En av den svenska motorjournalistikens största profiler var Stig Björklund, mångårig medarbetare i Vi Bilägare men nu tyvärr död sedan många år. Han hade en grundmurad bilkunskap och kloka åsikter. Men också bestämda uppfattningar, speciellt om småbilar.
– Den där kan en riktig karl inte visa sig i, kunde han säga om vissa söta små modeller.
Han såg aldrig gamla Citroën C3 som kom år 2001, men den hade han nog dragit sig för, ty den är utpräglat feminin: Formad som ett ägg och med en undergivet snäll utstrålning.
Däremot hade Stig Björklund nog gärna fräst omkring i nya Citroën C3.
– Snajdig!
– Den där var mysig!
– Wow, läcker!
– Dä va allt en liten fin bil!
Kommentarerna kommer från karlar från tonåren till pensionsåldern. Citroën C3 har fått en attityd som definitivt tilltalar maskulin smak. Fortfarande är den lite rund, men fronten är argare och sidolinjen har dragits ut och fått mer spänst. Inuti är förändringen ännu större. Designfantasin har flödat över instrumentpanelen som har överraskande och roliga detaljer och eleganta former.
Citroën C3 har förvandlats till en liten flärdfull bil med premiumkänsla. Men priset har inte hängt med mot höjderna.
Skattefri
Vi har testat dieselmodellen på 90 hästkrafter. Grundpriset ligger på 160 000 kronor och det är 18 000 mer än för den starkaste bensinvarianten (med 95 hk). Ändå hoppas generalagenten mest på dieseln, för den klassas som miljöbil.
Det ger en skattebesparing i fem år på drygt 8 200 kronor och dessutom är motorn angenämt sparsam med bränslet. Den drar över två deciliter mindre per mil än vad bensinvarianterna gör.
Redan enklaste deselmodellen är gott utrustad och har både luftkonditionering, farthållare och radio som styrs med reglage på ratten. Men den som lägger på ett utrustningspaket för 22 000 kronor får en liten lyxbil med regn- och parkeringssensorer, flotta kromlister, inlägg av alcantara på sätena och annat smått och gott som gör bilägarens liv angenämt.
Fri sikt upp i himlen
I det mest omfattande utrustningspaketet, ”Exclusive”, ingår också en vindruta som når halvvägs upp på taket och ger föraren fri sikt rakt upp i himlen. Det känns som att sitta i en glasbubbla och gör bilkörningen till en ny och festlig upplevelse. Omgivningen kommer liksom mer nära inpå och trafikljus och skyltar syns hur bra som helst.
Rutan, som har fått det träffande namnet Zenith, är 135 centimeter mellan neder- och överkant, och kan också köpas separat för 4 900 kronor.
Man skulle kunna misstänka, att den stora rutan förvandlade bilen till ett växthus i vårsolen. Men i överkant är glaset överdraget med ett skikt som filtrerar bort mycket av strålvärmen.
Om det inte skulle räcka kan en bit skjutbart tak dras fram och då blir vindrutan inte större än på andra bilar.
Jätterutan är förstås lite besvärlig att skrapa och varje liten stensmäll från vägen ger upphov till ett nervöst spejande efter märken. Det lär inte bli billigt att byta en spräckt ruta. Något pris finns ännu inte fastställt, men kostnaden kan nog bli uppåt 10 000 kronor – ett försäkringsbolag med fast självrisk för glas rekommenderas!
En liten ängslig undran är också vad som händer med panoramarutan om en älg skulle hoppa upp framför bilen. Det vet nog inte Citroën, för några älgkrockprov görs inte i Frankrike.
Citroën C3 rullar i en bilklass där konkurrensen är svår. Det finns ett 30-tal bilar som har en längd under fyra meter.
Klassetta i fjol blev Toyota Yaris som hamnade på tionde plats på topplistan och som varit till glädje för Toyota sedan den lanserades 1999.
Årets bil 2000
Det är en liten förståndigt konstruerad bil som vann titeln Årets Bil 2000. Dess kaxiga design går hem hos både kvinnor och män och Yaris har hittills sålts i över 2,1 miljoner exemplar i Europa (varav drygt 28 000 i Sverige).
På ett sätt är Yaris lika fransk som Citroën C3 – Toyotas fabrik ligger i Valenciennes i norra Frankrike. För fem år sedan var det dags för en ny generation i Yarisfamiljen och i fjol moderniserades den och fick motorer som alla klarar den svenska miljögränsen.
Skillnaden i förbrukning mellan de olika varianterna är inte så stor och det kan vara därför som Yaris med dieselmotor inte blivit någon storsäljare.
