Kommentar: Både Ford Focus och VW Golf har adaptiv farthållare som standard, medan Kia tar nästan 15 000 kronor för den finessen. Ceed med lilla bensinmotorn går heller inte att få med automatlåda, då måste man välja den större och starkare fyrcylindriga 140 hk-motorn.
Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)
Ford Focus
Nya Focus har en kaross helt av stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är dåligt tätade i hörnen och bara dörrarna är invändigt vaxbehandlade. Underredet täcks delvis av sköldar i filtmaterial. En bra vaxbehandling finns inuti vissa av balkarna, men inte alla. De flesta skarvarna under bilen är otätade och de nedåtvända tröskellådsskarvarna har bristfällig tätning. Slitskyddet på de delar av underredet som inte täcks av sköldar är dåligt. Men den största rostfällan är det vätskesugande ljudisoleringsmaterial som monterats innanför de främre innerskärmarna (bild 1). Ford har dessutom fuktsamlande isoleringskuddar framför framdörrarna. Rostskyddsgaranti: 12 år.
Kia Cee'd
Kias rostskydd får godkänt. Karossen är av stålplåt men såväl huv, dörrar och baklucka är invändigt vaxbehandlade. Huv och dörrar har dessutom bra tätade hörn, medan tätningen av bakluckan är lite sämre. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och i stort sett alla skarvar är tätade. Slitskyddet på de delar som inte täcks av sköldarna är dock sparsamt. Invändig behandling finns i tröskellådor och i de mest utsatta balkarna under bilen. Även motor- och bakvagnsvagga är behandlade inuti. Stänklappar finns både fram (bild 2) och bak, men liksom konkurrenterna har Kia fuktsamlande isoleringskuddar framför framdörrarna. Rostskyddsgaranti: 12 år.
Volkswagen Golf
Även VW:s kaross är helt av stålplåt, men grundkonstruktionen är vettig. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är de flesta skarvar bra tätade. Balkarna under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel och de delar av underredet som inte täcks av sköldarna har behandlats med ett PVC-baserat slitskydd. Stänklappar finns och både bakre ljuddämparen och ändrören (bild 3) är rostfria. Framför framdörrarna finns en framtida rostfälla i form av ljuddämpande skumgummi som kan suga åt sig fukt och vatten. Rostskyddsgaranti: 12 år.
TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo med cylinderavstängning. Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slaglängd 71,9 x 82 mm. Kompression 10,5:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 125 hk (92 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 170 Nm vid 1 400–4 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Åttastegad automat tillval. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 400 v/min.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
HJUL: 205/60 R16 på 6,5 tum breda fälgar. (215/50 R17 på testbilen.)
STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,0 m.
2,6 rattvarv.
BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,0 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 100 till 125 hk. Grundpriser från 187 900 kr (1.0T/100 hk Trend) till 261 400 kr (1.5 TDCi/120 hk ST-Line).
TILLVERKNINGSLAND: Slovakien.
MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 998 cm3. Borrning/slaglängd 72 x 84 mm. Kompression 10:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 120 hk (88 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 172 Nm vid 1 500–4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 300 v/min.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkar.
HJUL: 225/45 R17 på sju tum breda fälgar.
STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,6 m.
2,6 rattvarv.
BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Manuell p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 120 till 140 hk. Grundpriser från 191 500 kr (1.0 T-GDi/120 Action) till 227 400 kr (1.4 T-GDi/140 hk Advance).
TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med cylinderavstängning och frirullningsfunktion. Cylindervolym 1 498 cm3. Borrning/slaglängd 74,5 x 85,9 mm. Kompression 12,5:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 130 hk (96 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 000–4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sjustegad dubbelkopplingslåda tillval. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 500 v/min (DSG).
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkar.
HJUL: 205/55 R16 på 6,5 tum breda fälgar.
STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,9 m.
2,4 rattvarv.
BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,1 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 110 till 310 hk. Grundpriser från 201 900 kr (TSI/110) till 415 400 kr (TSI/310).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.