Nästa artikel
Provkörda: Volkswagen E-Up, Eco-Up och GT-Up (2013)
Provkörning

Provkörda: Volkswagen E-Up, Eco-Up och GT-Up (2013)

Publicerad 5 mars 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Minibilen Up har nätt och jämnt lanserats, förrän Volkswagen är igång med nya varianter. Snart finns Up med fyra dörrar och flera motorer som är snälla mot miljön. Elbilen E-Up släpper inte ut några avgaser alls och kan gå 15 mil på en laddning.

Up är ett fyndigt namn för det går att använda på många skojiga sätt. Till exempel för att beskriva den lilla bilens intåg på tyska marknaden. Det var uppåt för hela slanten och Up blev direkt Tysklands mest sålda i sin klass. Hur det går i Sverige är mer osäkert. Vid lanseringen i februari finns bilen bara med två opraktiskt stora dörrar. Först efter sommaren kommer Up med fyra dörrar och då kan nog försäljningen få en skjuts.

Bilarna med egen ingång till baksätet har ett annorlunda utseende. Bakre sidorutorna är större och rakt  skurna (istället för uppvinklade i nederkant) och det har varken profilen eller bakåtsikten förlorat på. Men den bästa förändringen är ändå att framdörrarna blivit mindre – de är ungefär två decimeter smalare. Vad det betyder på trånga parkeringsplatser förstår nog alla.

Bakdörrarna kostar förstås. Något svenskt pris finns ännu inte, men ute i Europa är påslaget 475 euro. Det betyder ungefär 4 500 kronor, vilket är väl investerade pengar.

I början finns Up med bara två, glatt surrande trecylindriga motorer på 60 eller 75 hästkrafter. Flera alternativ är på väg. Till hösten konverteras grundmotorn till gasdrift. Eco-Up får rekordlåga utsläpp på 79 gram koldioxid per kilometer. Gastankarna, som ligger under golvet i bagageutrymmet, räcker till cirka 40 mils körning. En tolvliterstank med bensin förlänger körsträckan med runt 25 mil till.

VW bjuder på en tur med gasprototypen i Wolfsburg. Det är inte särskilt kul. Motorn svarar ovilligt, som om gaswiren var gjord av uttjänt gummi. Effekten är 68 hästkrafter men känns som hälften.

Betydligt mer livad är provturen i GT Up som fått grundmotorn vässad till 110 hk med direktinsprutning. Den låter vildsint och gör bra ifrån sig: 0–100 km/tim går på 8,5 se-kunder. Toppfarten är 195 km/tim men trafiken på Autobahn är aldrig så fri så jag kommer dit. I normala motorvägsfarter  löper bilen stadigt, trots att provbilen saknar GT-modellens kraftiga takspoiler.

Up är konstruerad för att kunna drivas med alla dagens bränslen och förstås även med el. E-Up kommer först nästa år, men prototyperna rullar för fullt och jag får ta en kort sväng med en övervakningsingenjör i baksätet. Bilen har under dagen rullat nära 30 mil för den går snabbt att ladda: det tar en halvtimme med VW:s specialaggregat.

En laddning ska räcka upp till 15 mil, lovar ingenjören i baksätet. Men det kräver vissa uppoffringar. Det är iskallt i provbilen, värmen går på sparlåga för att inte körsträckan ska kortas.

Elmotorn utvecklar hela 82 hästkrafter men E-Up är ändå inte särskilt pigg. Batterierna, som är placerade under baksätet, väger sina modiga 250 kilo och det går segt att sätta fart på bilen i korsningarna.

E-Up börjar säljas nästa år. Den ska bara finnas med fyra dörrar. Men även om Up får bakdörrar blir den inte femsitsig. Bredden på 164 centimeter är för smal och Up kommer aldrig att ha bälten för mer än två i baksätet.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen E-Up?

VW E-Up, Eco Up, GT Up

Plus: Eco Up har låga utsläpp, E-Up inga utsläpp alls. Bra räckvidd. GT Up är kvick och tuff att titta på. Bakdörrarna ger fint insteg. Fin sikt i baksätet.

Minus: Eco Up är slö, E-Up är tung.

Vad nytt? Motorer och bakdörrar.

För vem? Miljö- och småbilsvänner.

Fakta: VW Up

Pris: Meddelas senare.

Säljstart: Efter sommaren.

Modell: Minibil med två och fyra dörrar.

Mått (CM): L 354/B 164/H 149.

Motorer: Up GT: Direktinsprutad turbomotor. 999 cm3. 110 hk/175 Nm. E-Up: Elmotor på 60 kW/82 hk. 210 Nm.

Förbrukning: Up GT cirka 4,5 l/100 km.

Prestanda: Up GT: 0–100 km/tim på cirka 8,5 s. Toppfart 195 km/tim. E-Up: 0–100 km/tim på cirka 14 s. Toppfart 130 km/tim.

