Nya Mercedes C är tjusig att se på, skön och – med rätt utrustning – rolig att köra även med liten motor. Rätt pris och toppmodern teknik gör den till ett lockande val för de som kommit upp sig till tjänstebilsnivå. Men även BMW 320i och hybriddrivna Lexus IS 300h är bilar som många chefer nog gärna vill betala förmånsskatt för.
Dieseldrift är gångbart i den här bilklassen, men vid introduktionen är två av de tre motorer som finns till Mercedes C bensindrivna. Testbilen har beteckningen C180, vilket betyder att motorn är på 1,6 liter. Ynkligt liten, kan man tycka. Men med hjälp av turbo, variabla ventiltider och direktinsprutning har effekten pressats upp till 156 hästkrafter och vridmomentet på 250 Nm finns till hands redan vid 1 200 varv.
Motorn känns inte alls svag, allrahelst som den i testbilen jobbar tillsammans med en sjustegad automatlåda. Men när maskinen ansträngs låter den inte vackert. Ett par testförare funderade på om det ändå inte satt en diesel därframme.
Bensindrivna sedanmodeller är sällsynta i generalagenternas testflottor, så vi får ta vad BMW lyckas få fram, en 320i med fyrhjulsdrift. Tvålitersmotorn på 184 hk ger bilen sköna fartresurser men det går åt bensin.
Både Mercedes C180 och BMW 320i går under skattegränsen 7,5 basbelopp eller 333 000 kronor. Lexus gör det inte, men eftersom IS 300h är en miljöbil blir den ändå inte dyrare att skatta för.
Men grundpris är en sak, verkligheten en annan. Testbilarna är utrustade till bristningsgränsen.
Alla har automatlådor som också kan växlas manuellt med plattor på ratten. BMW:s har åtta steg (21 000 kr), Mercedes är sjustegad (för 21 100 kr) och Lexus har sex konstgjorda växlar i den steglösa låda som tillhör hybridsystemet.
Alla har också en utrustning som höjer underhållningsvärdet för föraren: valbara körprogram. Körläge Eco drar ned klimatanläggningens effekt, gasresponsen blir mjukare och växlingsmönstret går in i snålläge. Ett normalläge (Comfort) följs av två sportlägen, varav det sportigaste släpper lite på antisladdsystemet. Lexus har också ett rent elläge som kan användas under ett par kilometer.
I Lexus verkar inredarna ha blivit osams och sedan gjort som de velat. Runt föraren finns ett plotter av former, bukter, färger och strukturer och massor av knappar som verkar komma från Toyotas reservlager. En av knapparna på ratten får det runda instrumentet med hastighetsmätare och energiinformation att surrande glida en bit åt höger. Till vad nytta är inte uppenbart. Men instrumentet kan mer än bara flytta sig. När sportläget läggs i förvandlas det till varvräknare vilken får en röd bård när motorn jobbar hårt.
Under acceleration händer det mer, förutsatt att föraren skruvat på en liten ratt märkt ASC nere på panelen. Det står för Active Sound Control. När gasen trycks ned rullar ett vibrerande V8-dån ut ur högtalarna och när pedalen släpps upp hörs dova avgasbangar.
Detta konstgjorda ljudjippo är förstås lite kul, men låter fel i den miljövänliga hybriden. I långsammare farter har IS 300h andra ljud för sig. När gasen släpps upp och farten minskar hörs ett högt vinande från elmotorn.
– Bilen låter som en gammal spårvagn, tyckte någon.
De tyska tillverkarna ägnar sig inte åt lekfulla konstgrepp. Bilarna är roliga ändå. När vägarna blir smalare lägger vi i körläge Sport och sätter fart. BMW och Lexus känns som rena racerbilar; kvicka och stabila. Men Mercedes C gör också bra ifrån sig. Sportläget får bilen att liksom spänna sig: automaten växlar ned, fjädringen styvnar (luftfjädring Airmatic för 13 700 kr), gasen blir känsligare och mothållet i ratten ökar. Förare och bil får direktkontakt.
