Senaste generationen har biltillverkarens nya bensinmotor Skyactiv-X med kompressionständning.
Den nya motorn heter Skyactiv-X och tar vara på dieselmotorns fördelar i en bensinmotor. Bränsle/luftblandningen tänds med hjälp av hög kompression, precis som i en dieselmotor. Fördelarna ska vara låg förbränning och låg förbrukningstemperatur, vilket ska spara på bränsle och släppa ut färre kväveoxider än normalt. Du kan se ett videoklipp på hur tekniken fungerar här nedanför:
Dessutom får Skyactiv-X-motorn i Mazda 3 elassistans av ett 24V mildhybridsystem som samlar energi när bilen bromsar och ger en elektrisk knuff vid acceleration. Biltillverkaren menar att kombinationen mildhybrid och kompressionständning ska kunna ge upp till 30 procent lägre bränsleförbrukning, jämfört med den Skyactiv-G bensinmotor som sitter i dagens Mazda 3. Drivlinan går att få med antingen tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift.
Den som är intresserad att köpa en Mazda 3 med Skyactiv-X-motor måste ge sig till tåls. I Sverige lanseras först en uppdaterad Skyactiv-G, också den som mildhybrid. Först under andra halvan av 2019 går det att köpa Skyactiv-X-motorn.
Som första motortidning i världen fick Vi Bilägare chansen att provköra den nya motorn redan 2017, men då på utvecklingsstadiet. Redaktionschef Tommy Wahlström, som färdades i en prototyp, noterade råare motorljud, men utan vibrationerna och knattret som dieselmotorer kan dras med.
Förutom nyheter på motorfronten innehåller nya Mazda 3 en rad standardmonterade system för förarassistans, som autobroms med fotgängaridentifiering, adaptiv farthållare och filhållningsassistans. Tillval är köassistent i upp till 60 km/tim, ett system som övervakar föraren ögonrörelse och varnar om det ser tecken på trötthet, och automatisk uppringning till larmcentral vid olycka.
Den som är intresserad att köpa en Mazda 3 med Skyactiv-X-motor måste ge sig till tåls. I Sverige lanseras först en uppdaterad Skyactiv-G, också den som mildhybrid. Först under andra halvan av 2019 går det att köpa Skyactiv-X-motorn.
Som första motortidning i världen fick Vi Bilägare chansen att provköra den nya motorn redan 2017, men då på utvecklingsstadiet. Redaktionschef Tommy Wahlström, som färdades i en prototyp, noterade råare motorljud, men utan vibrationerna och knattret som dieselmotorer kan dras med.
Förutom nyheter på motorfronten innehåller nya Mazda 3 en rad standardmonterade system för förarassistans, som autobroms med fotgängaridentifiering, adaptiv farthållare och filhållningsassistans. Tillval är köassistent i upp till 60 km/tim, ett system som övervakar föraren ögonrörelse och varnar om det ser tecken på trötthet, och automatisk uppringning till larmcentral vid olycka.
Visuellt tar bilen efter Mazdas designspråk, ”Kodo”, ett – enligt biltillverkaren – moget utseende med japansk estetik. Mazda visar upp nya trean både som sedan och halvkombi och säger att de båda karosserna har helt egen prägel och delar inga exteriöra karossplåtar med varandra.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.