För att underlätta kombilivet har Mercedes också kryddat bilen med olika finesser, exempelvis finns knappar i skuffen som snabbt och smidigt fäller baksätet, krokar och öglor som håller lasten på plats, och elbaklucka som antingen öppnas via nyckeldosan eller med en fotrörelse under bakre stötfångaren (11 400 kr).
Men allt är inte guld och gröna skogar. I testprotokollet finns fler minuspunkter: automatlådan växlar oväntat ryckigt, bensinmotorn låter högljutt vid gaspådrag, instrumentbrädans pianolack är magnetisk till damm och behöver ständigt putsas ren, lastgolvet blir inte helt plant med fällt baksäte, den höga kardantunneln inkräktar på bakre mittplatsens benutrymme, full autobroms är inte standard, och bränsletanken är på endast 41 liter (den större 66-literstanken kostar 600 kr).
Helhetsintrycket är ändå att bilens styrkor väger tyngre än de svagare, men sedan är det ju det där med priset. Att kryssa tillval och landa över 400 000 kronor är ingen match. Till exempel går provbilen på 413 950 kronor, trots att utrustningsnivån inte är överdådig. För tjänstebilsåkare finns dock utförandet ”Fleet Edition” som kvalar in under 7,5 basbelopp.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes C-klass kombi?
PRIS, FRÅN KR: 322 900.
MODELL: Femdörrars kombi.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 470/B 181/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 470.
MAX DRAGVIKT, KG: 1 800.
MOTOR: Fyrcylindrig längsmonterad rak bensinturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, volym 1 595 cm3, max effekt 156 hk (115 kW) vid 5 300 v/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 250–4 000.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, sexväxlad manuell eller sjustegad automat (21 100 kr).
PRESTANDA: Toppfart: 223 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,4 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,4 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 125 g/km.
KONKURRENTER: Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring, Volvo V60.
Vad nytt?
Kombikaross till senaste generationens C-klass.
För vem?
Nog kliar det i fingrarna på många tjänstebilsåkare.
Plus:
Fenomenal komfort, smarta kombifinesser.
Minus:
I dyraste laget, ryckig växling.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Vad tycker du om nya Mercedes C-klass kombi?" Jo tack, den är så bra att en order är tecknad, fast på en diesel då! Men någon tjänstebilsåkare är jag inte. Det är ett privatköp.
De två jag provat har inte alls ryckt i växellådan. De har växlat mjukare än min dagens Mercedes, som ändå går bra. Pianolack valde jag bort just med tanke på dammet och de små reporna som syns i ljuset. Det finns sex till olika panelmaterial att välja på. Jag tog valnötsrot (kommer från valnötsodlingar). Stor tank och full autobroms fick jag i diverse paket jag valde till. Bak sitter nästan aldrig någon så en hög kardantunnel spelar ingen roll. Ska man ofta ha vuxna bak ska man köpa en E-klass.
Provkörde en C220 BlueTEC utan luftfjädring för ett tag sedan. Balansen mellan komfort och köregenskaper är fin, man glider över potthålen utan att köregenskaperna blir lidande. Dock så gillar jag interiören i Audi A4 mer den känns mer ombonad.
Fin bil som jag har funderingar på. Har inte provkört den än men att automaten skulle växla ryckigt låter ju minst sagt konstigt. MB har ju gjort fina automatlådor i många år så varför skulle de ha misslyckats med denna?
Undrar hur lådan är jmf med BMW's fina 8 -stegade.
Mercedes igen! Allt kostar! Bensintank 41 l? Haha! 600:- för en normaltank! Löjligt!
Hur var det med rostskyddet då? Samma Gevaliaburk som tidigare modeller?
Tacka vet jag en hederlig Audi!
Något motsägelsefullt när VB skriver " Fenomenal komfort" samtidigt som man tycker automatlådan växlar oväntat ryckigt, bensinmotorn låter högljutt vid gaspådrag, den höga kardantunneln inkräktar på bakre mittplattsens benutrymme. Har inte dessa punkter någott med komforten att göra? Praktisk ,bekväm , tyst, räknades tidigare till komfort i bilvärlden har jag för mig.
Men att växellådan växlar ryckigt kan vara ett fel på bara den här bilen, testa fler bilar innan man klart kan säga att det är ett typfel.
Man får väl åka och prova en själv, tycker taxi Mercedesbilarna går fint men de har nog större motor hittills.
490 liter bagage när en Golfkombi har över 600 liter, svagt !
Men den har säkert sina förtjänster, dock inte priset...!
Nya C-klass kombi är en livsstilskombi som det heter idag. Det säger även Mercedes själva. Det handlar inte om att svälja så mycket bagage som möjligt utan designen går före. De som vill ha en laståsna kan köpa E-klass som är en av marknadens rymligaste kombibilar.
Jag såg just en film från USA där de testade B la Lexus IS. De tog upp att även den har en stor kardantunnel som inkräktar bak. Men värre var att baksätespassagerarna inte ser något åt sidorna för att C-stolpen skymmer sikten. Totalt sett vann nya Mercedes C-klass mot IS, 3-serien, A4, S60 och ATS.
Nu tror jag inte att Mercedes tänkta kunder är så priskänsliga så att de knorrar över 600:- för en större tank utan de kryssar nog ganska friskt i olika tillbehör utan att tänka allt för mycket på priset.
Sen har väl alltid Mercedes modeller varit ganska så nakna för att man ska kunna bygga dem som man själv vill, sånt kostar, och är man inte beredd att lägga de pengarna så finns som sagt andra märken.
Den priskänslige kan köpa en ny välutrustad V70 för samma eller mindre pengar istället, valet är fritt för alla och envar.
Jo det är rätt Prestigelös, Mercedes har var mer nakna förr just för att kunden bara ska behöva betala för just det den vill ha. I Tyskland är de fortfarande rätt nakna. Flera tillval som bilarna har i Sverige är så kallad svensk standard utrusning. I Tyskland får de lägga till för regnsensor, elvärmda stolar, större stereo, 2 zons ac, aluminiumfälgar, farthållare, automatisk barnstolsidentifiering, större AdBlue-behållare, svankstöd, halv elinställbara stolar, golvmattor, mm beroende på modell. Att 66 liters tank då inte är standard i Sverige har säkert att göra med att man vill belysa vikten av att hålla ned vikten för miljöns skull. 25 kg extra i last kostar på. De har redan lagt ned mycket jobb på att sänka vikten på karossen som är klassens lägsta.
En passus om storleken på bränsletank: Jag har inte några belägg för detta, utan det är en högst privat teori:
Kan det vara så att man kvalar in med lägre CO2-utsläpp med mindre tank? Jag menar, om bilen har 12 liter mindre bränsle i tanken är det ju några kilo som försvinner. Samma sak med själva storleken: en mindre tank borde väga något kilo mindre än en större variant. I dag jagar biltillverkarna centiliter och gram, så det är väl ganska naturligt?
Men som sagt. Jag vet inte säkert att det är så. Ovanstående är ren gissning från min sida.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.