Saab 9-3 har inte mer än ett medelmåttigt rostskydd. Till exempel är inte bakre dörrbladen tätade i framkant och slitskyddet undertill är varken heltäckande eller tillräckligt tjockt.
”Det hade nästan varit bättre utan, eftersom det här snarare riskerar att binda fukten”, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
De för 9-3X specifika plastsköldarna på karossen kan i bästa fall skydda mot slag- och blästringsskador, men riskerar också att samla smuts när de med åren rör sig i förhållande till karossen. "Dessutom dröjer det längre innan rosten upptäcks”, säger Thomas Widström.
På plussidan noteras att rostskyddsbehandlingen i de undre balkarna verkar heltäckande och att såväl motorhuv som baklucka är av aluminium.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Saab 9-3X 2,0T BiopowerBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.