Nästa artikel
Direktrapport: Honda Jazz 2015
Provkörning

Direktrapport: Honda Jazz 2015

Publicerad 3 september 2015 (uppdaterad 4 september 2015)
Honda Jazz 2015 har blivit lite större.
Vi Bilägares reporter Erik Rönnblom befinner sig på danska vägar för att provköra nya versionen av Honda Jazz.
Minibilen Honda Jazz skulle kunna konkurrera med Volkswagen Polo i klassen, enligt Erik Rönnblom, som just nu är en bit utanför Köpenhamn för provkörningen.
 
Hej Erik, vad är nytt på tredje versionens Honda Jazz?
– Det är en helt ny bil, den har vuxit lite och känns rymligare. Den har utrustats med infotainmentsystem och autobroms är standard. Motorn är på 1,3 liter med maxeffekt 75 kW /102 hk. Växellådan är manuell 6-växlad eller också kan man få den som CVT-automatlåda.
 
Vad är första intrycken?
– Den är lättkörd såsom jag upplever att japanska bilar ofta är. Den har bra känsla i styrningen, småbilar kan vara vingliga ibland, men den här känns stabil. Den är smidig och lätt att hantera i stan. Jag vet inte om danska vägar är väldigt olika de svenska, men jag har kört lite på grövre asfalt här och jag upplever Jazzen som väldigt tyst.
 
Något som är mindre bra?
– Jag har ibland svårt att se vart fronten slutar när jag ska parkera för den sluttar så. Och så hade det varit önskvärt med längre eller mer vinklad sittdyna, men jag är ju 1,89 lång, så det gäller ju inte alla.
 
Vem köper den här?
– Den kan nog tilltala en bred grupp, allt från förstabil till en bil med bra lastmöjligheter för den lilla familjen. Jag tror också att det kan vara en trevlig bil för pensionären som vill gå ner en storlek.
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– 144 900 är utgångspris. I början av oktober ska den börja säljas.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 13 som utkommer den 22 september. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om Honda Jazz?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-03 18:01
zant

Döp om den till Honda Fitta, som det var tänkt från början, så köper jag en direkt :D

#2 • Uppdaterat: 2015-09-03 18:29
V8-Power

Det är en skröna.
Fit heter den däremot på andra marknader.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-03 20:16
johansen

Til Zant. Så vidt jeg vet , er det forbudt å kjøpe slikt, både i Sverige og i Norge.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-04 07:41
VW Polo 2012

Hej Maria Dahlin , Jag är också 189 cm lång och ser aldrig fronten på motorhuven på någon personbil. Möjligtvis de två första decimeterna från vindrutetorkarna räknat.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-04 13:03
celef

jag hade köpt bilen om dom bara vågat sätta in vw drivlina, automat och liten turbobensinare, najs!

#6 • Uppdaterat: 2015-09-04 16:10
StefanH STHLM

Delvis sann skröna, tror jag. Den hette nog Fitta i Japan, men när man testade namnet mot de europeiska språken så lyste det rötrt i Sverige så därför fick man byta till nåt Jazzigare.

#7 • Uppdaterat: 2015-09-04 16:14
Raphael

"Fitta" är ett italienskt ord för uthyrning... inget konstigt eller lustigt med det. En märklig sak med svenska språket är att på svenska har det blivit en svordom, ett slanguttryck för något av det vackraste som finns alltså den kvinnliga sexuella utrustningen - har blivit en svordom. Mycket mycket märkligt!
Vagina är också ett oerhört vackert ord.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-04 17:26
Oomkullrunkelig

Väx upp och lägg av med det där barnsliga så kallade skämtet. Honda gör mycket bra bilar, bättre än de flesta europeiska tillverkare. Man känner den solida byggkvaliteten direkt när man kör en Honda. Väx upp nu och lämna lille pojk-stadiet bakom er.

#9 • Uppdaterat: 2015-09-04 17:31
Erlandson

Jag är 184cm och ser inte ens motorhuven på min bil. ( Toyota auris!)
Ska montera en backkamera i grillen!

#a • Uppdaterat: 2015-09-04 20:48
Styggavargen

Men vad konstigt att man inte ser vad fronten på bilen slutar, kan man se det på någon bil? Möjligen Smart då som är väldigt kort. Man får helt enkelt en känsla vart fronten befinner sig, så enkelt är det. Dock vet jag inte om det kanske är lite svårare när motorhuven har lite högre lutning. Många som har höga SUV's sitter och tittar väldigt konstigt när de kör, antagligen för att där kanske det är ännu svårare att avgöra vart fronten slutar, de tittar som om något skulle befinna sig precis framför sitt eget fordon!?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.