Citroën har sparat på tätningarna i C3. Dörrar, baklucka och huv är förseglade bara i de kanter som är mest utsatta och någon invändig skyddsbehandling finns inte någonstans i bilen. Baktill sitter innerskärmar av filt som suger åt sig lortvatten från vägen.
Bakom framhjulen hänger en liten stänklapp som stoppar det värsta sprutet, men på testbilen dröp ändå saltvattnet ur sparklådornas skarvar. Underredet har fått ett litet snålt slitlager på de värst utsatta ställena. En och annan skarv är tätad men de flesta är öppna.
Så länge galvaniseringen är intakt lär rosten hålla sig borta. Fabrikens tidigare bilmodeller har varit bra galvade och det finns skäl att tro, att även C3 omfattas av samma rostskydd. Men det räcker inte för att få godkänt. Betyget blir bara en tvåa.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën C3 HDI 90Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.