Calle Carlquist rapporterar från provkörningen av uppdaterade Audi A6.
Vi Bilägares Calle Carlquist är i Dresden och provkör den senaste varianten av Audi A6. Här är de första intrycken.
Hej Calle, vad har hänt med A6?
– Den har fått en väldigt mild facelift med små utseendeförändringar, ganska typiskt för Audi. Det man kan se är nya strålkastare, baklyktor och nya veck på dörrtrösklarna. Annars är det samma bil som vanligt , väldigt fin och påkostad, en välgjord bil.
Vad har hänt tekniskt då?
– Den stora nyheten på teknikfronten är att A6 kommer med två nya dieselmotorer, som förmodligen kommer bli miljöklassade i Sverige. Det är två olika tvålitersmotorer på 150 respektive 190 hästkrafter, det är 190-hästarsvarianten som vi fått prova här och det är också den som förmodligen blir storsäljaren i Sverige.
– En annan rolig detalj är att 190-hästaren kommer med Audis nya skruvfjädrar av glasfiber. Det känns precis som vanlig fjädring men det sparar fyra kilo ofjädrad vikt, vilket är ganska mycket i dag. Det är bra för köregenskaper och komfort, men det går jag in på mer i papperstidningen.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den kommer i januari 2015 och med 190-hästarsdiesel kommer den att kosta från 386 000 kronor.
Läs mer om nya Audi A6 i Vi bilägare nummer 16 som finns i butik från 18 november.
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A6?
– Den har fått en väldigt mild facelift med små utseendeförändringar, ganska typiskt för Audi. Det man kan se är nya strålkastare, baklyktor och nya veck på dörrtrösklarna. Annars är det samma bil som vanligt , väldigt fin och påkostad, en välgjord bil.
Vad har hänt tekniskt då?
– Den stora nyheten på teknikfronten är att A6 kommer med två nya dieselmotorer, som förmodligen kommer bli miljöklassade i Sverige. Det är två olika tvålitersmotorer på 150 respektive 190 hästkrafter, det är 190-hästarsvarianten som vi fått prova här och det är också den som förmodligen blir storsäljaren i Sverige.
– En annan rolig detalj är att 190-hästaren kommer med Audis nya skruvfjädrar av glasfiber. Det känns precis som vanlig fjädring men det sparar fyra kilo ofjädrad vikt, vilket är ganska mycket i dag. Det är bra för köregenskaper och komfort, men det går jag in på mer i papperstidningen.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den kommer i januari 2015 och med 190-hästarsdiesel kommer den att kosta från 386 000 kronor.
Läs mer om nya Audi A6 i Vi bilägare nummer 16 som finns i butik från 18 november.
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A6?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Calles ord: Annars är det samma bil som vanligt sammanfattar väl allt, varför ens provköra ?
Är det rätt att halva fjädern ingår i bilens ofjädrade vikt?
Ja, det där faceliftet måste väl anses som mycket milt, t.o.m. milt sagt obefintligt;-) Det krävs nog en audiofil för att se skillnaderna. Men jag tycker det är en kompetent bil och ser fram emot min som anländer - i april:-( Det är rätt lååång leveranstid för en bil som nyss beställdes = 5 månader!)
Förresten, det är ett stort misstag av Audi att inte erbjuda Quattro och automat till 190 hk diesel. Undrar hur man tänkte - eller var det just det man inte gjorde?
En välgjord bil skriver Andreas Svensson. Den utfästelsen borde väl stå i stycket med tekniska nyheter!
Trevlig och snygg inredning.
Min blir vit med svarta kanter;-)
Någon skulle säkert ha hoppats på att bilen skulle ha förbättrats tekniskt så att skadestatistiken och kostnaden när olyckan är framme vart lägre för bilägare och försäkringskollektivet. Även om man läser att den är välgjord. Länken tog nog Audiforumet bort då skadestatistiken uppvisades där.
Jag har svårt att bli berörd av V.A.G produkter..
Det är alltid jobbigt när man inte ser det andra ser..
Vi hade en Audi A6 som firmabil, dom flesta tyckte den var fin.. Jag såg bara samma plast i inredningen som i de flesta andra bilar och ett högst obekvämt säte. Även en för skarp vinkel på gasen så jag fick ont i vristen. Sedan dess så år Audi inte min favoritbil.
..En annan sak..
Varför flyttar man ner alla reglage till stereo etc. till växelspaken?
Det måste ju vara en trafikfara då man måste flytta ögonen långt från vägen för att hitta rätt knapp.. idiotiskt..
mw73, alla stereons funktioner och det mesta andra kan du sköta med reglagen i ratten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.