Nästa artikel
Provkörning: Alfa Romeo Giulietta (2016)
Provkörning

Provkörning: Alfa Romeo Giulietta (2016)

Publicerad 5 maj 2016 (uppdaterad 5 maj 2016)
Giulietta har fått en sportigare look för att likna kommande Giulia.
Alfa Romeo Giulietta levererar samma körglädje som förr, men sackar efter på säkerhetssidan.
Det är inte lätt att hamna i storasysters skugga. Det är precis vad som händer med Alfa Romeo Giulietta. Alla är så exalterade över nya sedanen Giulias ankomst att lillasyster får rätta in sig i ledet med designelement som bättre ska matcha syskonet.

Ändringarna innefattar nytt typsnitt på modellnamnet som nu sitter till höger på bakluckan istället för i mitten. Grill och luftintag har fått ett nytt mönster och avgasrören är snedskurna för ett tuffare utseende. Infotainmentsystemet har även uppdaterats med Fiat-koncernens UConnect.

Mycket mer än så innehåller inte ansiktslyftningen av Giulietta inför 2016. Visserligen lanseras en ny 1,6-liters turbodieselmotor på 120 hästkrafter, men den kommer dessvärre inte till Sverige.

– Vi vill inte revolutionera bilen, vi vill evolutionera den. Därför gör vi dessa milda ansiktslyft, säger Alessandro Luisi, produktchef för Giulietta.

Så i princip är det samma bil jag kör runt Alfa Romeos testbana i Balocco i norra Italien som Marianne Sterner gjorde för tre år sedan.
Och visst är den en kul bil att köra.

Trots att jag är novis på racingbanan gör bilens snabba svar på mina rattvridningar att kurvorna tas med finess.

Som tidigare finns tre olika körprogram; Dynamic, Natural och All weather, förkortat DNA. Varje steg på väljaren innebär att bromsar, styrning, växellåda, acceleration och fjädring anpassas och bestämmer hur responsiv bilen ska vara. Ska jag vara ärlig så ville jag inte lämna det aggressivaste läget, Dynamic, vilket skickar iväg lilla Giulietta som ett skott.
 
En nyhet är att det finns en rolig app i infotainmentsystemet som mäter hur mycket g-krafter förare och passagerare utsätts för under körning. Helt onödigt egentligen, men det bidrar till Giuliettas image som en kul bil att köra. Såklart blev detta snabbt en tävling mellan mig och den andre testföraren i bilen, där jag med mitt personbästa på 0,9 g fick se mig slagen av 1,0.

Baksätet har jag med mina 168 centimeter inga problem att få plats i, däremot hade jag svårt att öppna bakdörrarna, innan jag förstod att handtagen sitter dolda uppe vid fönstret i dörrens bakkant. En design som först syntes på Alfa Romeo 156 signerad  Walter De Silva, som numera jobbar för Volkswagen.

Medan Giulietta dyker upp titt som tätt i den italienska trafiken påväg från provkörningen är den fortfarande en udda fågel i den svenska bilfaunan. Alfa Romeos försäljning i Sverige är minst sagt blygsam med 125 nyregistreringar totalt förra året. Visst skulle det vara roligt om C-segmentet i Sverige blandades upp med lite fler Giuliettor, men när både Golf och Astra satsat på autobroms står Giulietta fortfarande utan. Bilen fick femstjärnigt betyg i Euro NCAP när den kom 2010. Men det var sex år sedan och mycket har hänt i branschen sedan dess. Det går inte att leva på gamla meriter.

Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Giulietta?
Alfa Romeo Giulietta Super 2,0 JDTM 150 hk

Pris, från kr: 260 000.

Modell: Halvkombi med fem dörrar.

Säljstart: April/maj.

Mått, cm: L 435/B 180/H 147.

Tjänstevikt, kg: 1 320.

Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med direktinsprutning (1 600 bar), variabel turbogeometri och laddluftkylare. Volym 1 956 cm3. Effekt 150 hk vid 4 500 v/min. Vridmoment 380 Nm vid 1 750 v/min.

Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,8 s.

Deklarerad förbrukning: 4,2 l/100 km.

CO2-utsläpp: 110 g/km.

Konkurrenter: Audi A3, Seat Leon, VW Golf, Honda Civic med flera.

Plus: Fokus på körglädje.

Minus: Ingen autobroms, igen ny version på sex år.



Vad nytt? Grillen, modelltypsnittet, Infortainmentsystemet.

För vem? Den som vill sticka ut i Golfklassen.   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-08 16:41
Roger Skagerström

För det första. Antifeministen. Vänligen förklara din syn på vad autobromsen GÖR. För jag misstänker att du inte förstått det. Förklara hur du ser att den fungerar. Inte tekniskt men praktiskt. Tror du tex den gör en mjuk inbromsning?

