Anders Helgesson trodde att han kunde smita undan från att avlägga rapport om första intrycken av Mazda 3. Det kunde han inte.
Maria: Hej Anders, kul att se att du är hemma i Sverige igen, men har du inte glömt något?
Anders: Hallå Maria! Ja, nu kan vi snacka om att byta ned sig. Från strålande sol och 17 behagliga grader i Lissabon till runt nollan och så där lite lagom mellangrått 08-väder. Vad menar du med glömt något…? Aha, du tänker på direktrapporten från körningen av nya Mazda 3 som jag lovade och du inte fick. Vill du ha den nu i stället?
Maria: Absolut – kör!
Anders: Okej! Jo, jag var i väg och spakade fjärde generationens Mazda 3 i Portugal förra veckan. ”Trean” ersatte 323F i början av 2000-talet och har blivit mindre fotriktigt för varje generation som presenterats. Nu skulle jag säga att den är trängre än någonsin, men körglädjen är fortsatt på topp. Som vanligt har Mazda snickrat ihop en växellåda som i klassisk MX-5 anda uppmanar till överanvändning, den sexväxlade automatlådan känns mer alldaglig. Mazda har aldrig hängt på ”downsizing” trenden. Motorn är fortfarande en bensinfyra på två liter men nu kompletterad med mildhybridsystem och cylinderavstängning. En egenhet är att motorn tillåter så låga motorvarv i tvåcylinderläget att det blir märkbara vibrationer från motorpaketet. Bra om man vill spara bränsle och verkligen balansera på gränsen till cylinderavstängningen, men lika sömlöst mjukt som hos konkurrenterna fungerar det inte.
Maria: För något år sedan var Tommy och körde en prototyp av en motor som skulle fungera som både bensin- och dieselmotor, den skulle visst komma till Mazda 3. Har du fått köra den?
Anders: Den lätt skämtsamt kallade ”diesottomotorn” är lite försenad bland annat på grund av att det rådande regelverket har svårt att klassificera maskinen. Reglerna säger att en motor som tänder bränsle/luft mixen med hjälp av kompression är en dieselmotor medan en bensinmotorn definieras av att den tänder med stift. Mazdas Skyactive X går på bensin och tänder med båda teknikerna… Regelverkslimbo i den högre skolan men nu ska alla knutar lösta och mot september ska 181 hästars motorn finnas tillgänglig. Den nyutvecklade dieselmotorn på 116 hästkrafter kommer tyvärr inte till Sverige. Jag säger tyvärr för Mazda har lyckats rena motorn så effektivt att den möter Euro 6d-Temp reglementet utan att man behöver tillgripa Adblue rening.
Maria: Den ser ju lite speciell ut, det är mycket plåt runt baken…
Anders: Du tänker på C-stolparna? Enligt designavdelningen ska linjerna över bakpartiet se ut som ”kondenserad kraft och styrka”. En sak är säker, de skymmer mycket effektivt sikten snett bakåt, tur att dödavinkelvarning kommer att vara standard på alla versioner. Taklinjen är så snäv att baksätet inte är någon höjdarupplevelse, men mer om det i tidningen.
Maria: Okej. Hur mycket kommer den att kosta då?
Anders: Mazda hoppas att trean ska klättra några hack på varumärkesstegen och prissättningen är där efter. När basversionen – 2,0 Sky – kommer till Sverige i början av april kommer den att gå loss på 229 900 kronor. Med det distanserar Mazda sig från konkurrenter så som Peugeot 308, VW Golf och Kia Ceed. Sett till den höga utrustningsnivån och det uppstramade kvalitetsintrycket tycker jag trots allt att priset inte känns helt taget ur luften.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 04/2019 som kommer ut den 12 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?
Anders: Hallå Maria! Ja, nu kan vi snacka om att byta ned sig. Från strålande sol och 17 behagliga grader i Lissabon till runt nollan och så där lite lagom mellangrått 08-väder. Vad menar du med glömt något…? Aha, du tänker på direktrapporten från körningen av nya Mazda 3 som jag lovade och du inte fick. Vill du ha den nu i stället?
Maria: Absolut – kör!
