Nästa artikel
Peugeot 208 – rapport från provkörningen
Provkörning

Peugeot 208 – rapport från provkörningen

Publicerad 2 juni 2015 (uppdaterad 2 juni 2015)
Nya Peugeot känns som en allrounder.
Peugeot rustar i den stenhårda småbilsklassen och genomför en teknisk och kosmetisk översyn av 208. Vi rapporterar från provkörningen.
Vi Bilägares testförare Fredrik Diits Vikström befinner sig utanför österrikiska Graz för att provköra Peugeots uppdaterade småbil.
 
– Det här är en väldigt viktig modell för Peugeot, säger Fredrik Diits Vikström. Det är märkets mest sålda bil och nu, ungefär tre år efter lanseringen, gör man alltså en ansiktslyftning för att stärka sina kort mot konkurrenterna i småbilsklassen.
 
Vad är nytt?
– Utseendet är lite annorlunda men viktigare är att 208 får nya motorer och ny säkerhetsteknik i form av en enklare variant av autobroms.
 
Vad är första intrycket?
– Efter ungefär tio mils körning känns det som att 208 är en allrounder. Den är ganska bra på det mesta men sticker kanske inte ut så tydligt på någon punkt.
 
Hur är den att köra?
– Chassit hänger med bra i svängarna men vi måste sätta ett litet frågetecken för komforten. Provbilen gick lite väl hårt. Men mer om det i papperstidningen.
 
När börjar den säljas i Sverige och vad kommer den att kosta?
– 109 900 kronor för basmodellen med trecylindrig bensinmotor på 68 hästkrafter. Varianten som Peugeot tror blir bästsäljaren kostar 124 900 kronor. För de pengarna får man en starkare trecylindrig motor på 82 hästar och mellannivån på utrustning. Kommer till Sverige i slutet av augusti.
 
Läs hela provkörningen av Peugeot 208 i Vi Bilägare 10/2015 som utkommer den 2 juli. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.
 
Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Peugeot 208?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-02 07:39
Hackenbush

Undrar också varför så många bilar har stenhård fjädring idag, det är ju inte så att precis ALLA vill ha en bil som måste fungera bra på Nurburgring.
Den ser inte så tokig ut men blir nog mest en succé i sydeuropa. Här uppe i Nord vill vi ha stora bilar, helst kombi.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-02 08:57
Janerikbengtsson

ser ju ut som en tjock polo :)

#3 • Uppdaterat: 2015-06-02 09:06
Maria Dahlin

Japsen, nu finns information om när den finns att köpa också.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-02 14:30
Peugo

208 har kanske den mjukaste och behagligaste fjädringen i klassen, kanske dom valt GT-line eller dyl.? Åtminstone är fälgarna allt för stora för komfort?

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Att komforten inte är den bästa är väl lite oroväckande men som sagt provbilen är förmodligen utrustad med både sportchassi och 17"...

Kan tycka att det är lite besynnerligt att vi i Sverige som har snudd på Europas sämsta asfaltsvägar har en förkärlek till just sportchassin, stora fälgar och lågprofilsdäck, borde ju vara tvärtom.

Men det kanske är det Lutheranska arvet som gör att vi utsätter oss för denna späkelse...

#6 • Uppdaterat: 2015-06-02 16:01
Raphael

Om bilen på bilden är den provkörda, så ser man att det är stora fälgar och tunna hjul. Detta utgör ingen höjdare för komfort. Med mer normala sulor på fötterna så går 208:an mjukt och komfortabelt.

#7 • Uppdaterat: 2015-06-02 21:38
Peugeote-Pär

Tunna hjul? är ju snudd på ballonger och så går ju bilen på styltor...

#8 • Uppdaterat: 2015-06-02 21:40
Peugeote-Pär

Mycket snygg bil, sen är den även rolig att köra.

#9 • Uppdaterat: 2015-06-02 22:33
hx30

Fick reklam idag om Peugeot 308 SW modell för under 160 tkr, var inne och kollade hemsidan. Verkar som det var en 110 Hkr motor med 5 vxl för det priset, tog man istället automatlådan med 6 vxl och 130 Hkr flög priset upp till 219 tkr... haha, sjukt att det kan kosta så mycket pengar för att slänga in en annan motor med automat och lite mer hästkrafter. Med denna prismodellen lär Peugot inte sälja många bilar. Vågade inte ens välja vidare...priset var redan långt mer än vad man är beredd att betala för den storleken på bil. Många märken har väldigt höga priser när man börja bygga ihop en bil som man vill ha, den ena prylen som man vill ha efter den andra gör att priset skjuter i höjden direkt till helt orimliga nivåer. Bara en sådan sak som en automatlåda och lite extra hästkrafter under huven kostar dig minst 60 tkr extra... måste vara helt fel prissatt och har ingen koppling till de verkliga kostnaderna.

#a • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Man kan hoppas att det blir en uppdatering vad gäller interiörens färger, för nuvarande Peugeot 208 har i stort sett bara varianter av grått och svart. Ett större urval av färger på t. ex. klädseln och instrumentpanelen som på exempelvis Renault Clio, skulle förmodligen dra mer kunder. Svart och grått är visserligen klassiskt, men hur roligt?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.