Nästa artikel
Biltest: Lexus IS 250
Nybilstest

Biltest: Lexus IS 250

Publicerad 8 november 2006 (uppdaterad 22 september 2010)
BMW-komplexet är slängt överbord. Nya Lexus IS 250 står på egna ben, förlåt hjul, och det har modellen tjänat på.

Andra upplagan av den kompakta japanska sportlimousinen är ett i många stycken förnämligt åkdon. Men visst finns det sprickor i fasaden.

En Lexus ska skänka sin ägare lyxkänsla, det hörs ju på namnet. Nya IS 250 faller inte ur ramen i det avseendet. Tvärtom, den hör till den utvalda skara bilar som redan vid första kontakten ger ett intryck
av påkostad elegans och solid kvalitet.

En Lexus ska skänka sin ägare lyxkänsla, det hörs ju på namnet. Nya IS 250 faller inte ur ramen i det avseendet. Tvärtom, den hör till den utvalda skara bilar som redan vid första kontakten ger ett intryck av påkostad elegans och solid kvalitet.

Dörrarnas gedigna klang och den sobra designen, både på ut- och insida, är viktiga pusselbitar i helhetsupplevelsen. Samma sak gäller de perfekta passformerna, såväl i stort som smått. Nya lilla Lexus IS 250 är ett precisionsbygge på en nivå som borde göra de flesta konkurrenter gröna av avund.

På plats bakom den treekrade multifunktionsratten möts föraren av en rad små finesser som ytterligare förhöjer välbefinnandet. En effektfull, men kanske inte helt nödvändig, detalj ger sig tillkänna i samma ögonblick som bilen startas. Då tar mätartavlornas visarnålar på egen hand ett kort installationsvarv mot en alldeles mörk fond innan den tjusigt bakgrundsbelysta instrumentuppsättningen tänds i sin helhet.

En annan specialitet är att nålarna för hastighet och varvtal har en progressiv inre belysning som blir starkare ju högre upp de klättrar på mätarna. När varvtalsstoppet närmar sig tänds dessutom en stor röd varningsring på varvräknaren; hit men inte längre!

Den direktinsprutade V6:an aktiveras med ett tryck på den numera närmast obligatoriska startknappen. Nyckelklumpen kan däremot ligga kvar i fickan, Lexus IS 250 har ett nyckellöst lås- och startsystem som bekväm standard.

Inre designgrepp
Ett inre designgrepp är att dörrsidornas paneler, där reglagen för elfönsterhissarna sitter, är bekvämt vinklade mot föraren. Kupéns fyra läslampor är också speciella.

De består av lysdioder och ger ett starkt och koncentrat ljus, ungefär som en modern pannlampa. Det gör att passagerarna under resor i mörker kan sitta och läsa utan att chauffören behöver distraheras av ströljus. Smart!

Men allt i förarmiljön är inte lika genomtänkt och elegant utfört. På båda sidor om ratten, totalt osynliga för föraren, sitter ett antal knappar som tycks hämtade direkt från förra generationens Toyota Corolla. Skäms Lexus för sitt ursprung, eller..?

Oavsett vad som är motivet så är den undangömda placeringen av knapparna fullständigt feltänkt, eftersom de styr flera viktiga funktioner. Att föraren ska behöva treva sig fram för att kunna slå på/av antisladdsystemet eller aktivera automatlådans sportläge är inte vettigt.

Saken blir inte bättre av att knapparna sitter tätt och är identiskt utformade. Som gjort för att trycka fel, med andra ord. Resultat: istället för att få mer fart på bilen kan du bli utan antisladdsystem.

På andra sidan ratten, till vänster, sitter ytterligare två identiska "Corolla-knappar", lika väl dolda som de till höger. En av dem går till strålkastarspolningen och med den andra slår man på antifrostvärmaren i vindrutans underkant.

