Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB
Lexus IS 250 är i grunden vettigt konstruerad för att motstå rosten. Men ett antal missar drar ned betyget. En allvarlig rostfälla är de fuktsamlande skumgummilister som sitter mellan sidokjolarna och tröskellådorna på båda sidorna av bilen. De är som gjorda för att hjälpa rosten att få fäste.
Filtinnerskärmarna bak är ingen lyckad lösning från rostskyddssynpunkt och samma sak gäller bränsletanken i plåt. På minuskontot noteras även att de bakre skärmkanterna har en smutssamlande hylla och att inre behandling med rostskyddsmedel saknas i baklucka och i balkarna under bilen. Några stänklappar finns inte heller.
Mer positivt är att huven är i aluminium, som inte kan rosta, och att limningarna i baklucka och dörrar är välgjorda. Dörrarnas underkanter är dessutom invändigt behandlade med rostskyddsmedel och skarvarna i underredet har fått en omsorgsfull tätning. Rostfritt avgassystem är också standard.
Trots det får den nya Lexus-modellen underkänt av rostskyddsexperten Thomas Widström, betyget blir en tvåa.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.