Nästa artikel
Rosttest: Saab 9-3X 2,0T Biopower (2010)
Rost

Rosttest: Saab 9-3X 2,0T Biopower (2010)

Publicerad 19 januari 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Saab 9-3 har inte mer än ett medelmåttigt rostskydd. Till exempel är inte bakre dörrbladen tätade i framkant och slitskyddet undertill är varken heltäckande eller tillräckligt tjockt.

”Det hade nästan varit bättre utan, eftersom det här snarare riskerar att binda fukten”, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

De för 9-3X specifika plastsköldarna på karossen kan i bästa fall skydda mot slag- och blästringsskador, men riskerar också att samla smuts när de med åren rör sig i förhållande till karossen. "Dessutom dröjer det längre innan rosten upptäcks”, säger Thomas Widström.

På plussidan noteras att rostskyddsbehandlingen i de undre balkarna verkar heltäckande och att såväl motorhuv som baklucka är av aluminium.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-3X 2,0T Biopower
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.