Vi Bilägares Mikael Schultz ger Kia Niro plus i kanten för generöst kupéutrymme.
Vi Bilägares Mikael Schultz drog till ett Barcelona i värmebölja för att provköra nya hybridsuven Kia Niro.
Hej Micke, hur har du det?
– Plus 31 grader i skuggan, puh!!! – med uppdrag att provköra nya Kia Niro.
Vad är Kia Niro för bil?
– Det är en kompakt crossover som är lite speciell genom att den drivs av ett hybridsystem av samma typ som i Toyota Prius och i nyligen presenterade koncernsyskonet Hyundai Ioniq.
Hur ser drivlinan ut?
– Systemet kan maximalt leverera 141 hk och består av en 1,6-liters bensinmotor av Atkinson-typ i kombination med en elmotor och kraftöverföringen sker via en sexstegad dubbelkopplingslåda.
Och hur är bilen att köra?
– Riktigt trevlig faktiskt. Åkkomforten är behaglig och drivlinan ger tillräckligt med kraft och effekt för att bilen ska kännas hyfsat pigg. Dessutom verkar den ganska snål, speciellt i stadstrafik där hybridsystemet gör mest nytta. Officiellt ska bilen klara sig på 3,8 l/100 km, vilket gör att den är miljöklassad enligt det svenska regelverket. Plus blir det också för de generösa kupéutrymmena, vuxna ryms utan problem i baksätet. Lite sämre ställt är det med volymen i bagageutrymmet som känns i snålaste laget.
När kommer Niro till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Lanseringen sker i mitten av september och priserna börjar på 229 900 kronor för basversionen som går under beteckningen Komfort. Utöver det finns ytterligare två utrustningsnivåer. Pluspaket 1 höjer priset till 249 800 kr och med Pluspaket 2 går en Kia Niro på 269 700 kr. Alla tre varianterna har samma drivlina – det finns bara en – och alla är dessutom utrustade med autobroms som standard. Nästa år kommer Niro även som laddhybrid, men vad priset för den blir är ännu inte bestämt.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro?
– Plus 31 grader i skuggan, puh!!! – med uppdrag att provköra nya Kia Niro.
Vad är Kia Niro för bil?
– Det är en kompakt crossover som är lite speciell genom att den drivs av ett hybridsystem av samma typ som i Toyota Prius och i nyligen presenterade koncernsyskonet Hyundai Ioniq.
Hur ser drivlinan ut?
– Systemet kan maximalt leverera 141 hk och består av en 1,6-liters bensinmotor av Atkinson-typ i kombination med en elmotor och kraftöverföringen sker via en sexstegad dubbelkopplingslåda.
Och hur är bilen att köra?
– Riktigt trevlig faktiskt. Åkkomforten är behaglig och drivlinan ger tillräckligt med kraft och effekt för att bilen ska kännas hyfsat pigg. Dessutom verkar den ganska snål, speciellt i stadstrafik där hybridsystemet gör mest nytta. Officiellt ska bilen klara sig på 3,8 l/100 km, vilket gör att den är miljöklassad enligt det svenska regelverket. Plus blir det också för de generösa kupéutrymmena, vuxna ryms utan problem i baksätet. Lite sämre ställt är det med volymen i bagageutrymmet som känns i snålaste laget.
När kommer Niro till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Lanseringen sker i mitten av september och priserna börjar på 229 900 kronor för basversionen som går under beteckningen Komfort. Utöver det finns ytterligare två utrustningsnivåer. Pluspaket 1 höjer priset till 249 800 kr och med Pluspaket 2 går en Kia Niro på 269 700 kr. Alla tre varianterna har samma drivlina – det finns bara en – och alla är dessutom utrustade med autobroms som standard. Nästa år kommer Niro även som laddhybrid, men vad priset för den blir är ännu inte bestämt.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För några år sen hade jag aldrig trott att jag skulle vara intresserad av en koreansk bil. Nu är de på topp av det jag väntar på.
Trevligt med hybrider som ser ut som vanliga bilar. Många skall ju annars ofta se lite fåniga ut som Prius och Ioniq. För att inte tala om rena elbilar, utom Tesla då.
Snygg, i alla fall på utsidan. Men jag förstår inte vitsen med en dubbelkopplingsväxellåda. För mig betyder det en ryckomat. (min ringa erfarenhet av lådtypen).
Nog ser det ut som om bagageutrymmet räcker. Hur ofta kör man omkring med ett kylskåp där bak som någon frågade retoriskt.(fritt efter Volvochef). Ska bli kul och prova när den kommer till sta'n. Bör klar under halvlitern i alla fall.
Mycket intressant bil i lagom storleksklass för oss. Laddhybrid vore förstås som grädde på moset men då lär priset dra iväg.
Mycket bra med dessa nya hybrider från Kia och sen från Honda. Fördelarna tror jag inte bara är lägre förbrukning och mer lättkörd (automat), utan även högre driftsäkerhet och hållbarhet. Chans alltså för ett mycket trevligare bilägande på liknande sätt som det är idag med Toyotas hybridteknik. Att fordonsskatten ligger på 360 kr per år gör inte saken sämre. Får konventionella bilar att framstå som ålderdomliga.
Spännande bil, och ser inte så SUV;ig ut på bilderna.
Ser fram emot laddhybriden som bör attrahera en större publik.
Benny, nja, det kommer vara den icke laddbara hybriden som kommer attrahera en större publik.
http://www.expressen.se/motor/biltester/kia-niro--antligen-en-hybrid-som-kanns-riktigt-bra/
Läste artikeln på expressen sida, visst låter det jättebra.. åt rätt håll. Imponerande om det lilla batteriet kan göra så stor förändring på förbrukningen. Dock tror jag på hybrid teknik i vanliga personbilar kan göra underverk, hade mer än gärna haft en Toyota Avensis som hybrid eller Skoda Octavia... tänk om man kunnat köra under 0,4 liter/mil (bensin) på dessa bilar... då hade jag helt klart blivit imponerad. Det enda negativa med hybriderna blir ökad vikt och kanske då att lastutrymmet minskar något. Ett frågetecken blir driftsäkerheten men Toyota har visat under många år att hybriderna är hållbara och driftssäkra så andra märken borde kunna ta efter kan man tycka.
Styggavargen, exakt. Det jag menar är att om vi har ett bensinpris som idag på 13 kr drygt, så får man en milkostnad på ca 6 kr för bränslet med en sån här icke laddbar hybrid. Alltså då även i stadstrafik. Vem vill då betala extra för en laddhybrid och allt besvär det innebär att använda en sån?
Styggavargen - fast Kia Niro är nog en rätt "vanlig" personbil eftersom det inte är en stor och tung SUV. Allt som är en aning högre än standardbilarna, t ex min egen Golf SV, är ju inte stora och tunga SUV:ar - alltså sådana som Styggavargen avskyr.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.