Anders: Okej! Jo, jag var i väg och spakade fjärde generationens Mazda 3 i Portugal förra veckan. ”Trean” ersatte 323F i början av 2000-talet och har blivit mindre fotriktigt för varje generation som presenterats. Nu skulle jag säga att den är trängre än någonsin, men körglädjen är fortsatt på topp. Som vanligt har Mazda snickrat ihop en växellåda som i klassisk MX-5 anda uppmanar till överanvändning, den sexväxlade automatlådan känns mer alldaglig. Mazda har aldrig hängt på ”downsizing” trenden. Motorn är fortfarande en bensinfyra på två liter men nu kompletterad med mildhybridsystem och cylinderavstängning. En egenhet är att motorn tillåter så låga motorvarv i tvåcylinderläget att det blir märkbara vibrationer från motorpaketet. Bra om man vill spara bränsle och verkligen balansera på gränsen till cylinderavstängningen, men lika sömlöst mjukt som hos konkurrenterna fungerar det inte.
Maria: För något år sedan var Tommy och körde en prototyp av en motor som skulle fungera som både bensin- och dieselmotor, den skulle visst komma till Mazda 3. Har du fått köra den?
Anders: Den lätt skämtsamt kallade ”diesottomotorn” är lite försenad bland annat på grund av att det rådande regelverket har svårt att klassificera maskinen. Reglerna säger att en motor som tänder bränsle/luft mixen med hjälp av kompression är en dieselmotor medan en bensinmotorn definieras av att den tänder med stift. Mazdas Skyactive X går på bensin och tänder med båda teknikerna… Regelverkslimbo i den högre skolan men nu ska alla knutar lösta och mot september ska 181 hästars motorn finnas tillgänglig. Den nyutvecklade dieselmotorn på 116 hästkrafter kommer tyvärr inte till Sverige. Jag säger tyvärr för Mazda har lyckats rena motorn så effektivt att den möter Euro 6d-Temp reglementet utan att man behöver tillgripa Adblue rening.
Maria: Den ser ju lite speciell ut, det är mycket plåt runt baken…
Anders: Du tänker på C-stolparna? Enligt designavdelningen ska linjerna över bakpartiet se ut som ”kondenserad kraft och styrka”. En sak är säker, de skymmer mycket effektivt sikten snett bakåt, tur att dödavinkelvarning kommer att vara standard på alla versioner. Taklinjen är så snäv att baksätet inte är någon höjdarupplevelse, men mer om det i tidningen.
Maria: Okej. Hur mycket kommer den att kosta då?
Anders: Mazda hoppas att trean ska klättra några hack på varumärkesstegen och prissättningen är där efter. När basversionen – 2,0 Sky – kommer till Sverige i början av april kommer den att gå loss på 229 900 kronor. Med det distanserar Mazda sig från konkurrenter så som Peugeot 308, VW Golf och Kia Ceed. Sett till den höga utrustningsnivån och det uppstramade kvalitetsintrycket tycker jag trots allt att priset inte känns helt taget ur luften.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 04/2019 som kommer ut den 12 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
(märkbara vibrationer från motorpaketet.) Ja då gick den bilen bort, och jag som trodde jag ville ha en.
Form före funktion. En stark trend.
Den här har ju inte ens form.....totalt formlös.
Otroligt snygg i halvkombiversionen!! Riktigt intressant blir den med den nya Skyactiv-motorn.
@VW Polo - skulle tro att "vibrationerna" inte är nåt i jämförelse med VW... Jag har kört en Golf hyrbil med 1-Liters turbon, vilken vidrig maskin, snacka om vibrationer, och "stallning" - när turbon tappar trycket blir man ju stillastående, bilen orkar inte röra sig ur fläcken. Det absolut sämsta jag kört på väldigt länge!
Hej Raywave, Du har kört en Golf hyrbil med 1-Liters turbon, men inte jag så jag vet inte. Men jag har en VW Golf 7 tsi fyrcylindrig 125 hk DSG 2016 den ska du pröva och, lenare motor i klassen får man läta efter. Och garanterat inga vibrationer i den drivlinan. Jag har provat det mesta i den klassen, så jag vet, för jag hatar vibrationer.
mvh VW Polo
Hej Anders: du skriver (Du tänker på C-stolparna? Enligt designavdelningen ska linjerna över bakpartiet se ut som ”kondenserad kraft och styrka”. En sak är säker, de skymmer mycket effektivt sikten snett bakåt) Det var som 17 vad du vrider skallen vi förflyttning i sidled. Jag vrider också huvudet men så långt som till C-stollpen nej nej aldrig!
Bagageutrymmet är skrattretande litet. Man kan lika gärna köpa en bil i storlekklassen under och ändå få en rymligare bil, Polo, Ibiza till exempel. Billigare blir det också.
Saabium : Om man fullständigt skiter i hur stort bagageutrymmet är då? :P
tro om det går att stänga av tvåcylindcylinderavstängningen. så att bilen alltid går med fyra cylindrar. För i sådan fall kanske bilen inte har märkbara vibrationer?!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.