Nästa artikel
Peugeot 3008 – rapport från provkörningen
Provkörning

Peugeot 3008 – rapport från provkörningen

Publicerad 10 oktober 2016 (uppdaterad 10 oktober 2016)
Nya Peugeot 3008 utmanar VW Tiguan och Kia Sportage med fransk designlusta. Nils Svärd har provkört i Danmark.
Just nu pågår världens största biltest i danska Tannis och Vi Bilägare direktrapporterar om de bilar vi kör. Först ut: Peugeots nya suv i C-segmentet.
Hej Nils, hur är det i Danmark?
– Hej, det är bara bra. Småmysigt höstväder och som ni kanske sett på våra sociala medie-kanaler så pågår världens största biltest i Tannishus, norra Jylland just nu. Jurymedlemmarna i Årets Bil kör alla årets nyheter och jag passar på att provköra de hetaste debutanterna.
 
Vad har du kört idag?
– Just nu har jag precis kört Peugeot 3008 - en av höstens stora nyheter och en C-segments SUV med massor av designlusta! 
 
Första intryck av bilen?
– Det är en bil som utstrålar självförtroende. Oväntat kaxiga linjer exteriört för att vara en fransk produkt. Det största intrycket är ändå interiören. Den liknar inget annat. Man kan tro att bilen fortfarande befinner sig på konceptstadiet, men detta är faktiskt den produktionsfärdiga bilen.
 
Vad är det som är så speciellt?
– Dels fortsätter Peugeot med sin lilla ratt och högt placerad mätartavla. Dels är mittkonsolen avskalad med kraftigt skulpterade linjer och infogade knappar. Det mesta på bilen styrs emellertid av den stora menyskärmen eller på den digitala mätartavlan som är rätt häftig att titta på.
 
Hur fungerar det?
– Lyckligtvis är det en design som inte har kompromissat med användbarheten. Både show och go. Personligen gillar jag upplägget med en liten, låg ratt och mätartavlan nära siktfältet. Dessutom fungerar det bättre i denna bil som har en större interiör än 308 och 208. En nackdel är att temperatur och andra klimatfunktioner är gömda i menyskärmen, så som på övriga koncernsyskon från Peugeot/Citroën.
 
Hur är 3008 att köra?
– Hittills har jag bara kört GT-versionen med största dieselmotorn på två liter och 180 hk. Peugeot har fått till en bra kompromiss mellan sport och komfort. Bilen svarar väl på förarens input men blir inte överdrivet sportig eller stötig utan rullar bekvämt på dålig väg. Mer berättar jag i en provkörningsrapport i nästa nummer av Vi Bilägare.
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Peugeot 3008 börjar levereras innan årsskiftet och grundpriser är 199 900 för en 130-hästars bensinmotor. Billigaste dieselversionen med 120 hk är 30 000 dyrare.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-10-12 13:44
Raphael

Jag tror att nya generationen 3008 blir en storsäljare här, och för den som söker 4-hjulsdrift så väntar en laddhybrid runt hörnet. PSA presenterade sin el- och hybridstrategi i mars i våras, 2018 kommer de nya drivlinorna i produktionsmodeller. Förbränningsmotor på framhjulen och elmotor på bakhjulen har provats förr av Peugeot och det kommer en ny variant av detta koncept.

#9 • Uppdaterat: 2016-10-12 17:18
Pi

Puggento - hoppas du har rätt för bilarna är i sig trevliga men detta att den nya generationen är mycket bättre än den förra är nåt som vi som hängt med länge har hört otaliga gånger speciellt avseende franska bilar. Så det är nästan lite kul att det upprepas gång på gång...

#a • Uppdaterat: 2016-10-12 21:06
Lars_A

Det finfina med internet är att man i stort sett kan hitta det resultat man vill. Här har t ex Audi Q5 uppenbara problem med framkomligheten. Fast det hör egentligen inte alls hemma i den här råden ...

https://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.