Nästa artikel
Lockande byte
Provkörning

Lockande byte

Publicerad 21 november 2014 (uppdaterad 21 november 2014)
De Fabiatypiska dragen finns kvar, men är vässade till en sportig stil.
När en bilmodell kommer i nytappning börjar många ägare av den gamla fundera på om det kan vara läge att byta upp sig. Svaret när det gäller Skoda Fabia är: Ja! Den har blivit snyggare, säkrare, snålare och smartare.
Den som har en Fabia av gamla modellen kan nog identifiera den nya bilen. Grunddragen finns kvar, men har vässats och karossens proportioner är modernare. Nya Fabia står stadigare på vägen – karossen är nio centimeter bredare och spårvidden har ökat med tre centimeter. Taket har sjunkit med tre centimeter och det märks när man ska kliva in i bilen. Huvudet måste böjas lite mer och sätena sitter 2,5 centimeter närmare marken. Det var bekvämare att ta sig in i den gamla höga Fabia.

Bakom ratten verkar det bekant, fast hela instrumentpanelen är ny. Knappar och symboler är desamma som förut. Men allt har stuvats om. Ventilationspanelen sitter lägre och ovanför den lyser den stora skärmen till infotainmentsystemet – där det går att koppla in sin smarta mobil och få upp all information som den innehåller. I gengäld laddar bilen ned en mängd information om sig själv till mobilen. Bilen kan förstås också anslutas till internet.

Nya Fabia är byggd med VW:s toppmoderna modulsystem MQB, (Modularer Querbaukasten) vilken bland annat omfattar en ny generation motorer. Till Fabia går det att välja mellan tre dieslar och fyra bensinvarianter. Alla dieslar är trecylindriga och den snålaste förbrukar bara 0,31 l/mil.

Minsta bensinmotorn som tas in till Sverige är också trecylindrig, på 75 hk, men i provkörningsbilen sitter den starkaste maskinen, en turbomatad och direktinsprutad fyra på 110 hk. Den passar perfekt för mig som gillar raska bilar – svarar villigt och drar energiskt men blir lite motvillig om jag låter bli att växla ned när varvräknarnålen sjunker lågt. Förbrukningen anges till 0,48 l/mil men jag måste köra väldigt mjukt för att komma under 0,6.
 
En av de stora förbättringarna mot gamla Skoda Fabia sitter i fronten; en radar som styr autobromssystemet. Det blir standard i alla svenska versioner. Om ett hinder dyker upp framför bilen hinner den stanna själv om farten inte är högre än 30 km/tim. Går det fortare mildrar autobromsen krocken.

Den som behöver lasta mer än vad halvkombin klarar kan välja kombin som börjar säljas samtidigt. Någon sådan har dock ännu inte funnits att provköra.

Även om den nya bilen är på väg kommer gamla Fabia att säljas en bit in på nästa år. Lagerbilarna måste ju bort. Det lär alltså snart bli fyndläge för alla som kan tänka sig att köpa en sju år gammal bilmodell.

Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Fabia?
Skoda Fabia 1,2 TSI

Pris: Inte bestämt.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Januari 2015.
Mått, cm: L 399/B 173/H 147 cm.
Axelavstånd: 247 cm.
Tjänstevikt: Cirka 1 100 kg.
Motor: Fyrcylindrig bensindriven med direktinsprutning och turbo. Volym 1 197 cm3. Max effekt  110 hk mellan 4 600 och 5 600 v/min. Vridmoment 175 Nm mellan 1 400 och 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,4 s.
Förbrukning: 4,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 110 g/km.
Konkurrenter: VW Polo, Audi A3,  Seat Ibiza, Opel Corsa, Hyundai i20, Ford Fiesta, Toyota Yaris, Renault Clio, Citroën C3, Peugeot 208.

Vad nytt?
Det mesta, både inuti och utanpå.
För vem?
De som gillar skarp design och kluriga idéer.

Plus:
Stort bagage, smarta detaljer, många inredningsvarianter, hög säkerhet.
Minus:
Luftkonditionering inte standard.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-21 14:54
Axelman

Nu är det dags att gå ner från Golfklass till Fabiaklass när kombin släpps! Gillar vad jag ser. Tänk om 122-hästaren kommer till Fabia! Det vore helt perfekt.

