Nästa artikel
Biltest: Audi Q3, Range Rover Evoque (2011)
Nybilstest

Biltest: Audi Q3, Range Rover Evoque (2011)

Publicerad 26 januari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Range Rover Evoque eller Audi Q3? Det är som att välja mellan läderkängor eller löparskor. Evoque är en kraftig suv med terrängambitioner. Q3 visar helst musklerna på vägen. Det är inte ofta fyrhjulsdrivning behövs, men när snödrivorna växer sig höga i stan eller när plogbilen kommer sent i förorten, är drivning på alla fyra en bra försäkring.

Evoque överraskar. När man ser bilen på bild är den stor som ett hus. I verkligheten ger den ett kompakt, muskulöst intryck. Den är bred som en padda, nästan två meter mellan framskärmarna.

– Va! Är den så liten? utbrast Land Rover-entusiasterna på Stockholms närmaste terrängbana, Terrängcamp Ekeby, när de första gången såg Evoque.

Q3, å andra sidan, är det många som vid en hastig titt tar för att vara en Q5. Och det är inte så underligt med tanke på att märkes-identiteten odlas omsorgsfullt. Bakparti och front är förvillande likt storebror. Det är främst belysningen fram och bak som skiljer en aning.

Det är lite lurigt också. Bakom den breda bakluckan på Q3 döljer sig inte det stora bagage man väntar sig. Det är mer blygsamt. Men den högre karossen innebär i alla fall att Q3 är avsevärt rymligare än någon annan Audi 3:a.

Det är inte helt uppenbart att det mellan Evoque och Q3 bara skiljer två futtiga cm i längd, dessutom till Audis fördel. Och de är exakt lika höga. Det är främst bredden som skiljer. Och markfrigången.
Att lotsa en nästan två meter bred Range Rover med små rutor och nära noll bakåtsikt, är inte direkt en fördel vid stadskörning. Där är Q3 betydligt smidigare och lättare att till exempel parkera.

Parkeringshjälp
Evoque har P-sensorer bak. Det skulle man vilja ha fram också. Man kan välja till parkeringssystem i utrustningslistan och överlåta både inmätning av lämplig yta och själva manövreringen. Det kostar 7 200 – om man lagt till 4 200 kr för P-sensorer fram på Evoque. Audi tar 15 800 kr om man vill slippa tänka och vrida själv vid parkeringen.

Grundpriset för  Q3 är 343 500 kr, för Evoque 365 900. Men det är ingen konst att få upp priset till närmare en halv miljon på såväl Evoque som Q3. Vår Audi hade en utrustningslista som lagom fick plats på ett A4-ark och med en slutsumma på 465 800 kronor. Grundpris är en sak men vi körde alltså bilar som var rejält extrautrustade.

Det råder viss förvirring om Range Rover numera är ett eget fabrikat eller dotterbolag till Land Rover. Men Range Rover är en Land Rover, som utgör det mer luxuösa alternativet. Evoque bygger exempelvis på Freelander, men med extremare design och högre utrustningsnivå.

Små förändringar
Q3 bygger på ”ett helt nytt modulsystem”, får vi till svar från Audi Sverige. Men undertill känner man igen alla bitar från såväl VW som Audi. Möjligen finns små förändringar i vinklar och dimensioner som man inte kan se med blotta ögat.

Både Range Rover Evoque och Audi Q3 har automatiskt stopp/start-system som stänger av motorn vid stillastående. Det känns helt rätt att bilar av den här typen också stänger av när man står stilla. Men det tar några bråkdelar av en sekund för startmotorn att dra igång dieselmotorn.

Med Q3:s automatväxellåda händer inte så mycket om man trycker lite för ivrigt på gaspedalen. Med Evoque kan motorn stanna till. Men systemet är så smart att trampar man ned kopplingen igen och för växelspaken till neutral så gör motorn en omstart alldeles själv.

Som ”stadsjeep” är Q3 ändå avsevärt behändigare – inte minst med automatväxellåda. Men det är Range Rover Evoque som drar blickarna till sig. Den vinner skönhetstävlingen på Östermalm i Stockholm.

