Vi Bilägares Maria Dahlin befinner sig nere i norra Italien där hon provkör ansiktslyfta versionen av Alfa Romeos kombattant i Golfklassen: Giulietta.
Hej Maria, hur är det i Milano?
– Det är fint, vi har fått köra på Alfa Romeos testbana i Balocco. Hur kul som helst att fräsa runt här. Men det är lite svårt att koncentrera sig, för det kryllar av kamouflerade testmulor överallt – som vi såklart inte får fotografera, vilket är lite retsamt. Men jag har sett vad jag tror är Maseratisuven Levante, Fiat 124 Spider och såklart Alfa Romeo Giulia.
Låter spännande, men hur är Giulietta att köra?
– Den är rapp på gasen och svarar bra i kurvorna. Som tidigare har den har olika körlägen i DNA-reglaget, men man vill egentligen aldrig lämna D-inställningen, ”Dynamic”, som är den sportigare av dem.
Vad är nytt?
– Den har fått designelement som ska knyta den närmare systern Giulia, till exempel omarbetade stötfångare, strålkastare, aluminiumfälgar och avgasrör. Infotainmentsystemet har utrustats med FCA-koncernens Uconnect och det finns en rolig app som bland annat visar hur mycket G-krafter som genereras under körning. Den har också fått en ny 1,6-liters turbodieselmotor på 120 hästkrafter, men den kommer tyvärr inte till Sverige…
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Från mellan 215 000-220 000 kronor i utgångspris och den kommer till svenska bilhallar i april-maj.
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Giulietta?
– Det är fint, vi har fått köra på Alfa Romeos testbana i Balocco. Hur kul som helst att fräsa runt här. Men det är lite svårt att koncentrera sig, för det kryllar av kamouflerade testmulor överallt – som vi såklart inte får fotografera, vilket är lite retsamt. Men jag har sett vad jag tror är Maseratisuven Levante, Fiat 124 Spider och såklart Alfa Romeo Giulia.
Låter spännande, men hur är Giulietta att köra?
– Den är rapp på gasen och svarar bra i kurvorna. Som tidigare har den har olika körlägen i DNA-reglaget, men man vill egentligen aldrig lämna D-inställningen, ”Dynamic”, som är den sportigare av dem.
Vad är nytt?
– Den har fått designelement som ska knyta den närmare systern Giulia, till exempel omarbetade stötfångare, strålkastare, aluminiumfälgar och avgasrör. Infotainmentsystemet har utrustats med FCA-koncernens Uconnect och det finns en rolig app som bland annat visar hur mycket G-krafter som genereras under körning. Den har också fått en ny 1,6-liters turbodieselmotor på 120 hästkrafter, men den kommer tyvärr inte till Sverige…
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Från mellan 215 000-220 000 kronor i utgångspris och den kommer till svenska bilhallar i april-maj.
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Giulietta?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den har en front som bara dess mamma kan gilla.
Den här bilen såg jag för några månader sedan i kamouflerat utförande. Den såg lika ful ut då som nu.
Jag tycker nog den är snyggast i Golf-klassen. Däremot börjar modellen bli gammal och en helt ny modell hade varit läglig men då FCA inte har resurserna så får den hänga med ett par år till. Den är fortfarande konkurrenskraftig när det gäller design, säkerhet, och drivlinor.
Men eftersom den är en Alfa så är den ändå en högst begärlig kärra i mina ögon och min favorit i klassen.
Kan inte annat än hålla med Rålle här, jag tycker den är snygg och fronten är verkligen något som sticker ut på ett klassiskt Alfa stuk.
Visst är grunden några år, men har den nu finslipats måste den vara något i särklass i Golfklassen.
Men i Sverige går det nog trögt, det finns för många grå konkurrenter.
Här har dom lyckats med att på en riktig skönhet sätta dom fulaste fälgar jag sett. Alfa är annars som vanligt snyggast i klassen.
Den är lika snygg utan "ansiktslyftning". Känner igen kulören, dags att tvätta vår Alfa i helgen.
Giuliettan används som testmula för flera olika modeller, mulan ser ut som en Giulietta som är kamouflerad men framljusen är tydligt Giulietta. Bl a gar mulan använts för så skilda bilar som Fiat 500X och Jeep Cherokee, och den används nu för Chrysler 100 som en ny kompaktare Chrysler. Giulietta-mulan använts för utorovning av motorer och olika chassikomponenter.
Tråkigt att den uppdaterade versionen av 120 hk multijetdieslen inte når Sverige. Tillsammans med AlfasTCT automatlåda så är den både komfortabel och snål! Hade fungerat fint i Sverige...
Min kompis har kört nu i 3 år med sin 2l diesel Giulietta och med 0 problem. Bor norrut så den bilen ser även riktig vinter.
benny, fälgarna är faktiskt riktigt snygga, men inte i svart på en röd bil, där har du helt rätt!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.