Nästa artikel
Begtest: Chrysler Voyager och Chrysler Grand Voyager
Begbil

Begtest: Chrysler Voyager och Chrysler Grand Voyager

Publicerad 21 mars 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Chrysler Voyager är stor, rymlig, bekväm och rätt billig. Men kvaliteten har stora brister. Dessutom räcker inte bagageutrymmet till.

Familjebussen Chrysler Voyager kom 1984 och till modellår 2001 var det dags för generation fyra. Det är den som vi tittat närmare på här. En helt ny generation kom 2008. Trots det amerikanska ursprunget är Voyager och den förlängda Grand Voyager tillverkade i Österrike för den europeiska marknaden.

Den vanligaste motorn är 3,3-liters V6 på 174 hk, som är relativt stark men också bränsletörstig. Dieselmotorer finns också att tillgå, liksom en fyrcylindrig bensinare.

Chrysler Voyager har bra köregenskaper och går stadigt även i en pressad undanmanöver.

Särskilt kul att köra är bilen däremot inte och i stadstrafik känns Voyager ganska klumpig. Fyrhjulsdrivna versioner såldes också, men de är ovanliga. Antisladdsystem finns inte, ett tecken på att Voyager är en åldrad bilmodell. Bladfjädrar i bakvagnen ger stötig gång på dålig väg.

Förarmiljön är tydlig och korrekt, men spolar- och torkarreglagen är inte särskilt logiska i funktionen. Den höga sittpositionen med stora glasytor ger god sikt. Både förare och baksätespassagerare sitter skönt i fåtöljliknande stolar. Längst bak i bilen finns en tresitsig soffa. Trepunktsbälte på alla sittplatser kom till modellår 2001.

Som fyrsitsig har Voyager ett jättelikt bagageutrymme, men med sju personer räcker inte bagageplatsen till riktigt. För att få ett plant lastutrymme krävs att soffan längst bak monteras bort. En komplicerad och tung procedur, för soffan väger över 60 kg. Under 2005 kom en facelift och då infördes också ”Stow´n go”. Det är ett smart sätt att fälla ned de bakre sätesraderna i golvet.

Voyager fick bara två stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Enligt Folksam är krocksäkerheten i verkliga olyckor medelgod, men whiplash-skyddet får underkänt.

Kvaliteten på begagnade Chrysler Voyager finns all anledning att se upp med. Automatlådan är ökänd för att rasa förr eller senare på de flesta exemplar. Att lådan är ovillig att växla upp eller att backen blir svår att lägga i är tydliga varningstecken. Räkna med en reparationskostnad på minst 35 000 kr. Undersök om lådan är utbytt på ditt tänkta objekt, speciellt på långmilare. Är den inte utbytt – pruta kraftigt på priset eller leta efter en annan bil.

Enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport är Voyager också överrepresenterad gällande skador på elektriska styrdon och styrenheter. Elfel på stolar och fönsterhissar är inte heller ovanligt. Skjutdörrarna till baksätet har också krånglat i mekaniken på ganska många Voyager.

På V6-motorn kan det förekomma oljeläckage från topplockspackningarna på den bakre cylinderraden. Räkna med minst 10 000–15 000 kr för en reparation. Ett annat motorfel är att den automatiska drivremsspännaren krånglar, vilket leder till dyra byten.

Andra vanliga fel är glappande styrleder och krängningshämmarstag samt utslitna bussningar, stötdämpare och hjullager. Kärvande parkeringsbroms är ett återkommande fel och beror ofta på att bromsen används för sällan.

Andrahandsvärdet är dåligt och Chrysler Voyager är en iskall bil på begmarknaden. Den tvivelaktiga kvaliteten är orsaken till de låga begpriserna.

Numera är Chrysler omdöpt till Lancia på de flesta europeiska marknader.

Diskutera: Vad tycker du om Chrylser Voyager och Grand Voyager?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD 2007 Chrysler Voyager 2,4 2007

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Köpguiden:

Årsmod./mil: Gr. Voy. -07/9 000
Kaross: Flexbil 5d
Motor: V6 3,3 l/174 hk
Förbrukning: 12,7 l/100 km (aut)
Skatt: 3 900 kr
Begpris: 107 300 kr
Nypris -07: 302 200 kr
Bilprov.: Sämre än medel
Rost: Sämre än medel
Säkerhet: Medel (F)
AutoIndex: Ingen uppgift

Plus: Komfort, utrymme, begpriser.
Minus: Kvalitet, rostskydd, ej antisladd, förbrukning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-21 11:50
Peter i Sydney

Det är klart att den har kvalitetsbrister. Det är ju en Chrysler!

