Audi A3 har tuffat till sig i nosen.
Vi Bilägares Tommy Wahlström har testat om den nya turbotrean är något att ha.
Hej Tommy, regnar det igen i München?
– Alltid när jag är i stan! Vi är på provkörningen av ansiktslyfta A3 och här finns hela modellserien representerad, inklusive den lilla läckra dräparen S3 cab! Snacka om fel väder för den bilen!
Vad är nytt?
– Det är lite tilltuffat i nos och front men största nyheten är den trecylindriga 1,0-litersmotorn som blir instegsmodell i Sverige. Den kommmer att kosta från 232 500 kr när den börjar säljas i juni. Autobroms är numera standard och Audis fantastiska digitalpanel Virtual Cockpit finns nu också som tillval till A3. Plus en massa annat.
3-cylindrig i A3, räcker det?
– Du, det räcker överraskande långt! Dom här små turbo-treorna har vi sett från flera tillverkare de senaste åren och de är ofta pigga små krabater. Även om de aldrig är lika snåla i verkligheten som på papperet.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A3?
– Alltid när jag är i stan! Vi är på provkörningen av ansiktslyfta A3 och här finns hela modellserien representerad, inklusive den lilla läckra dräparen S3 cab! Snacka om fel väder för den bilen!
Vad är nytt?
– Det är lite tilltuffat i nos och front men största nyheten är den trecylindriga 1,0-litersmotorn som blir instegsmodell i Sverige. Den kommmer att kosta från 232 500 kr när den börjar säljas i juni. Autobroms är numera standard och Audis fantastiska digitalpanel Virtual Cockpit finns nu också som tillval till A3. Plus en massa annat.
3-cylindrig i A3, räcker det?
– Du, det räcker överraskande långt! Dom här små turbo-treorna har vi sett från flera tillverkare de senaste åren och de är ofta pigga små krabater. Även om de aldrig är lika snåla i verkligheten som på papperet.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A3?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har ingen större erfarenhet av dessa små kraftigt överladdade maskiner men jag är skeptisk till down sizeing. Dels verkar dessa små spisar ha gemensamt att de är långt långt från angiven förbrukning och så har jag starka tvivel på hur de håller i längden, kommer de orka med +20.000 mil?
Är nöjd med att ha en bil med en väl beprövad 4-cylindrig motor med relativt stor slagvolyn och ingen överladdning.
Turbo är en onödig och dyr komponent som utnyttjas 1 promille av tiden på en bensinbil.
Nödvändig på en lastbilsdiesel. Men diskutabel på en personbilsdiesel då dessa får för mycket luft/syre så att man måste köra med en öppen EGR ventil nästan hela tiden för att reducera syretillförseln och därmed kväveoxiderna.
Känns lite onödigt med en 3-cyl 1,0T-motor när VW redan har en utmärkt 1,2T 4-cyl motor...
Jag har ingen kunskaper om motorkonstruktion men jag antar att det är bättre med nertrimmade stora motorer (som Mazad och Toyota) än upptrimmade små motorer ( som Ford, ...). Jag gissar på mindre slitage och bättre livslängd, bättre förlitlighet, mindre underhåll och känslighet. Dessutom den angivna förbrukningen hållen sig närmare den verkliga körningen och under hela bilens livslängd. Någon som kan ämnet och kan upplysa om det?
Ingen som reagerar negativt på den stora grillen som upptar nästan hela fronten, personligen har jag inga problem med stora grillar men det har ju varit rena ramaskriet när det gäller Lexus, så man kan ju inte låta bli att undra var ni är nu, den här grillen har garanterat en större yta än IS 300
Audis bautagrillar har varit med så pass länge att ingen reagerar på dem längre, därmed inte sagt att de blivit vackrare med tiden...
Lexus stora grillar är dock en ny upplevelse och därför föremål för diskussion, om några år kommer inte många att reagera på dem heller, därmed inte sagt att de blir vackrare med tiden...
*snabb95*
Vet du att många turboaggregat börjar ladda strax över 1000 varv/min.Varvar du inte din bil över det mer än en promille av tiden?
Redan när Saab lanserade turbo på allvar i personbilar, talades det om hur lite dessa bilar drog med tanke på effekten - tills man använde turbon, då de drog desto mer. Känns som att problemet går igen.
Annars var ju Saab tidigt inne på downsizing, men då utan att minska antalet cylindrar. Det allvarligaste försöket var med motorn med variabel kompression, som väl hamnade på någon lagerhylla hos det konservativa GM.
Fördelen med downsizead turbomotor är att det går att köra relativt snålt om man är försiktig med gasen och att det finns turbokraft när det väl behövs.
Förfärlig med den stora otäcka järngrinden i fronten!
Jag tycker att Audi borde sansa sig, så här dominerande behöver inte fronten vara.
Sedan gillar jag inte trecylindriga vibratorer vem som än tillverkar dom, som Pi skriver finns ju redan en utmärkt fyra.
Trecylindriga motorer är ett sätt att förbilliga, sedan blir det twin (Fiat!), vem blir först med enstånkor?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.