Vi Bilägares Calle Carlquist vid sedanmodellen av Renault Talisman.
Förstahandsintrycket är maffigt med gott om utrymme. Läs mer i direktrapporten från provkörningen av Renault Talisman.
Vi Bilägares Calle Carlquist befinner sig just nu i trakterna av Florens för att på toskanska vägar provköra Renaults nya hopp i det så kallade D-segmentet: Renault Talisman. Det är en bil som ersätter den måttligt framgångsrika Laguna och som ska konkurrera med bland andra Ford Mondeo och Volkswagen Passat.
Hej Calle! Vilka är dina första intryck?
– Talisman är en ganska stor sedanmodell som ger ett riktigt maffigt förstaintryck. Bilens plattform är delvis bekant från Renault Espace. Karossen är ca 485 centimeter lång och har ett axelavstånd på 281 cm. Utrymmena är riktigt bra, Stolarna fram är verkligen omslutande och behagliga och i baksätet är det riktigt skönt att sträcka ut.
Vad har du kört för versioner?
– Jag har ännu så länge bara provat en 200-hästars bensinare med direktinsprutning, programmets vassaste motor åtminstone tills vidare. Den passar fint med bilens karaktär av långfärdsexpress. Sedan finns en dubbelturbodiesel på 160 hk att köra också, en motor som bara ska dra 0,44 liter milen. Hoppas att det stämmer! En udda finess från 1980-talets slut gör också comeback i Talisman – fyrhjulsstyrning! Jag berättar mer om den i tidningen.
När kommer bilen till Sverige och vad ska den kosta?
– Lanseringen sker i april-maj nästa år och priserna är inte fastställda ännu. Givetvis kommer också en kombiversion men den finns inte att köra här nere, bara att titta på. Den ser både elegant och lite ”hungrig” ut, kan nog skapa uppmärksamhet även i Sverige vad det lider.
Läs hela provkörningen av Renault Talisman i Vi Bilägare 18/2015 som utkommer i butik den 15 december. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Talisman?
Hej Calle! Vilka är dina första intryck?
– Talisman är en ganska stor sedanmodell som ger ett riktigt maffigt förstaintryck. Bilens plattform är delvis bekant från Renault Espace. Karossen är ca 485 centimeter lång och har ett axelavstånd på 281 cm. Utrymmena är riktigt bra, Stolarna fram är verkligen omslutande och behagliga och i baksätet är det riktigt skönt att sträcka ut.
Vad har du kört för versioner?
– Jag har ännu så länge bara provat en 200-hästars bensinare med direktinsprutning, programmets vassaste motor åtminstone tills vidare. Den passar fint med bilens karaktär av långfärdsexpress. Sedan finns en dubbelturbodiesel på 160 hk att köra också, en motor som bara ska dra 0,44 liter milen. Hoppas att det stämmer! En udda finess från 1980-talets slut gör också comeback i Talisman – fyrhjulsstyrning! Jag berättar mer om den i tidningen.
När kommer bilen till Sverige och vad ska den kosta?
– Lanseringen sker i april-maj nästa år och priserna är inte fastställda ännu. Givetvis kommer också en kombiversion men den finns inte att köra här nere, bara att titta på. Den ser både elegant och lite ”hungrig” ut, kan nog skapa uppmärksamhet även i Sverige vad det lider.
Läs hela provkörningen av Renault Talisman i Vi Bilägare 18/2015 som utkommer i butik den 15 december. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Talisman?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul läsa så olika från "oberoende motorjournalister"!
Auto motor och sport beskrev den bland annat såhär, citerar:"dessutom är den inte så rymlig".
Undrar vem som har rätt.....eller har de kanske otroligt olika kroppsstorlekar......
Vad som upplevs som rymligt beror nog mycket på vad man kör privat.
Ser fram emot att prova denna. Hoppas sedanen kommer till Sverige!
Ser riktigt trevlig ut, ska verkligen prova denna när den kommer till hallarna... Kan absolut tänka mig köpa en men då bara om Sedanmodellen kommer till Sverige.
Det är mer än utrymmena det klagas på i AMS:
"brister i fjädringen, bullernivån är hög, dessutom är den inte så rymlig, men det kanske är bättre i kombin, det får vi se imorgon. Kvalitetskänslan är tyvärr inte heller så bra"
Håll an på avtryckarna nu, ingen har publicerat något än, och motorjournalister tycker ibland olika. Betyder inte att de är köpta. Och om vi ska börja recensera vad andra tidningar skriver i sina tidningar här så kommer det bli långa haranger av pajkastning. Det är det väl i många stycken allaredan, men varför öka den lasten?
Som vanligt ett fantastiskt utvecklande svar från Japsen.
Jag tycker att den är riktigt snygg och tror och hoppas att den kan bli ett hot mot Passat.
Gillar Japsens smarta uttömmande inlägg.
Synd att Renault verkar ha missat lite med ljudisoleringen, tror jag är en viktig sak i Sverige med våra bullriga vägar. Audi verkar ju ha fått till en mycket fin isolering i nya A4 och som kanske alla andra nu måste förhålla sig till i premiumklassen. Och Renault har ju numera såna uttalade ambitioner.
Ja den här väcker sannerligen habegär! Synd att det är franskt skit ;) ;)
Nä men främst synd att den troligen blir dyr. Ska man räkna med en bit över 300 för den där till synes trevliga bensinaren?
Enda designfelet jag kan se är att den där skarven mellan huv och framskärm inte riktigt lirar med hjulhusets linjer. Sen får man hoppas att framöverhänget inte märks så mycket IRL. Jobbigt med bilar som tex C5 som är snygga i grunden men sen inte ser riktigt kloka ut för att framhjulen sitter vid A-stolpen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.