Kia Ceed har hoppat i kombikostymen och stoltserar med att vara den största Kia Ceed världen hittills skådat. Vi Bilägarredaktionen har skickat ut reporter Helgesson för att titta närmare på en av svenska privatbilisters verkliga gunstlingar.
Hej Anders! I måndags blev det vare sig fakirflyg eller långresa för din del, eller hur?
– Nej det stämmer, det var hemmaplan som gällde. I stället för att flänga runt halva Europa håller Kia Sverige provkörningen av nya Ceed SW runt knuten på huvudkontoret strax utanför Stockholm. Förutom en hord journalister fanns en trupp glada Kiamedarbetare på plats. Att Kia gänget var lite extra glada berodde nog inte bara på det fina höstvädret utan minst lika mycket på det senaste årets försäljningsframgångar, för Kia går som spårbunden trafik gick förr – som tåget. Påhejade av Bonus-Malus ”chocken” lyckades man under september klämma in sig in som näst största märke i Sverige. Det är första gången på 106 månader Sveriges näst största märke inte är Volvo eller VW. Sett på helåret är man tredje största märke strax före Toyota. Men nog om det, tillbaka till Ceed SW.
Ja tack! Jag ser på vårt Instagram att du skriver att bagageutrymmet har blivit 97 liter större än tidigare modell, håller Ceed på att växa ur klassen?
– Du tänker på att 625 liter är 65 liter mer än Volvo V90 gissar jag, men jag tycker Ceed SW smälter in fint i ”Golfklassen”. Det finns konkurrenter som både är längre och kortare än de 460 centimeter Ceed mäter in på. Bilar i den här klassen har i regel ett tydligt fokus på praktikalitet och då blir bagageutrymmena väl tilltagna. Och på tal praktikalitet: Ceed kommer att få 40/20/40 fällning av baksätet men inte på alla utrustningsversioner. För den som vill vara lite mindre praktisk men ändå ha bra med lastutrymme finns slanka ProCeed.
– Nej det stämmer, det var hemmaplan som gällde. I stället för att flänga runt halva Europa håller Kia Sverige provkörningen av nya Ceed SW runt knuten på huvudkontoret strax utanför Stockholm. Förutom en hord journalister fanns en trupp glada Kiamedarbetare på plats. Att Kia gänget var lite extra glada berodde nog inte bara på det fina höstvädret utan minst lika mycket på det senaste årets försäljningsframgångar, för Kia går som spårbunden trafik gick förr – som tåget. Påhejade av Bonus-Malus ”chocken” lyckades man under september klämma in sig in som näst största märke i Sverige. Det är första gången på 106 månader Sveriges näst största märke inte är Volvo eller VW. Sett på helåret är man tredje största märke strax före Toyota. Men nog om det, tillbaka till Ceed SW.
Ja tack! Jag ser på vårt Instagram att du skriver att bagageutrymmet har blivit 97 liter större än tidigare modell, håller Ceed på att växa ur klassen?
– Du tänker på att 625 liter är 65 liter mer än Volvo V90 gissar jag, men jag tycker Ceed SW smälter in fint i ”Golfklassen”. Det finns konkurrenter som både är längre och kortare än de 460 centimeter Ceed mäter in på. Bilar i den här klassen har i regel ett tydligt fokus på praktikalitet och då blir bagageutrymmena väl tilltagna. Och på tal praktikalitet: Ceed kommer att få 40/20/40 fällning av baksätet men inte på alla utrustningsversioner. För den som vill vara lite mindre praktisk men ändå ha bra med lastutrymme finns slanka ProCeed.
Spännande. Hur ser det ut under motorhuven?
– Betydligt mer organiserat och städat än den Nissan Qashqai jag körde förra veckan… Nej men allvarligt talat så är det tre- och fyrcylindriga motorer som gäller. Den fyrcylindriga motorn på 140 hästkrafter förväntas bli storsäljaren. Den motorn kan dessutom kombineras med en sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp i stället för den sexväxlade manuella. Provkörningsbilen var försedd med automatlåda och jag vågar påstå att det för stunden är ”rätt” motor- och växellådskombination för bilen. En ny fyrcylindrig dieselmotor på 136 hästkrafter är på gång under första kvartalet 2019. Med tanke på att en majoritet av Ceedköparna historiskt sett valt diesel ska det bli intressant se hur den nya dieselmotorn på 136 hästkrafter kommer att tas emot när den lanseras någon gång under det första kvartalet 2019.
Har Kia gjort några tabbar med nya Ceed SW då?
– Det finns utrymme för förbättringar, det gör det. Den som har läst testet av halvkombin i Vi Bilägare har säkert en aning om vad det kan vara, men jag har även några andra synpunkter. Vad det är kommer man att få läsa om i Vi Bilägare nummer 16 som når butiken 13 november och prenumeranterna några dagar tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Ceed Sportswagon?
– Betydligt mer organiserat och städat än den Nissan Qashqai jag körde förra veckan… Nej men allvarligt talat så är det tre- och fyrcylindriga motorer som gäller. Den fyrcylindriga motorn på 140 hästkrafter förväntas bli storsäljaren. Den motorn kan dessutom kombineras med en sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp i stället för den sexväxlade manuella. Provkörningsbilen var försedd med automatlåda och jag vågar påstå att det för stunden är ”rätt” motor- och växellådskombination för bilen. En ny fyrcylindrig dieselmotor på 136 hästkrafter är på gång under första kvartalet 2019. Med tanke på att en majoritet av Ceedköparna historiskt sett valt diesel ska det bli intressant se hur den nya dieselmotorn på 136 hästkrafter kommer att tas emot när den lanseras någon gång under det första kvartalet 2019.
Har Kia gjort några tabbar med nya Ceed SW då?
– Det finns utrymme för förbättringar, det gör det. Den som har läst testet av halvkombin i Vi Bilägare har säkert en aning om vad det kan vara, men jag har även några andra synpunkter. Vad det är kommer man att få läsa om i Vi Bilägare nummer 16 som når butiken 13 november och prenumeranterna några dagar tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Ceed Sportswagon?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.