Nästa artikel
Testvärden: Tiguan Allspace, Ford S-Max, Renault Espace (2018)
Nybilstest

Testvärden: Tiguan Allspace, Ford S-Max, Renault Espace (2018)

Publicerad 6 juni 2018 (uppdaterad 27 november 2019)
Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för VW Tiguan, Ford S-Max och Renault Escape.

Fords senaste SYNC3-system är inte längre Microsoft-baserat. Alla SYNC3-versioner erbjuds en tydlig åtta tums pekskärm, men grafiken är redan anno dazumal.

Renaults stående pekskärm sitter långt bort från föraren fast kan också styras av ett vred på mittkonsolen. Svårnavigerad men man kan skräddarsy egna menyvyer.

Allspace har nyare menyprylar än vanliga Tiguan. Testbilen med dyra DiscoverPro har enbart pekfunktion, inget vred, samt geststyrning – vifta med handen för att höja volymen.

Klassrutinerade Ford och Renault har elektriska barnlås.

Ford och Renault ståtar också med Isofix på mittplatsen bak.

FORD
Karossen är av stålplåt med dåligt tätade hörn på motorhuv och dörrar. Stänklappar saknas. Både huv och baklucka saknar invändig behandling. Länkarmarna är av aluminium och bränsletank i rostfritt stål. Bandet runt tanken har dock vanligt stål.

Innerskärmarna är av plast fram, filt bak och den bakre skärmkanten har bra utformning. Mellan framskärm och A-stolpe finns vattenabsorberande ljudisolering. Tröskelskarven är nedåtvänd men är bra tätad. Bara vissa balkar har vaxbehandlats. Undertill är det begränsat slitskydd. Motorvaggan (bild 1) har redan börjat rosta på flera ställen efter bara 250 mil! Rostskyddsgaranti: 12 år.


RENAULT
Espace är ett påkostat bygge och både dörrar samt huv är av aluminium (bild 2). De har också bra limningar. Dessutom är framskärmarna och bakluckan av plast.

Undertill har tröskellådans skarvar vänts inåt för att inte hamna mitt i hjulsprutet. Skärmkanterna bak har en bra konstruktion som inte samlar smuts. Den invändiga behandlingen i balkarna är välgjord. Underredets skarvar är dessutom bra tätade och avgassystemet är rostfritt. Lastgolvet längst bak är av plast.

Sammantaget är det svårt för rosten att få fäste på bilen. Det ger högsta betyg i rostskyddsprognosen. Rostskyddsgaranti: 12 år.


VOLKSWAGEN
Hela karossen är i vanlig stålplåt, hjulupphängningen av aluminium. Stänklappar fram. Dörrar, baklucka och huv är ej behandlade inuti. Tätningarna är däremot väl utförda. Dörrarnas dränering under gummi-listen är svåra att kolla och rensa.

Den nedåtvända tröskelskarven har bra PVC-skydd. Innerskärmarna är av plast fram och filtplast bak. Bakom innerskärmen sitter ljuddämpade kuddar som binder fukt. Underredet har bra slitskydd, men inte bakom plastsköldarna där inte heller alla skarvar är tätade. Mycket bra behandling i hålrum/balkar (bild 3) bidrar till en slutlig fyra i rostbetyg. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Ford S-Max 2,0 TDCI 180 AWD MPS ST-line Business

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: Tvärställd rak fyrcylindrig turbodiesel. Cylindervolym 1 997 cm3. Borrning/slag 85.0/88.0 mm. Kompression 17,0:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING:  Fyrhjulsdrift. Sexstegad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 900.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben fram, multilänkaxel bak.

HJUL: Standard ST-Line: 235/50 R18 på 7,5 tum bred fälg. Testbil: 235/55 R17 M+S.

STYRNING: Kuggstång med elservo. Maximalt rattutslag 2,6 varv. Vändcirkel 11,6 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: 1,5T 160 hk 299 700 kr, 2,0T 240 hk 365 000 kr. Diesel: 2,0 TDCI 120/150/180/210 hk 301 700–377 000 kr. AWD: TDCI 150 och 180.

Renault Espace 1,6 dci EDC zen 4Control

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Tvärställd rak fyrcylindrig turbodiesel. Cylindervolym 1 598 cm3. Borrning/slag 80.0/79,5 mm. Kompression 15,4:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 160 hk (118 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 380 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexstegad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 850.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben fram, halvstel torsionsaxel bak.

HJUL: Standard: 235/55 R 19 på 7,0 tum bred fälg. Testbil: 235/55 R 19 M+S.

STYRNING: Kuggstång med elservo. Maximalt rattutslag 2,4 varv. Vändcirkel 11,1 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 202 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim

9,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1,6 dCi 130 hk 329 900 kr.

Volkswagen Tiguan Allspace 2,0 TDI 190 4Motion DSG GT

TILLVERKNINGSLAND: Mexiko.

MOTOR: Tvärställd rak fyrcylindrig turbodiesel. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slag 81,0/95,5 mm. Kompression 15,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500–4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 900–3 300 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Sjustegad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 850.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben fram, multilänkaxel bak.

HJUL: Standard: 235/55 R18 på 7,5 tums fälg. Testbil: 235/50 R19 M+S.

STYRNING: Kuggstång med elservo. Maximalt rattutslag 2,1 varv (variabel utväxling, Servotronic Sport). Vändcirkel 11,9 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim

8,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: 2,0 TSI 180 hk 341 000 kr, 2,0 TSI 220 hk 405 000 kr. Diesel: 2,0 TDI 150 hk 341 000 kr, 2,0 TDI 240 hk 437 500 kr. Samtliga med 4Motion.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.