#2 • Uppdaterat: 2013-03-21 11:54
KaptenOberkommando

Jag förstår inte hur man kan komma på idén att köpa sådant här skräp. Amerikanska bilar har ingenting här att göra.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-21 13:15
Audi A5 SB

Vi har haft en gen. 4 och en gen. 5 på firman. Massor med problem (lika de som nämns i artikeln), men "gratis" då garantin tog hand om detta. Gen. 4-bilen byttes in vid köp av gen. 5 och det gick på ett ut avseende inbytespris kontra restvärdet. Gen. 5 köptes loss av den anställde för restvärdet. Det blir inga fler slika bilar, jag lovar...

#4 • Uppdaterat: 2013-03-21 15:02
Björn Sala

Har ingen erfarenhet vad gäller Voyager. Men det är skillnad på premium och ekonomiklass. Har dock kört 100.000 km med min Chrysler 300C Hemi. Det enda fel jag haft är utbytta bromsskivor och klossar fram (Brembo)
Frugan kör Dodge Magnum Hemi. Det enda som är gjort åt hennes är skivor fram med klossar (Brembo) och oringsbyte i automaten som är tysktillverkad (Mercedes) Våra bilar år tillverkade och monterade i Amerika (direktimport)
Dessutom kör vi båda amerikanska MC. (Jag har kört 365.000 km amerikanska MC)
Det är inte enbart kvalité och ekonomi som garanterar amerikanskt även i fortsättningen, utan prestanda, känsla och komfort väger också tungt.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-21 19:50
Swemba

Vill man ha en extremt komfortabel kryssare med plats för 7 och massor av utrymme, så finns det tyvärr inte så mycket att välja på.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-21 20:36
Roger Skagerström

Det finns få bilar från landet i väst som tilltalar. Detta är inte en av dom. Även om man får ge dom lite cred för att Voyagern sen 90-talet varit en rätt snygg bil i sin klass. Men sen är det inte mycket mer intressant med dom :P

#7 • Uppdaterat: 2013-03-21 20:56
hultarn

Intressant att uppfattningarna spretar så totalt. Men, det är väl som vanligt. Man har en åsikt, oavsett om man själv ägt en sån bil.

Dessa bilar brukar funka länge och bra, om man kör 4:an eller diesel. Fast V6:an är ju mysigare. Förresten är det väl en japansk motor? Då kan den ju inte vara dålig... Annat är det med dieseln, som är italiensk. ;-)

Att det lossnar lite småsaker då och då, och att plastpanelerna glipar efter några år, är smällar man får ta.
Så länge bilen funkar så är det ett litet problem. Jag har bekanta, två familjer, den ena köpte "kvalitetsbilen" Sharan, den andra familjen köpte "skräpbilen" Voyager.
Gissa vilka som fick mest problem?

Undrar förresten om Kapten ogillar Chrysler 300 också? Den är ju baserad på MB... Hur går det ihop med snacket om skräp?

#8 • Uppdaterat: 2013-03-21 21:05
Audi A5 SB

Får förtydliga mig lite; bilarna ifråga var diesel och automat. Komforten var inget att klaga på.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-21 23:11
Mopar71

Mycket förståsigpåare här...
Jag har själv 3st Chrysler/Dodge . En Durango SUV, en Voyager , båda -01, samt en Challenger -71.
Mycket problemfria bilar, det enda problem jag har är det som någon annan ovan har, att Voyagern är grinig på växellägena när det är riktigt kallt. Problemet försvinner när den blir varm.. Annars funkar den perfekt, givetvis hade den ny låda när jag köpte den begagnad i december för att ersätta den förra som löstes in efter påkörning..
Det är perfekt med allt snack om dålig kvalitet, man får en juste bil kanonbilligt. Nästa gång blir det en Chrysler 300!

#a • Uppdaterat: 2013-03-22 00:03
Bil-Doc

gamla mod. hade mitsu snurra. annars sitter det gammal hederlig amerikanskspis (v6 mod.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.