Nästa artikel
Provkörning: Kia Ceed (2018)
Provkörning

Provkörning: Kia Ceed (2018)

Publicerad 1 april 2018
Nej, detta är ingen ny lacktrend! Eftersom tredje generationen Kia Ceed ännu inte haft officiell premiär var testbilarna maskerade vid tiden för provkörningen.
Ska den senaste generationen av Kias storsäljare Ceed äntligen kunna stjäla tätplatsen från VW Golf? Första intrycket lovar gott men det tuffaste provet återstår – svensk grov asfalt!
Utsidan är maskerad eftersom Vi Bilägare fått möjlighet till en väldigt tidig provkörning av den nya generationen Ceed, Kias viktigaste bil på den svenska marknaden. Den observanta noterar att Ceed nu är skrivet utan apostrof. Det ska understryka bilens europeiska arv. Ceed står för Community of Europe, with European Design, fritt översatt ”Byggd för Europa med europeisk design”.

Det vanliga brukar vara att bilarna blir lite rymligare i kupén för varje generationsväxling men så är inte fallet den här gången. Avståndet mellan hjulaxlarna är detsamma. Överhänget bak är större, överhänget fram däremot mindre och A-stolpen har flyttats bakåt knappt sju cm. Det ger fördelar när det gäller krocksäkerheten men också möjlighet för formgivarna att lura ögat att tro att bilen är längre än vad den är.

Karossen har blivit 18 mm bredare vilket Kia hävdar ger nya Ceed det bästa axelutrymmet i klassen. Takhöjden är lägre men då även sitthöjden har sänkts är huvudutrymmet detsamma som tidigare. Trots att de bilar vi fick se och köra var utrustade med glastak, räckte takhöjden i baksätet utan problem till även för 180 cm långa personer. Lägre sitthöjd gör att insteget inte blir lika bekvämt för den som börjat bli lite stel. För potentiella spekulanter blir det till att provsitta noga!
  
På förarposition sitter jag utmärkt. Justeringsmöjligheterna för ratt och stol är generösa. Inredningen har fått ett rejält lyft. Trots att det är tidiga förseriebilar vi kör känns materialen i knappar och rattar bra att ta i. Utseendet följer linjen från övriga modellprogrammet. Kia har inte fallit i pekskärmsfällan utan behåller fysiska knappar för de flesta funktioner. För den som inte är så van att hantera pekskärmar gör det förarmiljön mer begriplig och lätthanterlig. Placeringen av mediaskärmen är föredömlig då det blir enkelt att läsa av skärmen utan att behöva ta blicken från vägbanan.

I baksätet märks den lägre sitthöjden mer än i framsätet och sittdynan är ganska kort. Bagageutrymmet har vuxit med 15 liter i och med generationsskiftet och är väl inrett med 12 V-uttag, kasskrokar, lastsäkringsöglor samt ett dubbelt lastgolv.

"Den sexväxlade manuella lådan känns i dagsläget väl slapp i handslaget."

Den utgående Ceed kom 2012. Det har hänt massor de senaste åren när det gäller områdena miljö och säkerhet. Den nya bilen kommer med alla moderna säkerhetssystem till exempel autobroms som även känner av fotgängare, adaptiv farthållare, aktiv filhållnings-assistent, döda vinkel-varnare med mera. Hur mycket av allt detta som blir standard i Sverige är inte klart och blir en fråga för den svenska generalagenten.

När det gäller miljö blir alla bensin- och dieselmotorer förberedda för att klara de tuffare utsläppskraven Euro-6d redan från start. Det innebär i praktiken att dieselmotorn får katalytisk rening med SCR-teknik och AdBlue för lägsta utsläpp av kväveoxider. Någon elektrifierad version av Ceed lär inte komma men för den som föredrar laddhybrider eller elbilar finns andra bilar i Kias modellprogram att välja på.

Vi kör dieselmotorn på 1,6 liter och 130 hk i kombination med en sjustegs dubbelkopplingslåda som växlar mjukt och smidigt. Motorn är kanske inte den mest inspirerande att köra men gången är i alla fall hyfsat mjuk och dieselknattret dämpat.

En trevligare bekantskap är den 1,4-liters fyrcylindriga bensinturbomotor som Kia tror kommer att bli bästsäljande i Sverige. Tyst, stark på låga varv samt med underhållande bett på toppen har den potential att hitta vänner i många läger. I testbilen har man dock inte fått till känslan i växelspaken. Den sexväxlade manuella lådan känns i dagsläget väl slapp i handslaget.

Några officiella prestandasiffror finns inte ännu (inte heller  uppgifter om förbrukning eller utsläpp) men med bensinmotorn upplevs bilen riktigt pigg.

När det gäller köregenskaper har Kia genomgått en radikal förändring under senare år och  nya Ceed är klart underhållande att köra. Fjädringen är väl avstämd mellan sport och komfort. Bilen ligger platt som en flundra utan påtaglig krängning även vid tuffare kurvtagning och bilen är lättplacerad på vägen även om styrningen kanske är onödigt trög i vissa situationer.

Bullret då? I några passager med sämre underlag larmar det oroväckande från däcken. De tidigare generationerna har tyvärr varit dåliga på den punkten och Ceeds nära släktning Hyundai i30 är en riktig bullerburk på grov asfalt! Kia säger att man delvis testat den nya bilen i Sverige och försäkrat sig om att den kommer att vara tyst även på våra vägar. Om det stämmer eller inte blir vi varse i början av sommaren då de första bilarna landar på svensk mark.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Ceed?
 
Kia Ceed 5D 1,4 t-GDI

Pris, från kr: Ej fastställt.

Säljstart: Sommaren 2018.

Mått, cm: L 431/B 180/H 145.

Bagagevolym, l: 395.

Tjänstevikt, kg: Ingen uppgift.

Motor: Tvärställd fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Dubbla överliggande kamaxlar. Volym 1 396 cm3. Max effekt 140 hk. Max vridmoment 240 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda alternativt sjustegs dubbelkopplingslåda.

Prestanda: Ingen uppgift.

Deklarerad förbrukning: I u.

CO2-utsläpp: I u.

Konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Toyota Auris, Mazda 3, Hyundai i30, Peugeot 308 med flera.

 

Plus: Köregenskaper, säkerhetsutrustning, förarmiljö.

Minus: Begränsat baksäte, risk för däckbuller.



Vad nytt? Ny generation av Kias storsäljande mellanklassbil.

För vem? Den mindre familjen som värdesätter lång garanti. 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.