Det kan också bero på att Toyota tar nästan 25 000 kronor mer för dieseln. Det verkar nästan som att man inte vill sälja den.
Även Yaris åtföljs förstås av paket som lyxar till den och med komfortprylar och karosskosmetika på jämbördig nivå med Citroën C3 hamnar slutpriset på drygt 215 000 kronor – eller 24 000 kronor över konkurrenten. Det känns dyrt, för även med allsköns utrustning har Toyota Yaris kvar en del enkel småbilskaraktär.
Smart interiör
Interiören är emellertid smart. Det går att stuva prylar i 16 olika fack varav flera med lock. Men inredningen är inte så kul att vare sig se eller känna på. Den är gjord av hård plast och instrumentpanelen är full av skarvar som inte passar ihop så snyggt. Luckorna till förvaringsfacken känns sorgligt billiga att hantera.
I Citroën C3 är inredningen av betydligt högre klass, även om det inte finns lika många fack. Fransmännen har exempelvis helt glömt mugghållare. Men så många fler missar går inte att hitta i Citroën C3. Tvärtom. Den är full med små omtänksamma detaljer som ger en behagligt lyxig känsla.
I ”Exclusive”-modellen lyses exempelvis mittkonsol och golv i framsätet upp av små varmt röda lampor och dörrarna låser sig med ett bestämt ”klick” när bilen rullar iväg. På instrumentbrädan finns hållare för en doftampull som sprider aromer i ventilationsluften. Toyota Yaris har inget av detta.
Längre och kortare
Jämfört med gamla modellen har Citroën C3 vuxit med nio centimeter på längden och fem på bredden. Toyota Yaris är hela 15 centimeter kortare. Men japanen har ett förvånansvärt rymligt baksäte. Bakom en 185 centimeter lång förare får en lika storvuxen passagerare plats.
Det är trängre i C3. Det skjutbara taket stjäl höjd i framsätet och de som sitter bak bör inte vara högväxta. Takstoppningen är tjock.
För långa ben finns det emellertid plats. Instrumentbrädan är liksom urkarvad på högersidan och passagerarstolen kan skjutas fram åtta centimeter längre än förarstolen. Det ger ett brett insteg till baksätet och luft runt knäna på den som sitter där. Även när stolen är långt framskjuten kan en relativt storväxt karl sitta där.
Toyota Yaris kontrar med ett baksäte som går att skjuta fram 15 centimeter. Det kommer inte passagerarna till godo men är gynnsamt för lastförmågan som ökar med nästan 100 liter.
Förarna sitter bra i båda bilarna. Stolarna är fasta, om än något korta.
Kommer 130 mil
Med dieselmotorer blir Citroën C3 och Toyota Yaris ett par riktiga snåljåpar som inte behöver tankas ofta. Förutsatt att de håller sin angivna förbrukning kan Yaris gå 100 mil och C3 kommer över 130 mil innan den behöver åka till en mack. Med dagens dieselpris blir de några tior billigare än bensinmodellerna att fylla upp.
Dieselmotorerna med sina höga vridmoment gör båda bilarna trevliga att köra och ger en skön kraft i accelerationerna. Båda motorerna drar tåligt från ganska låga varv, men Toyotas är lite extra snäll. Föraren kan lägga i sexan vid 70 km/tim och behöver sen sällan röra växelspaken.
Citroën C3 är bara femväxlad och kräver lite mer aktivitet. I testprotokollen noteras att växelföringen är ganska sladdrig.
Känns som en större bil
Även om yttermåtten inte skiljer sig så mycket, både låter och känns Citroën C3 som en större bil. Den är fullproppad med tre gånger så mycket ljudisolering som gamla modellen och det hörs tydligt när bilen rullar i högre farter. Oljud från motor, fartvind och hjul är påfallande låga.
I Toyota Yaris börjar man ibland treva efter fönsterhissarna för att kontrollera om rutorna är uppdragna ordentligt. Det låter ganska påträngande i japanen.
Citroën kan ju det där med fjädringskomfort och även om C3 inte har något märkvärdigt chassi, tekniskt sett, rullar den lugnt och mjukt över ojämn väg, utan att för den skull kännas svajig. Yaris, där-emot, rör sig ganska struttigt.
– Det känns som den gick på tå, tyckte en testförare.
Det är ju några år sedan Toyota Yaris kom och det märks att den har några år på nacken. Citroën C3 bräcker den på de flesta sätt – utom i krocksäkerhet, kanske. Den lilla Toyotan har fått fem stjärnor i EuroNCAPs krockprov och bedöms av Folksam vara det säkraste valet i sin klass.
