Nästa artikel
Audi A3 – rapport från provkörningen
Provkörning

Audi A3 – rapport från provkörningen

Publicerad 25 maj 2016
Audi A3 har tuffat till sig i nosen.
Vi Bilägares Tommy Wahlström har testat om den nya turbotrean är något att ha.
Hej Tommy, regnar det igen i München?
– Alltid när jag är i stan! Vi är på provkörningen av ansiktslyfta A3 och här finns hela modellserien representerad, inklusive den lilla läckra dräparen S3 cab! Snacka om fel väder för den bilen!
 
Vad är nytt?
– Det är lite tilltuffat i nos och front men största nyheten är den trecylindriga 1,0-litersmotorn som blir instegsmodell i Sverige. Den kommmer att kosta från 232 500 kr när den börjar säljas i juni. Autobroms är numera standard och Audis fantastiska digitalpanel Virtual Cockpit finns nu också som tillval till A3. Plus en massa annat.
 
3-cylindrig i A3, räcker det?
– Du, det räcker överraskande långt! Dom här små turbo-treorna har vi sett från flera tillverkare de senaste åren och de är ofta pigga små krabater. Även om de aldrig är lika snåla i verkligheten som på papperet.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi A3?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-05-25 19:38
Roy J

Redan när Saab lanserade turbo på allvar i personbilar, talades det om hur lite dessa bilar drog med tanke på effekten - tills man använde turbon, då de drog desto mer. Känns som att problemet går igen.

Annars var ju Saab tidigt inne på downsizing, men då utan att minska antalet cylindrar. Det allvarligaste försöket var med motorn med variabel kompression, som väl hamnade på någon lagerhylla hos det konservativa GM.

#9 • Uppdaterat: 2016-05-25 19:51
Axa

Fördelen med downsizead turbomotor är att det går att köra relativt snålt om man är försiktig med gasen och att det finns turbokraft när det väl behövs.

#a • Uppdaterat: 2016-05-25 20:05
saabnisse

Förfärlig med den stora otäcka järngrinden i fronten!
Jag tycker att Audi borde sansa sig, så här dominerande behöver inte fronten vara.
Sedan gillar jag inte trecylindriga vibratorer vem som än tillverkar dom, som Pi skriver finns ju redan en utmärkt fyra.
Trecylindriga motorer är ett sätt att förbilliga, sedan blir det twin (Fiat!), vem blir först med enstånkor?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.