Anmärkningsvärt är att bilen fortfarande har kvar ett års nybilsgaranti eftersom vi, som Kia krävt fram till Marknadsdomstolens dom 4 december 2012, valt att ta all service hos auktoriserad Kia-verkstad.
Med facit i hand har det varit ett gott beslut att vara Kia trogen eftersom bilen inte hållit sedvanlig asiatisk kvalitet. Nybilsgarantin har räddats oss från obehagliga fakturor gång på gång.
Garantin har verkligen fått bekänna färg och glädjande nog har Kia tagit på sig det mesta utan knot, ja, till och med mer än förväntat eftersom skiljelinjen mellan slitage och produktmissar är högst tänjbar.
Det enda krånglet som uppstått med Kias åtaganden är diskussionerna kring blästringsskadorna och vilka bilar som skulle åtgärdas. Vi Bilägare slog larm om blästringsrisken på bakre hjulhus och bakre kanterna av bakdörrarna hösten 2010. Kia tog då på sig att byta ut stänklappar på alla svensksålda bilar mot större och effektivare skydd samtidigt som det lovades att de värst utsatta bilarna skulle lackas om.
Ett stort antal Kia-ägare kontaktade sina återförsäljare och nu skärptes kraven. Kia slog ned på de bilar som utrustats med ”fel” fälgar och krävde av sina kunder att såväl sommar- som vinterfälgarna visades upp vid reklamationen. Kia meddelade också senare att detta inte var garantiärenden utan ren goodwill, där man från fall till fall avgjorde vilka som var berättigade till hjälp.
Efter långbänk omlackades slutligen de blästringsskadade hjulhusen och tröskellådorna på vår Cee´d. Däremot bedömdes inte de utstickande dörrkanterna vara tillräckligt skadade. I dag framträder dessa blästringsskador än tydligare, och här hade en skyddande plastfilm varit till stor nytta.
De först levererade bilarna har dragits med ett antal kända kvalitetsproblem, eller om vi kallar det barnsjukdomar. Dit hör tändspolarna som i omgångar bytts ut hos tidiga exemplar.
En annan kvalitetsmiss har varit stereon med CD-enhet. På vår bil har den till och från krånglat redan från början – vid några tillfällen gick den inte ens att stänga av (!) trots att vi slagit av både tändning och gått ur bilen och låst dörrarna. Senaste teståret dog den definitivt, och här tänjde Kia på garantigränsen som för stereon av någon outgrundlig anledning från början var satt till endast fem år.
Länkar till krängningshämmare, ett bruset fäste till tanklocket, utmattade gas-trycksdämpare till bakluckan och ett rostskadat spännband till bränsletanken är också några av de detaljer som vi fått utbytta på garantin. Under senaste teståret har också en läckande packbox till drivaxlarna och tryckplatta inklusive koppling och lameller bytts ut inom ramen för garantin. Det sistnämnda hade annars kostat närmare 9 000 kronor att få åtgärdat.
Kopplingen och dess samspel med drivlinan har många av våra testförare anmärkt på genom åren. När kopplingen med tiden blev allt mer trögtrampad var det hög tid att kontakta verkstaden. En felsökning visade skador på tryckplattan och när det också framkom att det inte slirats för mycket på lamellerna tog Kia hela kopplingsbytet på garantin, vilket var mer än förväntat.
Vi har genom åren prisat vägegenskaperna med en fjädring åt det styvare hållet och den pigga 122 hk-motorn i vår bensinare som dock dragit något mer bränsle än förväntat. De negativa synpunkter som framkommit är att flera testförare haft svårt att finna en bekväm körställning och att ljudkomforten, framför allt på grövre asfalt, inte varit bra. Vi lät till och med Valvoline/Tectyl lägga på en bullerdämpande behandling under bilen, men förbättringen uteblev.
Kia Cee´d har trots allt fungerat som en högst duglig bruksbil vilket också förklarar försäljningssuccén, hittills drygt 24 000 sålda av generation ett och från 2009 på säljlistans Topp 3 hos privatkunder. Cee´d har i det avseendet konkurrerat med klassledande VW Golf vilket säger en del om genombrottet på den svenska marknaden där den sjuåriga garantin spelat en avgörande roll.
Kias garantivillkor har också varit strikta, all service ska göras hos Kias egna verkstäder för att garantin ska löpa fullt ut. Det betyder att kunderna vackert också fått finna sig i Kias servicepriser. Sett till vad vi betalat från 2007 och inklusive den 12 000-milaservice som ännu inte är gjord hamnar vi på en servicekostnad på tre kronor milen, högst bland alla våra långtestbilar.