#2 • Uppdaterat: 2016-05-07 12:17
Roger Skagerström

Herregud. Det är ju just det som den SKA MOTVERKA!!!!!!!! Är det så svårt att förstå? Hur ofta tror du den kommer fallera? I kombination med att någon bara skiter i att bromsa? Man måste ju vara totalt sjuk i huvet om man inte reflexmässigt bromsar innan autobromsen slår i, så till vida att man hinner se hindret.

Din teori om att folk skulle få minskad uppmärksamhe pga autobromsen tror jag inte ett dyft på. Hur många tror du ens reflekterar över den ens? Den slår dessutom till alldeles för sent för att någon som upplevt den en gång skulle våga förlita sig på den ett dyft.

Bilar har generellt sett haft bromskraftsförstärkning sen början på 2000-talet. Läser man i tidningarna om folk som tänkte bromsa för en skolklass och bara la foten lite lätt på bromsen i tron att bilen skulle tvärnita själv? Nej.

Ouppmärksamma människor kommer det alltid finnas. Men har denna lilla funktion något med saken att göra? Nej. Även om någon nu skulle bete sig så konstigt som du säger - hur kan du ens ha fantasi nog att tro att det kommer bli någon form av dödsfälla? Kan garantera dig att det kommer rädda 1000-tals gånger fler liv än det kommer ta. Även om det bara räddar 1.

#3 • Uppdaterat: 2016-05-09 22:10
Roger Skagerström

Hur ofta tror du det kommer sluta fungera? Seriöst? Hur ofta slutar det där blingblinget som du tjatar om hela jävla tiden fungera? På riktigt? Elhissarna i min jävla Sierra funkade fast bilen var 14 år när jag hade den. Och det var en Ford Sierra.

Om Agda testar autobromsen själv EN GÅNG och då märker att hon sitter med näsan i ratten pga att den slår på bromsarna fullt så ska det väl vara själa fan om kärringen gör om det en gång till.

Du kan inte jämföra Zebralagen med autobromsen. Att folk blir påkörda där är för att FOTGÄNGARNA springer ut helt oväntat och tror att alla kommer stanna. Om bilarna har autobroms kommer färre bli överkörda.

Du verkar ju ha en helt bisarr bild på hur folk tänker. Tror du att varenda jävel oavbrutet sitter och SMS'ar konstant? Om du hade rätt så vore ju varenda stad en enda stor seriekrock varenda dag.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-10 08:03
Roger Skagerström

Du tror verkligen inte säljaren säger mer än "Bilen bromsar av sig själv"?

#5 • Uppdaterat: 2016-05-10 09:57
benny karlsson

@Roger Skagerström. Om du kikar på antis användarprofil av honom själv, så ser du att hans infantila kommentarer beror på att han bara är 1 år gammal. Övriga kommentarer i hans gästbok går i samma stil, så om vi struntar i hans kommentarer så kanske han tröttnar på sitt trollande.
När det gäller bilen så är det en liten läckerbit som jag gärna skulle äga. Vad som saknas är en driftig ÅF och verkstäder som kan märket. Det fanns en gång (50-60-talet) ofta ihop med Fiat, som försvann i ett rostmoln. Jag har ägt ett antal Fiat så jag vet att båda behöver en rejäl dos rostskydd på sin tunna plåt.

#6 • Uppdaterat: 2016-05-10 09:59
Deeds

Hahaha.. Ja men eller hur? Bilförsäljaren kommer att säga till Agda: -Här kommer det bästa av allt. Bilen är utrustad med autobroms så du behöver aldrig mer bromsa. Bilen gör det åt dig! Bara slappna av och spela lite candy crush medans du kör. Bilen fixar biffen!

Den försäljaren skulle jag vilja träffa!

#7 • Uppdaterat: 2016-05-10 10:09
benny karlsson

@Deeds. Kommentar värd minst +10 av dig.

#8 • Uppdaterat: 2016-05-10 12:21
Deeds

Då är lösningen att det vi numera kallar det för nödbroms. Case solved

#9 • Uppdaterat: 2016-05-10 13:36
Deeds

På Tucsonen som jag beställt hette det "emergency brake", alltså nödbroms.
Dock så ser jag inte, och kommer aldrig att se, problemet som du vill påvisa.
Detta system kommer att rädda så mycket mer liv än det kommer att stjälpa. Autobromsen kommer inte att förvärra dagens trafikproblem.
Att fokusera på Agda som inte tagit reda på vad som gäller är fel. Det är ju att jämföra med att jag inte behöver bromsa i svängar för att jag har antisladd!?!
Det finns ju självklart ett egenansvar här att ta reda på vad funktionen innebär.
Förorsakar du en olycka för att du sitter och messar och tror att bilen kommer att bromsa åt dig så är det helt ditt eget ansvar eftersom du inte tagit reda på hur bilen din fungerar, du kan omöjligt skylla på att det heter Auto! Ingen jury kommer att köpa det.

#a • Uppdaterat: 2016-05-10 13:37
Deeds

Men att ViB kallar den för auto spelar ju ingen roll eftersom tillverkaren och bilförsäljaren kallar det för nödbroms.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.