Nya Citroën C3 fick bara fyra stjärnor när den kördes i väggen i fjol. Men den som studerar resultatet närmare upptäcker, att det inte är så illa ändå. C3 är bedömd efter de nya och strängare kraven som infördes förra året, Toyota Yaris testades för fem år sedan.
Svårt att säga
Vem som är säkrast av de båda är svårt att säga. C3 har inte fått lika höga poäng som exempelvis VW Polo och Hyundai I20, men skyddar vuxna och barn bra i front- och sidokrockar.
Whiplashskyddet är emellertid ovanligt klent. Betyget drogs också ned av fotgängarskyddet samt av det faktum att bilen inte är utrustad med sladdhämmare på alla marknader. I Sverige säljs C3 däremot med komplett säkerhetsutrustning – allt annat vore otänkbart.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën C3 HDI 90 Toyota Yaris 1,4 D-4DBetyg
Relaterade bildspel
Citroën C3 HDI 90
Tillverkningsland: Frankrike.
Modell: Halvkombi med fem dörrar
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Volym 1560 cm3. Borrning/slag 75X88,3 mm. Kompression 16:1.
Effekt/vridmom: 92 hk (68 kW) vid 3750 v/min. Vridmoment 230 Nm vid 2000 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Hjulupphängning: Fram McPhersonben. Bak halvstel axel. Krängningshämmare fram och bak.
Hjul: 185/65 15.
Styrning: Elektrisk fartberoende servo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 10,2 m.
Bromsar: Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.
Prestanda: 0–100 km/tim på 11,5 sek. Toppfart 182 km/tim.
Övriga versioner: Bensin 1,4 med 75 hk, VTI 95 med 95 hk samt VTI 120 med 120 hk.
Ekonomi:
Grundpris, kr: 160 900
Testbilens pris, kr: 186 800
Förmånsvärde kr/år: 31 600
Skatt kr/år: 1 653
Försäkring kr/år: Ca 3 500
Servicekostnad t o m
6000 mil, kr: 12 810
Serviceintervall, mil/år: 2000/2
Kamremsbyte, kr: Ca 8 000
Intervall, mil: 24 000
Garantier, år: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och tre års vägassistans
Milkostnad, kr: 27
Toyota Yaris 1,4 D-4D
Tillverkningsland: Frankrike.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Volym 1364 cm3. Borrning/slag 73X81,5 mm. Kompression 17,9:1.
Effekt/vridmom: 90 Hk (66 kW) vid 3800 v/min. Vridmoment 205 Nm mellan 1600 och 3000 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Hjulupphängning: MacPhersonben fram, torsionsaxel bak. Krängningshämmare fram och bak.
Hjul: 185/60 15.
Styrning: Elektrisk servo. Vänddiameter 10 m.
Bromsar: Bromsskivor runt om, ventilerade fram.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,7 sek. Toppfart 175 km/tim.
Övriga versioner: Bensin 1,0 VVT-i med 69 hk samt 1,33 Dual VVT-i med 100 hk.
Ekonomi:
Grundpris, kr: 170 900
Testbilens pris, kr: 180 700
Förmånsvärde kr/år: 32 400
Skatt kr/år: 1 606
Försäkring kr/år: 3 182
Servicekostnad t o m
6000 mil, kr: 8 416
Serviceintervall, mil/år: 1 500
Kamremsbyte, kr: Kedja
Intervall, mil: Ingen uppgift
Garantier, år: Tre års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och tre års vägassistans.
Milkostnad, kr: 28
Hög komfort, prisvärd utrustning, snål motor och den härliga, stora vindrutan ger Citroën C3 segern över Toyota Yaris. Den nya Citroënen har snygg och mysig interiör och en detaljkvalitet som känns övertygande.
Visserligen har den bara fått fyra stjärnor av EuroNCAP men krocksäkerheten är ändå bra, utom vad gäller skyddet mot whiplashskador.
Toyota Yaris är en bevisat säker bil som är klokt konstruerad, men den är dyrare att köpa och utrusta och dieselvarianten känns inte riktigt värd det höga priset. Yaris har funnits i fem år och har många nöjda ägare, men nu börjar den verka lite föråldrad.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har den nya c3 automat och jag är jättenöjd med den faktiskt rymligare än man tror när man ser den bra att köra och billig i drift och man åker 4st bra i den har även dragkrok på den får dra 1140 och det är inte dåligt
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.