En fällande dom för Kia Sverige i Marknadsdomstolen den 4 december 2012 innebär att kunderna numera får vända sig till andra serviceverkstäder, där arbetet utförs enligt Kias rekommendationer, med bibehållen garanti.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee'd?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den borde bara vara bilen bil, men förarstolen var omöjlig för mig att sitta i och konstigt struttande chassie gjorde att den gick bort direkt sist jag bytte bil. Sega motorer med konstig fördröjning på gaspådrag gjorde att jag undrade vad de tänker på i Korea. Då har jag inte nämnt designen vilken man KAN leva med om bilen hade varit bra för övrigt. Numer är designen åtgärdad men jag ställer stora frågetecken på Kia.
Tråkigt med så mycket trassel, man blir lite avvaktande på denna bilen som annars verkade vara ett hyfsat köp.
"där arbetet utförs enligt Kias rekommendationer, med bibehållen garanti."
Här har vi utrymme för godtycklighet, för Kia kräver att service och reparationer ska utföras med delar som håller "minst originalkvalitet", att verkstaden alltid är uppdaterad med senaste mjukvaran för bilarna etc. Detta gör att det bara är de stora kedjornas verkstäder som kan utföra service och reparationer där garantin gäller, och de använder då de dyra originaldelarna för att verkligen säkerställa att garantin gäller eftersom Kia kan konstra när det gäller andra delar. Hur bevisar man att s k "piratdelar" eller "icke original" håller samma kvalitet som original? Så detta är ett kryphål för KIa, men inte bara för Kia utan även för andra tillverkare med samma finstilta begränsningar - exempelvis Mazda har samma skrivelse för sin långa garanti.
Är dom förvånade över det?Kia är en riktig skitbil. Fick låna svärmors Kia en dag för hon o sambon tog vår bil när dom skulle lite längre. Bilen har bara gått 9000 mil. Den kändes som en tidig -80 tals Japanare. Surare bil får man leta efter.....men som sagt billiga lång garanti är väl lockande för många.
Det är väl inget större fel rent generellt på "gamla" Ceed men jag håller fullständigt med Axelman - även för mig gick den bort p g a omöjlig förarplats. Det var inte stolen i sig utan högerbenet som absolut inte trivdes med gaspedalen eller vad det nu var. Jag tror att Kia borde ta efter bl a VW som har en större "tröghet" i gaspedalen och därmed behöver man inte spänna musklerna i benet för att hålla pedalen i samma läge. Hustrun har en ny Kia Picanto vars gaspedal uppför sig identiskt men eftersom det är ett stadsfordon så är det inte lika besvärande i den - det kan ju också vara en annan vinkel på benet som hjälper till. Dock finns ingen fördröjning alls i den pedalen utan bilen pinnar nästan iväg lite för lätt bara man råkar trycka en aning på pedalen.
Med risk för att framstå som premiumdåre etc så får jag säga att jag är förbluffad över de siffror som redovisas för denna Korean.
Jag har kört min MB C180 nästan exakt samma miltal (11000 mil) men över snart 9 år och på mycket skiftande vägunderlag. På den tiden har den krävt en (1) reparation; läckage i en ventil i AC:n. Det var inte billigt att åtgärda (drygt 6000 kr) men jag har ändå ingen chans att komma upp i tillnärmelsevis den servicekostnad per mil som Kian uppvisar, trots service på märkesverkstad. Några fel på elektronik, rost, etc etc som brukar framhållas har jag aldrig sett skymten av (varken garantirep eller annat). (Kanske kommer?). Jag börjar undra varför man köper billigt om man ändå i slutänden får betala dyrt?
(Beklagar om jag rör upp en massa damm, men kan inte låta bli).
Jag tror det är mycket upp och ner i det märket, jag kör Kia själv liksom en vän till mig. Jag har haft få anmärkningar på kvalité men så kör jag en lyxmodell (Opirus eller Amanti i USA), men min väninna kör en av de små Picanto eller vad den heter och hon har bara glada miner att visa upp. Den bara "går och går" som hon säger.
Som jag nämnt flera gånger tidigare så körde jag min Focus -07 i ca: 10.000 mil under 4,5 år utan vare sig nån reklamation eller nån övrig reparation så även den framstår ju som väldigt felfri jämfört med Ceeden - även om den bara hade 2 års garanti och var en simpel Ford. Nu skulle jag nog ändå uppskatta en lång garantitid om jag avsåg behålla bilen längre.
Det är inte särskilt konsumentupplysande eller relevant att kommentera en enda 6 år gammal bils förtjänster och svagheter all den tid den inte har mycket gemensamt med de bilar som säljs idag. Under den tid VIB har haft bilen på "test" har KiA cee´d gjort en klassresa i såväl kvalitet som i marknadsandelar, vilket även bör noteras.
PS! Det är väl vad som i slutändan bilen har kostat konsumenten som är viktigt, inte vad det har kostat garantigivaren?
Väntar nästan på att reparationskostnader för ev krockar, betalda av försäkringsbolagen ska räknas in i milkostnaden!
S-E S, "PS! Det är väl vad som i slutändan bilen har kostat konsumenten som är viktigt, inte vad det har kostat garantigivaren?"
Var det inte det man skrev, när man angav 3:-/mil? Så tolkar jag i alla fall det hela.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.