Det skiljer 70 centimeter i längd mellan Smart-modellerna. Ytterpanelerna av plast finns i många färger.
Citybilen Smart har vuxit lite men är fortfarande bara 270 cm lång och härligt lätt att parkera. Modellen med fyra dörrar är emellertid smartare.
Det är inte ofta som man ser en Smart på svenska stadsgator. Sedan den lilla tvåsitsiga citybilen lanserades för 17 år sedan har bara 3 000 sålts i Sverige. Under åren har Smart lanserats i en mängd varianter, n större modell med fyra dörrar levde bara i tre år och försvann 2006. Men nu gör Smart ett nytt försök med bakdörrar och fyra säten.
Smart Forfour har tagits fram tillsammans med Renault och heter också Twingo, men med det namnet ska den inte säljas i Sverige. Det ska däremot Smart göra och det kan nog locka en del köpare. Forfour är nämligen en praktisk bil, trots att den bara är 3,50 meter lång. De två baksitsarna kan fällas på olika sätt och om även högerstolen fram viks ihop går det att stuva in stora kollin. Sätena gör sig bäst som lastplan, för dynorna är korta och obekväma. Forfour har över 60 centimeters längre axelavstånd än den korta och rör sig lugnare på ojämn väg. Fortwo är ganska struttig, trots att det lagts ned jobb på att mjuka upp komforten.
Men på jämna stadsgator vinner den korta bilen. Den slinker fram överallt och om man åker fel, vänder den enkelt runt – vändradien är under sju meter. Framhjulen kan vinklas extra mycket tack vare att motorn sitter bak och driver bakhjulen. Hur detta arrangemang fungerar på vintern återstår att upptäcka. Den tvåsitsiga Smart har breddats en decimeter och känns inte som någon minibil. Det är ganska brett mellan stolarna och det är lite förvånande att vända på huvudet och upptäcka bakrutan så nära. Så mycket mer går inte att se, för passagerarstolen och den breda sidopanelen skymmer all sikt snett bakåt. Men det går att förse bilen med en parkeringskamera.
Smart Fortwo består, som förut, av en synlig säkerhetsbur på vilken karosspaneler av plast monteras. Den tål att krockas även mot en större bil. Däremot kan den inte bromsa själv om den riskerar att köras in i ett hinder. En ljudlig kollisionsvarnare finns, men autobroms går inte ens att få som tillval. Däremot går det att köpa till en mängd annan utrustning och färgerna på karosspaneler/säkerhetsbur och inredning kan kombineras på otaliga sätt. Priserna börjar på 123 500 kronor för den tvåsitsiga Smart och för baksäte får man betala 6 000 kr. Det finns två (surriga) motorer, på 71 och 90 hk. Importören vill inte berätta hur många man hoppas sälja.
Diskutera: Vad tycker du om nya Smart Fortwo och Forfour?
Smart Forfour har tagits fram tillsammans med Renault och heter också Twingo, men med det namnet ska den inte säljas i Sverige. Det ska däremot Smart göra och det kan nog locka en del köpare. Forfour är nämligen en praktisk bil, trots att den bara är 3,50 meter lång. De två baksitsarna kan fällas på olika sätt och om även högerstolen fram viks ihop går det att stuva in stora kollin. Sätena gör sig bäst som lastplan, för dynorna är korta och obekväma. Forfour har över 60 centimeters längre axelavstånd än den korta och rör sig lugnare på ojämn väg. Fortwo är ganska struttig, trots att det lagts ned jobb på att mjuka upp komforten.
Men på jämna stadsgator vinner den korta bilen. Den slinker fram överallt och om man åker fel, vänder den enkelt runt – vändradien är under sju meter. Framhjulen kan vinklas extra mycket tack vare att motorn sitter bak och driver bakhjulen. Hur detta arrangemang fungerar på vintern återstår att upptäcka. Den tvåsitsiga Smart har breddats en decimeter och känns inte som någon minibil. Det är ganska brett mellan stolarna och det är lite förvånande att vända på huvudet och upptäcka bakrutan så nära. Så mycket mer går inte att se, för passagerarstolen och den breda sidopanelen skymmer all sikt snett bakåt. Men det går att förse bilen med en parkeringskamera.