Den här märkliga blandningen av enkelt och påkostat, funktionellt och mindre lyckat förtar lite av glansen kring den nya Lexus-modellen. Men huvudintrycket är, trots plumparna i förarmiljön, ändå övervägande positivt. Lexus IS 250 har tagit ett rejält kliv uppåt på premiumstegen och känns både mognare och mer självständig än föregångaren.

Samma grundpris
Den japanska sportlimousinen kan inte längre anklagas för att vara en karbonkopia av BMW:s 3-serie, även om bilen fortfarande har en del gemensamt med sin tyska konkurrent. Grundpriset, till exempel,är nästan exakt desamma. Det skiljer bara någon tusenlapp till en (något sämre utrustad) BMW 325i.

Däremot har ett antal grundläggande tekniska förändringar gjorts på den nya IS-modellen. Bakhjulsdrivningen finns förstås kvar, liksom de avancerade hjulupphängningarna med många aluminiumdetaljer. Fram sitter dubbla triangellänkar och bakhjulen hålls på plats av hela fem länkar.

Men motorn är inte längre, på BMW-manér, en rak sexa. Istället sitter en nykonstruerad direktinsprutad V6:a på 2,5 liter under Lexus-huven. Den är överraskande len i tonen (direktinsprutning ger ofta hård motorgång) och fungerar perfekt ihop med den sexstegade automatlådan, à 16 000 kronor, som vår testbil var utrustad med.

Växlingarna sker bokstavligt talat silkesmjukt och drivlinan hör till de absolut smidigaste på marknaden. Men automatversionen har även en annan fördel.

Den är, till följd av högre utväxling, ovanligt nog snålare på bensin än den manuella varianten med samma motor. Skillnaden är nästan åtta procent. Bränsledeklarationen säger 9,1 l/100 km för automaten och 9,8 l/100 km för den manuella och vår testförbrukning hamnade mitt emellan.

Fast enbart kultiverade växlingar och hyfsad bränsleekonomi räcker inte för en prestigebil med sportiga ambitioner. Det ska hända något när man trycker till på gasen också. Gensvaret ska vara omedelbart och sedan ska det bära iväg så det känns i ryggslutet.

Så är inte fallet med Lexus IS 250 och det vållade en viss besvikelse hos testlaget, i alla fall innan vi visste bättre. Det kändes som delar av V6:ans 208 hästar stannat kvar i stallet och inte ens när vi lyckats fumla oss fram till sportknappen tycktes det bli någon riktig skjuts på ekipaget.

Men Lexusen lurade oss. Det mjuka kraftflödet är betydligt effektivare än det upplevs som. När testdatorn sagt sitt visade det sig att den 1,7 ton tunga automatväxlade bilen klarat sprinten till 100 km/tim på mindre än åtta sekunder.

Det är ett mycket gångbart resultat, särskilt med tanke på att accelerationsproverna kördes med vinterdäck och under långtifrån idealiska yttre förhållanden. Även omkörningar går i ett huj och 70-110 km/tim avverkades på klart under fem sekunder. Så visst är den snabb, Lexus nya minsting. Fast den kamouflerar det ganska bra.

Behaglig resa
Väghållningen matchar gott och väl fartresurserna och bilen har dessutom ett välgörande brett register. På snabba landsvägsetapper rullar den lugnt, tryggt och med fin riktningsstabilitet. Det är egenskaper som gör resan behagligt avspänd för föraren.

Samtidigt är IS 250 en baddare på att svinga sig runt på krokiga vägar. Den bredbent stadiga bilen hänger i som den värsta igel i böjarna. Reaktionerna är distinkta, följsamheten utmärkt och bettet i asfalten bergfast.

Även när farten trissas upp mot gränstrakterna för vad Lexusen tål sköter den sig snyggt. Signalen om att det börjar gå på tok för fort för kommer genom en lätt kasning över framhjulen och det är bara att lätta lite på gasen så hittar bilen spåret igen. Tryggt och odramatiskt.