Förbrukning: Up GT cirka 4,5 l/100 km.

CO2-utsläpp: Up GT cirka 105 g/km.

Konkurrenter: Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, Kia Picanto, Suzuki Alto.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-05 10:34
Hackenbush

Trevlig bil som kan vara ett bra köp när barnen är utflugna och man inte behöver så stor bil längre. Det hänger förstås på priset för det finns många bilar i den här storleksklassen med ganska hyfsade priser. Annars brukar ju Vw har ganska bra normal-kvalitet (kom inte på något bättre ord) i sina bilar.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-05 12:42
Mistro

En lite sportigare e-Up! kommer också och kommer då att heta Se-Up!
Liksom en Cabriolett med namnet Lock-Up?
samt en 4 hjuls driven version med namnet Over and Up!

Trevliga bilar det här! :)

#3 • Uppdaterat: 2012-03-05 13:04
saabnisse

Jag är väldigt skeptisk till elbilar med deras begränsade körsträcka.
Utan en liten konventionell reservmotor har man ju alltid känslan av att bli stående.
Det här är nog vad de flesta skulle uppleva och det oberoende av bilmärke
http://www.dn.se/motor/tester/mitt-leaf-som-elbilsagare

#4 • Uppdaterat: 2012-03-05 21:26
Hanzzon

Eco-Up får med hjälp av Gasdrift "rekordlåga utsläpp" då den kommer till hösten som jag förstår det av texten, men Toyotas Yaris Hybrid som kommer tidigare (om några månader) har ju exakt lika låga utsläpp på bensindrift trots att det är en klart större och rymligare bil så hur menar man att detta då kan kallas för rekordlåga utsläpp kan man fråga sig?

#5 • Uppdaterat: 2012-03-05 21:58
Onehp

@Hazzon: det är lågt ändå, även om det finns en annan bil som är lika bra?!? Och i Sverige kan man köra den på biogas, då blir detta bästa biogasbilen och biogas är, när den finns, det bästa bränslet. Superbra, om nu motorn funkar bra...

Provkörde UP i helgen och var väldig imponerad. Kvalitetskänslan är stor, luftig och trevlig att sitta framme och platsen bak räcker långt. När man kör är den väldigt vuxen för en sån liten och lätt bil med väldigt bra fjädring och komfortabel även i motorvägsfart. En bil nedskalat till det man verkligen behöver, och det som är kvar är riktigt bra. Hade GT:n funnits idag hade jag troligen köpt den.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-06 06:36
mcregor (ej verifierad)

Har också provkört VW Up och håller i stort sett med Onehp.
Tråkigt dock att de bilar som finns att köpa verkar kosta runt 140.000 kr och inte de 107.000 kr som annonserna vill låta påskina. För det priset finns ju en hel del andra alternativ även en storleksklass över Up.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-06 08:39
Mistro

Nej,..ett pris runt 100.000kr lär en Vw inte säljas för utan kommer snarare att hamna i samma prisklass som lite större bilar utav "billigare" fabrikat.
Tror knappast att den lär kosta mindre än en Aygo.

#8 • Uppdaterat: 2012-03-06 13:10
mcregor (ej verifierad)

Det är ju fullt möjligt att man inte kommer att sälja Up för 106.900 kr men det är ju faktiskt vad dom annonseras för så det vore ju inte fel att ha även en sån i utställningshallen. Sen vet vi ju alla vad "från-priser" brukar betyda men för just detta bilsegment så tror jag inte att så många är beredda att lägga på 30--40 % ovanpå "från-priset" för att få en bil.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-06 13:59
Irvor

Det är väl med denna som med andra VAG produkter. Allt kostar extra, så från-priset är inget man kan tro räcker till en komplett bil. Frågan är som alltid hur mycket man vill betala för märket. För konkurrenter finns och de kostar oftast mindre utan att vara kvalitetsmässigt efter i någon större utsträckning.

#a • Uppdaterat: 2012-03-06 14:28
Mistro

Så billiga bilar brukar ju i grundutförandet vara så extremt dåligt utrustade att "ingen" köper dem.
Vill minnas att C1:an med 3 dörrar för några år sedan var väldigt billig men med ett tillägg på 10.000kr? så fick bilen 5 dörrar,Ac,C-lås,delat baksäte,varvräknare m.m ....inte många 3 dörrars modeller såldes.

Idag såg jag att en 3 dörrars 107:a kostade mer än en 5 dörrars med för övrigt samma utrustning.
Kul med en tillvalslista som säger: - Inga tillval
Då slipper man beslutsångesten... ;)
"Intressant" att C1:an enligt hemsidorna är drygt 4000kr dyrare än Aygo trots sämre utrustning.... :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.