min. 

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram. Sjustegs dubbelkopplingslåda. 

Prestanda: Toppfart 221 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,4 s.

Deklarerad förbrukning: 5,5 l bensin/100 km. 3,8 kg CNG/100 km. CO2-utsläpp (bensindrift): 126 g/km.

Konkurrenter: Volvo V90 BiFuel, Skoda Octavia Kombi CNG. 



Vad nytt?

Metangasversion av Audi A4 Avant.



För vem?

Tjänstebilister med gasmack i närheten.



Plus:

Smidig drivlina, låg klimatpåverkan, hög komfort.

Minus:

Högt inköpspris och dyra tillval. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-07-23 17:30
Minimats1

Det är synd att Audi satt ett så högt pris på A4. Annars skulle jag helt klart kunna tänka mig att köpa en.

milkyainen:
Jag förstår inte hur du kan jämföra en smutsig diesel med metangas som är helt ren. Det dör en massa människor av diesel avgaser varje år. Diesel borde förbjudas på vanliga personbilar är min åsikt. Och jag har inte tryckt på bromsa om det är det du tror. Vägtrafik skatten kommer nog även bli markant högre på en diesel bil än en metangas bil som inte smutsar ned något alls.

#2 • Uppdaterat: 2017-07-23 17:40
Raphael

En modern dieselbil har både partikelutsläpp och NOx under kontroll, särskilt med nya Euro 6.c regelverket (PSAs nya 1.5 diesel är redan anpassad). Men många kör idag omkring med direktinsprutade bensinmotorer utan partikelfälla vilket gör tusentals människor dör på grund av de cancerogena partiklarna som en direktinsprutad bensinmotor släpper ut. Direktinsprutad bensinmotor är den vanligaste motorn idag och sitter i storsäljande modeller från de flesta av marknadens biltillverkare. En direktinsprutad bensinmotor är alltså smutsigare genom att den släpper ut mer cancerogena partiklar än en modern dieselmotor.

#3 • Uppdaterat: 2017-07-23 17:44
PREVIA

Metangasen har ett par kWh mer energi per kilo bränsle men metangasbilen har en mycket lägre förbrukning per mil läser man i texten där bränsleförbrukningen när man kör på bensin uppges vara 5,5 liter per 100 km och 3,8 kg metangas per 100 km. Men bensinen väger inte 1 kg per liter utan 0,72-0,79 kg per liter vilket komplicerar uträkningen.
http://www.lars-kamel.se/Vetenskap/FuelBurning.html
Audi A4 kommer 50 mil på 19 kg metangas vilket kan jämföras med vätgasbilen som klarar 50 mil på 5 kg vätgas. Så gör man vätgas av metangasen eller inte gör om den ursprungliga vätgasen till metangas så kommer man längre sträcka per kg gas när man utesluter förbränningsmotorn som metangasbilen har.

#4 • Uppdaterat: 2017-07-23 18:10
Reverend Benny

Saxar från E.o.n:s hemsida.

Biogas minskar skadliga partikelutsläpp med otroliga 80-90 procent jämfört med bensin och diesel. När du kör på biogas reducerar du dina utsläpp av kväveoxider och minimerar samtidigt luftföroreningar orsakade av sot, stoft och skadliga partiklar. Med andra ord, du gör en storslagen insats för klimatet och din närmiljö.

Mer än halvera dina CO2-utsläpp
Du kan sänka dina koldioxidutsläpp med hela 77 procent när du kör på ren biogas jämfört med bensin och diesel. Det innebär att du kan köra mellan Malmö och Stockholm fyra gånger på biogas innan du har släppt ut lika mycket koldioxid som en bensinbil gör på en resa.

#5 • Uppdaterat: 2017-07-23 18:13
Reverend Benny

Håller med Minimats rörande priset, synd att det är så högt då detta är en vettigare kompromiss än A3 g-tron och övriga på MQB plattan där tankarna är mindre och motorn inget glädjepiller.
Ska bli kul att se hur A5 g-tron blir, och prisnivån.

#6 • Uppdaterat: 2017-07-23 18:27
Pi

Kan man stå ut med en Golf istället för en A4 så finns ju t ex Golf Sportscombi med gas-drift med ett pris som enligt prislistan börjar på 235.000 kr. Sen är det ju få som betalar listpriser så det verkliga priset torde vara avsevärt lägre - i alla fall utan extrautrustning. Fast då får man ju nöja sig med klart lägre motoreffekt, tyvärr.

#7 • Uppdaterat: 2017-07-23 20:07
Axa

Imponerande att en del trollar vidare med att diesel har direkt orsak till dödlighet... tyder på lågbegåvning. Högst troligt efter insupandet av dieselavgaser...

#8 • Uppdaterat: 2017-07-24 08:17
LeifV

För något som bara behöver funka i 3 år så går det väl bra -det räcker nog i väntan på att elbilsmarknaden varvar igång och Tesla model 3 tillgänglig.

#9 • Uppdaterat: 2017-07-24 11:37
PREVIA

Om nu biogas som framställs av vätgas i Tyskland för dessa biogasbilar reducerar partikelutsläppen med 80-90 procent jämfört med bensin och diesel varför då inte köra på vätgas direkt utan några som helst partikelutsläpp och skippa bensinmotorn helt när man kommer betydligt längre sträcka med vätgasbilen än biogasbilen med samma mängd vätgas som producerats med hjälp av el från vindkraftverk.

#a • Uppdaterat: 2017-07-24 14:03
Holsner

PREVIA: Svaret på din fråga är infrastruktur. För att kunna nå ut med gasen man skapar så måste man få ut den till en fungerande marknad. Det finns det för metan varför värdet är stort att göra metangas av vätet. Som vätgas har man inga bilar eller tankstationer. Därför är jag övertygad om att biogasen (och e-gas) har en plats i får fordonpark.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.