Ett viktigt inslag i den fina körupplevelsen är den nya fartberoende servostyrningen. Den är helt elektrisk och sensationellt bra. Motståndet i ratten är perfekt avstämt oavsett fart och vägkänslan hela tiden på topp. Samma sak gäller styrprecision och respons.

Testbilens stumma fjädring blev däremot ingen i testlaget förtjust i. Den ingår i ett särskilt utrustningspaket à 41 600 kronor och bör väljas bort av alla som sätter värde på en behaglig åkkomfort. Sportfjädringen fungerar visserligen utmärkt i höga hastigheter, men är direkt obekväm i lägre farter. Den tillför egentligen inget positivt, i alla fall inte så länge bilen används på vanliga vägar i vanlig trafik.

Till sportpaketet hör dessutom extremdäck på 18-tumsfälgar: 225/40 fram och 255/40 bak. Även de bidrar till att förstöra komforten genom att känna av varenda liten ojämnhet i vägbanan. Samtidigt driver de upp bullernivån i kupén till nivåer som inte riktigt hör hemma i en liten lyxbil.

För den som vill åka bekvämt och ändå ha mycket utrustning är Executive-paketet för 54 000 kronor ett bättre alternativ. Fast då springer förstås priset upp i nästan 350 000 kronor.

Trots att Lexus IS 250 är rejält större än sin föregångare på alla ledder imponerar inte innerutrymmena. Baksätet är i trängsta laget för vuxna och insteget är knöligt. Men får man plats så är sätet, som är skålat för två, riktigt bekvämt.

Inte heller bagageutrymmet har prioriterats i den nya bilen, det är i själva verket mindre än i den gamla IS-modellen. Hjulhusen stjäl massor av plats på bredden och bakluckans gammaldags gångjärn inkräktar också på lastvolymen, som är blygsamma 378 liter. En annan stor nackdel för den praktiska användbarheten är att baksätets ryggstöd inte kan fällas. Den finessen finns märligt nog inte ens som tillval.

Bättre ställt
Men på säkerhetsfronten är det desto bättre ställt och Lexus IS 250 är fulladdad med skyddsutrustning. Aktiva nackskydd finns i framstolarna och knäkrockkuddar för både förare och passagerare är standard. Det totala antalet kuddar är, inklusive sidogardinerna, åtta till antalet. Dessutom är passagerarkrockkudden av en ny tvåkammartyp, som ska ge bättre skydd vid en olycka.

Fast exakt hur skyddssystemen fungerar i praktiken är det för tidigt att uttala sig om. Lexus IS 250 är ännu inte krocktestad av Euro NCAP, men det skulle förvåna om den fick sämre resultat än de Toyota-bilar som testats på senare tid. Alla, utom lilla Aygo, har fått toppbetyget fem stjärnor.

Den som vill maximera sin säkerhetsutrustning i IS 250 kan köpa till det nya Pre- Crasch-systemet (PCS), som via en radar i frontemblemet känner av om bilen håller på att krocka. Då stramas blixtsnabbt bältena åt samtidigt som en datasignal ger order om maximal bromskraft.

I paketet, som kostar modiga 30 700 kronor, ingår även en aktiv farthållare. Den registrerar, via nosradarn, om bilen framför ökar eller minskar farten och anpassar den egna bilens hastighet efter det. Bland tillvalen finns ytterligare en lång rad utrustningsdetaljer. Exempelvis skinnklädsel, navigationssystem, backningskamera och en exklusiv ljudanläggning på 300 W med 14 högtalare från Mark Levinson.

Till skillnad från, framför allt de tyska konkurrenterna, ligger all extrautrustning till IS 250 i fasta paket. Det gör att bilen inte kan skräddarsys efter de egna behoven, vilket är en brist på den här nivån.

Men vi kan i alla fall berätta att den som kryssar för allt på utrustningslistan får vara beredd att betala 447 100 kronor för sin Lexus. Det är 153 200 kronor mer än vad modellen kostar i grundutförande.

Sedan måste man förstås satsa ytterligare några tusenlappar för att åtgärda det bristfälliga rostskyddet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.