Men för att hänga med de starkare konkurrenterna skulle Mercedesen behöva den större bensinmotorn på 184 hästkrafter. Den kostar 20 000 kr mer.
Vi fortsätter i makligare takt på spåriga, guppiga landsvägar och där får vi uppleva Mercedes berömda ”laufkultur”. Chassit dämpar gupp och potthål suveränt (i Comfort-läget). Lexus utmärker sig åt andra hållet. Den spårar och studsar på sina låga sportdäck. Men Mercedes C går inte alltid lugnt och stadigt. Den strömlinjeformade karossen är vindkänslig. När det blåser hårt kan föraren ha fullt sjå att hålla kursen.
Motorn känns inte alls svag, allrahelst som den i testbilen jobbar tillsammans med en sjustegad automatlåda. Men när maskinen ansträngs låter den inte vackert. Ett par testförare funderade på om det ändå inte satt en diesel därframme.
Bensindrivna sedanmodeller är sällsynta i generalagenternas testflottor, så vi får ta vad BMW lyckas få fram, en 320i med fyrhjulsdrift. Tvålitersmotorn på 184 hk ger bilen sköna fartresurser men det går åt bensin.
Både Mercedes C180 och BMW 320i går under skattegränsen 7,5 basbelopp eller 333 000 kronor. Lexus gör det inte, men eftersom IS 300h är en miljöbil blir den ändå inte dyrare att skatta för.
Men grundpris är en sak, verkligheten en annan. Testbilarna är utrustade till bristningsgränsen.
Alla har automatlådor som också kan växlas manuellt med plattor på ratten. BMW:s har åtta steg (21 000 kr), Mercedes är sjustegad (för 21 100 kr) och Lexus har sex konstgjorda växlar i den steglösa låda som tillhör hybridsystemet.
Alla har också en utrustning som höjer underhållningsvärdet för föraren: valbara körprogram. Körläge Eco drar ned klimatanläggningens effekt, gasresponsen blir mjukare och växlingsmönstret går in i snålläge. Ett normalläge (Comfort) följs av två sportlägen, varav det sportigaste släpper lite på antisladdsystemet. Lexus har också ett rent elläge som kan användas under ett par kilometer.
I Lexus verkar inredarna ha blivit osams och sedan gjort som de velat. Runt föraren finns ett plotter av former, bukter, färger och strukturer och massor av knappar som verkar komma från Toyotas reservlager. En av knapparna på ratten får det runda instrumentet med hastighetsmätare och energiinformation att surrande glida en bit åt höger. Till vad nytta är inte uppenbart. Men instrumentet kan mer än bara flytta sig. När sportläget läggs i förvandlas det till varvräknare vilken får en röd bård när motorn jobbar hårt.
Under acceleration händer det mer, förutsatt att föraren skruvat på en liten ratt märkt ASC nere på panelen. Det står för Active Sound Control. När gasen trycks ned rullar ett vibrerande V8-dån ut ur högtalarna och när pedalen släpps upp hörs dova avgasbangar.
Detta konstgjorda ljudjippo är förstås lite kul, men låter fel i den miljövänliga hybriden. I långsammare farter har IS 300h andra ljud för sig. När gasen släpps upp och farten minskar hörs ett högt vinande från elmotorn.
– Bilen låter som en gammal spårvagn, tyckte någon.
De tyska tillverkarna ägnar sig inte åt lekfulla konstgrepp. Bilarna är roliga ändå. När vägarna blir smalare lägger vi i körläge Sport och sätter fart. BMW och Lexus känns som rena racerbilar; kvicka och stabila. Men Mercedes C gör också bra ifrån sig. Sportläget får bilen att liksom spänna sig: automaten växlar ned, fjädringen styvnar (luftfjädring Airmatic för 13 700 kr), gasen blir känsligare och mothållet i ratten ökar. Förare och bil får direktkontakt.
Men för att hänga med de starkare konkurrenterna skulle Mercedesen behöva den större bensinmotorn på 184 hästkrafter. Den kostar 20 000 kr mer.