Kvick och stabil suv
Land Rover har ett program för utsläppskompensation via Climate Care. Genom att investera i projekt som ska eliminera eller minska CO2 (koldioxid, som bildas vid all förbränning) stimuleras exempelvis byggandet av vattenkraft i Tadjikistan och vindkraftverk i Turkiet och Kina. Evoques CO2-utsläpp uppges därför vara kompenserade upp till 7 500 mil.

Vår Audi Q3 var förutom stopp/start-system utrustad med ”Audi Hold Assist”. Klurigt värre. Man trampar ned bromsen och bilen står stilla – oavsett om det lutar eller inte. Smart och bra. Kostar bara en tusenlapp i tillägg. Finns bara en hake. När man släpper bromspedalen och bilen lydigt står still, så startar det automatiska stopp/start-systemet motorn. En blunder.

På långkörning konstaterar vi att Q3 är en mycket kvick och stabil suv, en av de bästa vi kört i det avseendet. Den har fast fjädring och ger snarare ett lite sportigt intryck än känslan av svajig terrängbil.

Det känns också som om man skulle sitta högre i Q3. I Evoque sjunker man ned lite längre och instrumentbrädan är högre placerad.  Men en mätning visar att sitthöjden från vägen är exakt densamma (mätt med stolen i lägsta läge).

Range Rover Evoque har längre fjädringsväg och är avstämd för att också klara viss terrängkörning. Det märks inte så länge man åker på långa raka vägar. Evoque knallar på stadigt och bekvämt. Den är aningen mjukare och lite tystare både på jämn och grov asfalt. Man hör lite vindbrus, men mullret från vägen är mer dämpat än i Q3.

Lagom känslig
Audi har mer än en gång bevisat att man kan göra en bra styrning med elektrisk servo. Q3 är inget undantag. Den är lagom känslig med förtroendeingivande tröghet och exakthet också på motorväg. Evoque har lite lättare känsla i ratten men har bra exakthet. Bilen går spikrakt om man håller ratten stilla.

Q3 har förstås mer kraft och har nära på 150 kg lägre vikt att släpa på. Men man upplever inte Evoque som trög eller långsam. 2,2-litersdieseln gör bra ifrån sig och har bra segdragning. Växlingsindikator hjälper föraren att hålla sig på rätt växel. Motorn orkar riktigt bra också på låga varvtal.  

Den första teststräckan inbegrep mest körning i 70, 90 och 110 km/tim. Förbrukningen på landsväg anges av tillverkarna till 5,3 för Audi och 5,2 för Evoque. Vi hamnade på 6,6 för Q3 och 6,7 för Evoque. Och då höll vi skyltad hastighet exakt. Vädret var torrt och trafiken gles. Det är uppenbart att bränsledeklarationen inte stämmer med svenska förhållanden. Eller så är den beräknade kompensationen för luftmotståndet för optimistisk. Vi körde som nämnts lugnt, med Q3:s växellåda i läge D och oftast på sexan med Evoque.

Varning!
På solskyddet i Range Rover Evoque varnas föraren för att göra snabba sidoförflyttningar. Och i instruktionsboken kan man bl a läsa: ”Bilen är inte konstruerad för att ta kurvor med samma hastighet som vanliga personbilar. - - - Om detta och andra liknande fordon inte körs på rätt sätt, kan det leda till att föraren förlorar kontrollen eller att bilen välter.”

Men enligt svenska importören var det ändå fritt fram att göra undanmanöverprov. Så vi körde Evoque mellan koner i en konstruerad undanmanöver, ut i mötande körfält och sedan tillbaka. Det gjorde vi på Hagfors Flygplats.

Med Evoque gick provet bättre med lite mjukare rattrörelser. Vrider man riktigt snabbt på ratten, går antisladdsystemet in mycket tidigt och bromsar hårt. Så hårt att bilen kan tappa styrförmågan ett kort ögonblick. Det är det som till slut tvingar ut bilen ur konbanan. Fjädringens mjukhet skapar en lastväxelreaktion som ökar sidkraften. Bilens väl tilltagna bredd motverkar.