#2 • Uppdaterat: 2014-11-21 14:58
Hackenbush

Märkligt att man har autobroms som standard men inte luftkonditionering.

#3 • Uppdaterat: 2014-11-21 15:57
Stefan Eriksson

Med samma prisnivå i förhållande till konkurrenter som gamla Fabian blir den smartaste köpet i klassen. Varför betala mer pengar för en Polo?

#4 • Uppdaterat: 2014-11-21 17:00
Axelman

Hack:
Köper man en Golf i Mastersutförande ingår inte klimatanläggning. Svagt på en bil som kostar mycket och ändå har ett omfattande tilläggspaket. Men så är det. Det gäller att se upp för det är en snårskog vad som ingår och inte.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-21 18:46
Pi

Axelman - om 169.900 kr är "mycket" för en såpass stor bil som en Golf är idag och med bl a autobroms och adaptiv farthållare så OK - men du lär å andra sidan inte hitta nån annan bil i den storleksklassen med motsvarande säkerhetsutrustning och inte till det priset - http://www.blocket.se/jonkoping/Volkswagen_Golf_LIM_1_2_TSI_105_MASTERS_57384147.htm?ca=9&w=3
Detta är givetvis nån form av extrapris fast det har nog funnits under senaste året så man får nog betrakta det som ett normalpris.

#6 • Uppdaterat: 2014-11-22 11:39
Axelman

Pi:
Det är ju politik bakom detta. Vem vinner poäng på att ha klimatanläggning? Däremot älskas allt som har med säkerhet att göra. Så vem vill erbjuda ACC i stället för autobroms som standard? Är autobroms standard lägger man till ACC-pengarna. Men är ACC standard lägger man inte gärna till pengarna för autobroms eftersom man är självisk i grunden och hellre vill ha bling. Sen räknar VW säkert med att bilar utan autobroms är kalla som begagnade.
...
Men vi är i alla fall blåsta eftersom "Masters" låter omfattande och syskonbilarna har ACC så varför inte Golf?

#7 • Uppdaterat: 2014-11-22 16:20
Roger Skagerström

Är inte autobroms krav (eller kommande krav) för att få full pott i EuroNCAP?

#8 • Uppdaterat: 2014-11-22 17:32
Pi

Det lär nog säljas mängder av Golfar i detta Masters-utförande eftersom i stort sett alla VW-handlare annonserar den och den ofta finns som lagerbil. Sen hade det absolut varit trevligt att också få med ACC (vilket fanns med i Masters för Golf 6) men i valet mellan adaptiv farthållare och ACC så hade jag absolut valt bilen med adaptiv farthållare. Fast är merkostnaden för ACC typ 5000 kr mera än de 170.000 kr som Golfen ofta kostar så hade jag personligen nog lagt till det.

#9 • Uppdaterat: 2014-11-23 09:31
Pi

Ja - speciellt kombin av "tvåan" var verkligen inte snygg men denna ser ju mera lovande ut - i alla fall på bilderna. Sen vill jag minnas att baksätet på i alla fall kombimodellerna inte varit speciellt bekvämt - främst för alltför upprätt ryggstöd.

#a • Uppdaterat: 2014-11-23 16:43
Reverend Benny

Första tanken som slog mig var bizzart nog att dom ändrat öppnings "handtag" mot att vara ett spegelvänt L mot just som nu, ett L. Kommer ihåg att det var en löjlig detalj jag noterade på den första fabian jag provkörde runt 2004.
I övrigt så ser det rätt trevligt ut med stolar som har vettigt sidostöd (hoppas svankstöd finns som standard på dessa stolar).
Det jag inte blir klok på är allt prat om MQB.
De flesta tidningarna sa ju initiallt att denna Fabia inte bygger på MQB utan på dagens Polo plattform som Skoda filat vidare på.
Vissa tidningar säger att den har en viss MQB teknik och nu så hävdar de flesta att det är MQB plattformen som nyttjas, dvs den som även nästa gen. polo och ibiza kommer bygga på.
Hade varit kul att veta hur det ligger till.

I övrigt måste jag säga att jag gillar bilen, ok lite väl yxiga kantigheter men gillar ändå designen.
Och smarta lösningar i en liten bil är alltid kul.
Hoppas priset blir rätt, när det nu väl kommer.
Kom igen nu Skoda Sverige (VW), resten av Europa har redan satt sina priser!!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.