Vi fortsätter i makligare takt på spåriga, guppiga landsvägar och där får vi uppleva Mercedes berömda ”laufkultur”. Chassit dämpar gupp och potthål suveränt (i Comfort-läget). Lexus utmärker sig åt andra hållet. Den spårar och studsar på sina låga sportdäck. Men Mercedes C går inte alltid lugnt och stadigt. Den strömlinjeformade karossen är vindkänslig. När det blåser hårt kan föraren ha fullt sjå att hålla kursen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"I Lexus verkar inredarna ha blivit osams och sedan gjort som de velat. Runt föraren finns ett plotter av former, bukter, färger och strukturer och massor av knappar som verkar komma från Toyotas reservlager. "
Precis det är därför man har svårt att kalla Lexus för premium.
"– Bilen låter som en gammal spårvagn, tyckte någon."
Ja, jag säger då det. Det finns en anledning till varför tyskarna utvecklar sina bilar mer än kastar i en hybrid som inte hör hemma i denna klass.
Egentligen borde inte Lexus höra hemma här över huvud taget. De kan lägga ner i Europa och hålla sig till USA. Vi håller ju inte heller på och blandar in amerikanska bilar i dessa klasser så varför skulle vi ha med en japansk amerikanare? De som gillar jänkare är inte samma folk som gillar europeiska bilar.
Vad då bullriga dieselmotorer, leifer? Det är ju en bensinare de testar.
Synonymt med en rak bensin sug sexa. Nja. 190-serien som denna serie började med, sedermera C-klass har väl aldrig varit en serie med många sexor i. Dessutom associerar jag nog Mercedes mer med dieselknatter än raka bensin sugsexor. Det är snarare BMW jag förknippar med det.
Lexus IS 300h - 0-120 km/h: http://youtu.be/1cYY6DRCflU
Skall inte denna göra 0-100 på sekunden mindre?
Skulle vara juste om någon verkligen verifierade tillverkarnas påstådda prestanda,bänka och 0-100.
0-100-0 är lite intressant;-)
leifer,attans,bättre än spec:-)
Då är det "underspecat",åt rätt håll iallafall,bra.
Vet inte hur mycket dessa filmer säger. Det går ju inte att se varken det ena eller andra. Man vet t ex inte hur det blåser. Men vad värre är. Hur vet man att vägen är plan? Jag ska göra en accelerationsfilm från toppen av Hallandsåsen och norr ut på E6 och bara filma hastighetsmätaren samt med tid angivelse.
Men man ser i varje fall hur varvräknaren ställer sig högt och står still. Sedan hör man ur bilens högtalare hur bilen växlar och låter grovt för att dölja en surrig fyrcylindrig motor på konstant 6000 varv när hastigheten ökar. Jag han inte hjälpa det. Men det här är fruktansvärt barnsligt av Lexus. Killar 16-25 år i USA går igång på detta och det är väl dessa som är de potentiella köparna. Hur kan Vi Bilägare ta med en sådan här bil i ett test bland premiumbilar?
Ang inredninge så må Lexusen se plottrig ut, men den är inte lika vulgärt ful som Mercedes blobb till mittenkonsoll. Ser ju inte klok ut :P BMW har helt klart den trevligaste interiören av dessa, Lexus god tvåa - tycker den sticker ut och andas praktikalitet på nåt vis.
Ang Merceds och synonymer så är de väl idag synonyma med 110-hästars Renaultmotorer för en halv miljon...
Den främst anledningen till att jag förmodligen inte köper en ny C-klass nu utan väntar till 2016 när nya E-klassen W213 kommer, är den breda mittkonsolen. Den tar för mycket plats för benen i sidled. Jag känner inte att jag får samma behagliga rymd som jag har i dag på B-klassen. På ett tyskt motorforum är kommentarerna kring mittkonsolen uppe i 189 stycken. Det berör många.
Inte tänkt på det innan. Kollade nu. Enbart CVT på hela IS-programmet. Gräv ner er Lexus :P Synd på en trevlig bil som kanske hade varit ekonomiskt köpbar om 2-3 år :P
Av dessa tre skulle jag lätt välja Mercedesen, den tilltalar mig mest
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.