Evoques antisladd- och antivältprogram ska hjälpa föraren att kontrollera en nödsituation och hålla bilen på hjulen. Men det står klart att Q3 klarar en undanmanöver på asfalt avsevärt smidigare och enklare. Ändå hade Evoque sommardäck medan Q3 rullade på kontinentala friktionsdäck, som är ganska hårda.

Klar fördel
På kurviga asfaltsträckor och grusvägar är det inga problem att hantera vare sig Evoque eller Q3. Båda bilarna håller balansen väl även när vi provocerar dem för att se hur de uppför sig. Q3 går med lite lätt understyrning, vilket i vårt tycke gör det lättare att hantera bilen. Man märker inte av några svårigheter eller hyss på grund av fyrhjulsdrivningen. Tvärtom är den väl integrerad i bägge bilarna och ger bra driv på rullgruset.

Båda har permanent fyrhjulsdrivning. Det innebär att man på torr väg och utan halka troligen har en kraftfördelning på kanske 90 procent fram och tio bak. Haldexkopplingen arbetar oerhört snabbt och kan fördela kraft bakåt efter behov. Hjulsensorerna ger en del av den information som kontrollenheten behöver.

Audis och Range Rovers högre karosshöjd, jämfört med vanliga personbilar, har en klar fördel och det är att man får bra med luft mellan huvud och innertak. Baksätet duger bra för vuxna, utom mittplatserna som har hårdare sits och ryggstöd.

Båda bilarna har samma typ av fällning av baksätets rygg – helt eller delvis och en inte helt plan utökad lastyta. Genomlastningslucka är standard i Evoque. Audi vill ha 1 900 för den finessen. Det är för övrigt ett genomgående förhållande. Range Rover har en generösare standardutrustning, exempelvis eluppvärmd vindruta och ratt.

Det sista delprovet som vi gjorde var att åka ut i terrängen.Audi Q3 är en suv men det betyder inte att det handlar om en terrängbil. Däremot är det fyrhjulsdrivna systemet riktigt bra och det har man nytta av även när man håller sig på vägen.

Tog stopp
Vi försökte ta oss upp för ett sandtag. Q3 klättrade en försvarlig bit. Men när det började bli ojämnt tog det stopp. Evoque kom längre. Men med vanliga sommardäck och våt sand börjar däcken snart slira och tappa grepp.

När det blev riktigt ojämnt klarade inte ens Range Roverns långa fjädringsväg att hålla hjulen mot underlaget. Med lite grövre mönstrade däck är ändå vår bedömning att Range Rover har bra kapacitet vid sidan av vägen.

Range Rovers ”Terrain Response” ger fyra olika körprogram – för grus/gräs/snö, lera/hjulspår, sand och för normal körning på väg. Dessutom kan bilen själv, via HDC (nedförskörningskontroll) kontrollerat ta sig nedför branta lut. Plus också för ganska korta överhäng, skapliga frigångsvinklar och ett vadningsdjup på 50 cm.

Vi tycker:
Hjärtat säger Evoque, förnuftet Q3. Det här är två förhållandevis dyra bilar redan i grundutförande. Range Rover har mer utrustning inkluderat i priset. Den är också betydligt bättre avpassad för körning vid sidan av vägen, även om den inte kan klassas som en terrängbil.

Q3 har lika bra fyrhjulsdrivning men saknar Evoques specialprogram och markfrigång. Audi är en mycket trevlig bil för lilla familjen. Den är rappare och kvickare i reaktionerna, lättare att hantera i stadstrafik och har bra rostskydd och krocksäkerhet.

För den som behöver Evoqes kunniga terrängförmåga eller vill impa och stick ut är Range Rover rätt bil. För oss som främst håller oss på vägen är Q3 vinnare i den här bataljen.

Läs också:
Rosttest: Audi Q3
Rosttest: Range Rover Evoque
Ljustest: Audi Q3
Ljustest: Range Rover Evoque

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi Q3 2.0 TDI S-tronic Range Rover Evoque TD4 Pure

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Audi Q3 2.0 TDI S-tronic

Tillverkningsland: Tyskland.