Smart Fortwo består, som förut, av en synlig säkerhetsbur på vilken karosspaneler av plast monteras. Den tål att krockas även mot en större bil. Däremot kan den inte bromsa själv om den riskerar att köras in i ett hinder. En ljudlig kollisionsvarnare finns, men autobroms går inte ens att få som tillval. Däremot går det att köpa till en mängd annan utrustning och färgerna på karosspaneler/säkerhetsbur och inredning kan kombineras på otaliga sätt. Priserna börjar på 123 500 kronor för den tvåsitsiga Smart och för baksäte får man betala 6 000 kr. Det finns två (surriga) motorer, på 71 och 90 hk. Importören vill inte berätta hur många man hoppas sälja.
Diskutera: Vad tycker du om nya Smart Fortwo och Forfour?
FAKTA Smart Fortwo/Forfour
PRIS, FRÅN KR: 123 500/129 500.
Modell: Minibil med två/fyra d.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 270/B 166/H 156 (4:2) L 350/B 167/H 155 (4:4).
Tjänstevikt, kg: 880/975 kg.
Motor: Trecylindrig, bakmonterad. 71 hk utan turbo med volym 999 cm3. Vridmoment 91 Nm vid 2 850 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell låda. Automat kommer i vår.
Prestanda: Toppfart 151 km/tim. Acc. 0–100 km/tim på 14,9/16,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,1/4,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 93/97 g/km.
Konkurrenter: Toyota Aygo, VW Up, Nissan Micra med flera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Köper heller en som gott som ny Fabia för dessa pengarna och får en bil som är mycket mer bil än denna
Ja, jag såg att man sålde nya välutrustade Fabia för 110000:- nu, men även om den vore betydligt dyrare hade jag valt den framför denna överprissatta låtsasbil.
Smart har i alla fall en fördel:
Den har inte framhjulsdrift.
Makalöst dyrt med navigeringen för 13 900 kr när det finns "vanliga" gps för under 1 000 kr.
Boxer, vad spelar det för roll om den här trampbilen är fram eller bakhjulsdriven?
Smarten är en stadsbil, och en pendlarbil till och från jobbet. Är den för dyr eller ful är en personlig åsikt. Jag sålde min Smart den 12 dec i år, för att tre bilar var en för mycket. Smart är en ok bil som är smidig i trafiken och drar lite bensin. Är det någon av de som kommenterar som har ägt en Smart eller har kört den?
Tror att den sålt bättre under namnet Renault Twingo i Sverige. Volvo är en större återförsäljare helt enkelt. Dessutom så ser den ut som en Renault. Smart-designen har gått förlorad.
Får se om Smart börjar säljas hos mig (den kanske säljs via Renaults handlare Thommys). Det är i så fall absolut en bil jag skulle överväga vid nybilsköp. Har fortfarande angenäma minnen av när jag torrbröt en Smart Forfour (hade inte möjlighet att köpa bil då tyvärr) och genast slogs av den omedelbara känslan av att bilen var en förlängning av mitt jag.
Tror inte minst Forfour blir ett välkommet tillskott i A-segmentet! Med konkurrenter som Peugeot 108 (som var en jättebra bil när den lanserades som Peugeot 107 för 14 år sedan!), Skoda Citigo (vad jag förstår en bra bil, men knappast ett glädjepiller) och Volkswagen Up! (går bara att få med en motor, som inte precis är något piggpiller vad jag förstår) tillför den absolut någonting!
Nej Leif Larsson, jag har aldrig kört en Smart och har inga planer på att göra det. Jag åker i riktiga fullvuxna bilar och eftersom jag bor på vischan har jag inga parkeringsproblem.
Men även om jag vore tvungen att bo i myrstacken så skulle jag, som jag skrev tidigare, hellre välja en Fabia, så mycket svårare att parkera kan den knappast vara och så har den också fördelen att kunna framföras på motorväg.
Har inte kört Smart nej men jag har kört en av konkurrenterna , UP och den skulle jag heller aldrig köpa. Fabia är nog den minsta bil jag skulle kunna tänka mig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.