Modell: Femdörrars suv.

Motor: Fyrcylindrig commonrail direktinsprutad turbodiesel med variabel geometri. Motorn har laddluftkylare och är försedd med katalysator, avgasåterföring samt partikelfilter. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slag 81/95,5 mm. Kompression 16,5:1. Automatiskt start och stoppsystem. Kamrem.  

Effekt/vridmoment: 177 hk (130 kW) vid 4 200 v/min. Vridmoment 380 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

Kraftöverföring: Drivning på framhjulen samt bakhjulen via Haldex elektromekaniska koppling. Elektroniska differentialbromsar.

Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare monterad i hjälpram av aluminium. Bakvagn med tre tvärlänkar monterade i hjälpram samt en framåtriktad. Separat monterad skruvfjäder och stötdämpare. Krängningshämmare.     

Hjul: 215/55 R 16 på 6,5 alufälgar. (testbilen med 235/50 R18)

Styrning: Kuggstångsstyrning med elektrisk servo.

Bromsar: Skivbromsar, ventilerade fram. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning och nödbromsassistans. Elektrisk P-broms. Backhållare.

Prestanda:  0–100 km/tim på 8,2 s. Toppfart 212 km/tim.

Övriga versioner: Q3 TFSI quattro med 170 hk bensinfyra för 302 500, 2,0 TFSI quattro med 211 hk bensinfyra för 343 500 samt framhjulsdriven 2.0 TDI med 140 hk dieselturbo för 288 000 kr.

Grundpris, kr: 343 500

Testbilens pris, kr: 465 800*

Förmånsvärde, kr/år: 54 200

Skatt kr/år: 3 069

Försäkring, kr/år 1): 3 973

Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 13 588

Serviceintervall, mil/år: 3 000/2år

Kamdrivning: Rem

Byte, intervall/kostnad: 21 000 mil/9 844    10 år/24 000 mil/4 355

Garantier, år 2): 2/3/12/mobilitet    3,10 000 mil/3/6/3

Milkostnad, kr 3): 53    58

* Q3 var bl a extrautrustad med Proline för 14 900, 18’’ aluhjul för 15 200, Alcantara/läderklädsel 14 000, xenon plus 8 900, ljuspaket 2 900, metallic 7 900 förvarings oc bagagerumspaket 2 200, svängbar dragkrok 8 300, vändbart lastgolv 2 400.

1) Vid 1500 mils körsträcka i stad typ Västerås. 2) Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 3) enligt konsumentverkets kalkyl vid 1 500 mils årlig körsträcka om bilen ägs i tre år.

Range Rover Evoque TD4 Pure

Tillverkningsland: England.

Modell: Femdörrars suv.

Motor: Fyrcylindrig 16-ventils commonrail direktinsprutad turbodiesel med variabel geometri. Motorn har två balansaxlar, katalysator, avgasåterföring samt partikelfilter. Cylindervolym 2 179 cm3. Borrning/slag . 85/95 mm. Kompression 15,8:1.

Effekt/vridmoment: 150 hk (110 kW) vid 4 000/min. Vridmoment 400 Nm vid 2 000 v/min.

Kraftöverföring: Drivning på framhjulen via sexväxlad manuell växellåda.

Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben med krängningshämmare. Bakvagn med fjäderben två tvärlänkar och en snett framåtriktad länk och krängningshämmare.

Hjul: 255/65 R17 på alufälg. (Pure Tech Pack med 255/60 R 19)

Styrning: Kuggstångsstyrning med elektrisk servo. Vändcirkel 11,3 m.

Bromsar: Skivbromsar, ventilerade fram. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning, nödbromshjälp, Hill Descent (utförskörningkontroll), antivältsystem, släpvagnskontroll, backhållare samt elektrisk p-broms.

Prestanda: 0–100 km/tim på 10,3 s. Toppfart 185 km/tim.

Övriga versioner: Det finns sex versioner av 5-d modellen samt sex varianter av 3-d modellen. Instegsmodeller av 3- och 5-d med enbart framhjulsdrivning och olika drivlinor på 150, 190 hk med diesel 240 hk med bensinmotor, samt manuell eller automatisk växellåda.  

Grundpris, kr: 365 900

Testbilens pris, kr: 421 900**

Förmånsvärde, kr/år: 59 200

Skatt kr/år: 2 712

Försäkring, kr/år 1): 5 993

Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 5 500

Serviceintervall, mil/år: 2 400/1 år

Kamdrivning: Rem

Byte, intervall/kostnad: 10 år/24 000 mil/4 355

Garantier, år 2): 3,10 000 mil/3/6/3

Milkostnad, kr 3): 58

**Evoque var utrustad med Tech pack för 34 400, metalliclack 7 500, privacy windows 4 400, regnsensor 1 700 samt xenonljus 8 000 kr.

1) Vid 1500 mils körsträcka i stad typ Västerås. 2) Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 3) enligt konsumentverkets kalkyl vid 1 500 mils årlig körsträcka om bilen ägs i tre år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-26 13:58
dogdex

Vem har råd att köpa dessa skrytbilar och hur många behöver en sådan bil när det skall vara bilar som drar lite bränsle för det pratas ju om varje dag att man skall gå in för mindre bilar men jag tycker att dom bara blir större och dyrare så det är en konstig utvekling tänk vilka kostnader det blir när dom körts i snö och salt i några år ingen billig beg bil att köpa och dyr att hålla igång.

#2 • Uppdaterat: 2012-01-26 15:33
hultarn

Bagaget i denna typ av bilar är enbart skrattretande! Noterar också att båda har den korkade placeringen av mätarna så de skyms av rattkransen.

Skulle jag trots allt ändå välja mellan dem, så blir det Evoque, sju dar i veckan.

#3 • Uppdaterat: 2012-01-26 15:37
Roger Skagerström

Vem som har råd? De som tjänar tillräckligt? :p Ett hett tips är skiljetecken, det är bra skit det!

Och vadå dyrt med salt och snö? Vad är dyrare på en dyr bil än en billig?

#4 • Uppdaterat: 2012-01-26 16:06
FLAC

dessa är väl inte dyrare än en välutrustad xc60/xc70 eller vad som. Men det är klart, de är ju dyrare än en Golf kombi...? folk köper väl bilar i 400000-klassen ganska ofta?

#5 • Uppdaterat: 2012-01-26 17:26
Hackenbush

Tror inte normalfamiljen spenderar 400.000 kr på en familjebil väldigt ofta.

#6 • Uppdaterat: 2012-01-26 19:33
Serber

Skiter i hur välbyggd Q3 är, tar hellre en Range Rover Evoque och har den inne på verkstad lite då och då alla dagar i veckan :) helst 3d varianten, det finns dock ett fel med Evoque och det är bakdelen som inte är i samma klass som fronten men man kan inte få allt här i livet :)

#7 • Uppdaterat: 2012-01-26 22:02
V8-Power

Inte en chans att jag skulle välja en tråk-Audi framför den fantastiska Range Rovern.
Äntligen en tillverkare som vågar sätta en konceptbil nästan oförändrad i produktion.
Synd att Mazda fegade ur så på CX-5, konceptbilen var vacker medan produktionsmodellen ser ut som en plastig Dacia.

#8 • Uppdaterat: 2012-01-26 22:45
ToLo

Evoque, ja tack! Lätt en av de fräckaste bilarna där ute.

#9 • Uppdaterat: 2012-01-27 07:29
RogerZ

Ja RR Evoque är ju systerbil till Xc60 men Evoquen känns flera år modernare och fräschare än Volvon....
Tror inte att kvaliteten på Range Rover är något att vara rädd för idag heller...

#a • Uppdaterat: 2012-01-27 09:06
A_q

Framifrån ser Evoque ut som en hund som lider av entropion, d.v.s. överflödig hud som täcker ögonen. Alldeles hoptryckt. Man riktigt ser hur ögonbrynen är på väg ned...
Knappt de fick plats med strålkastarna.

Men det finns ju som som tycker att det är vackert.
Om inte annat så blir det ju givet med en face-lift på sikt...;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.