Volvo V50 säljs inte längre som ny, men i begagnathallarna lever bilen kvar. Vi har granskat Volvos mellan-klasskombi som begagnad.
Volvo V50 kom tidigt 2004 och baseras tekniskt på sedanen S40 som kom några månader tidigare. Samma plattform finns också i förra generationen Ford Focus och Mazda 3.
Med gott om utrymme för packningen och både diesel- och bensinmotorer som spänner mellan 100–230 hästkrafter kan Volvo V50 vara ett lockande begköp.
I senaste numret av Vi Bilägare kan du läsa en utförlig begagnatrapport som tar upp både förtjänster och fallgropar när det gäller Volvo V50. Där hittar du allt från rostskyddsbetyg och reservdelspriser till tips om ofta förekommande problemområden för modellen.
Läs Vi Bilägares begagnatrapport innan du slår till!
Läs detta och mycket mer i Vi Bilägare nummer 7/15, ute i butikerna nu!
Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Med gott om utrymme för packningen och både diesel- och bensinmotorer som spänner mellan 100–230 hästkrafter kan Volvo V50 vara ett lockande begköp.
I senaste numret av Vi Bilägare kan du läsa en utförlig begagnatrapport som tar upp både förtjänster och fallgropar när det gäller Volvo V50. Där hittar du allt från rostskyddsbetyg och reservdelspriser till tips om ofta förekommande problemområden för modellen.
Läs Vi Bilägares begagnatrapport innan du slår till!
Läs detta och mycket mer i Vi Bilägare nummer 7/15, ute i butikerna nu!
Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Relaterade dokument
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag förstår inte denna V50-modellen, vill man ha en Volvo-kombi så är väl V70 ett självklart köp?
Nej en Focus är ett bättre köp, ger mer för pengarna.
Har kört både Focus och V50 en hel del och båda modellerna har sina för och nackdelar, det beror på vad man är ute efter.
Vill du ha en rymlig billig bil så är Focus bästa valet medan Volvon erbjuder storbilskänsla och bättre komfort.
Har du en massa ungar så lär du antagligen leta efter något större men för den lilla familjen passar de här två alldeles utmärkt...
De flesta skulle kunna gå ner en storlek i sitt bilval men svensken vill av hävd gärna ha en stor bil även om den går olastad 98% av körtillfällena...
@Hackenbush - Så då borde ingen köpa BMW 3-serie touring heller då det finns en 5-serie touring, eller inte A4 heller då A6:an finns som kombi? Beror väl på vilka behov man har - en liten kombi är mer praktisk än en liten sedan!
Återigen, V50 köper man inte för dess spatiösa innerutrymmen och billiga ägande utan för storbilskänslan, komforten (skippa 17" dock), den välavvägda fjädringen och de sköna framstolarna.
Vill du ha samma egenskaper hos ett annat märke så får du gå upp en storlek (undantag för MB C-klass), japaner och koreaner göra sig icke besvär på den punkten...
Självklart är V70 större, men det är även priset. Och V70 kan också upplevas onödigt stor, då är V50 ett komfortabelt alternativ.
Jag håller med Prestigelös när det gäller komforten, i överkomligt prisläge har de senaste decennierna Saab och Volvo haft de bästa stolarna.
Men jag skulle aldrig välja en beg. V50 framför en beg. V70, det blir inte så mycket dyrare och det är det värt.
Hade sista årsmodellen (Classic) av V50 med D2 motorn i tre år utan problem. Frånsett att motorn hackade ibland så är den ett mycket bättre val än etanol och med rejält bottendrag. Men den är trång och har trångt i/ur steg, men förnämliga framstolar. Håller med Prestigelös om att undvika 17". Ger bara bullrigare och obekvämare färd. Tycker den är lagom stor för oss med två pers i hushållet och ibland behov att kunna lasta lite mera. En V70 hade varit onödigt stor och mycket dyrare. Eftersom V40 är mindre och för dyr så bytte vi den mot en lika stor Auris hybrid kombi som vi trivs än bättre med och som dessutom drar 1dl mindre soppa än Volvo dieseln. Men enligt Haackens filosofi borde vi nog ha valt en Avensis :)
Kör just nu en V50, -10 med dieselfemman - D5, manuell med 180kusar och 400nm gör att den går som en skållad råtta och förbrukat 0,62l/m snittat över 5000 mil sedan mitt köp för 2 år sedan, lite roligare än en snåldiesel till rimlig extrakostnad.... orsak till köpet; - billig bil att köpa/äga, fick tag på en fullutrustad Summum för strax över 100k (nypris med all extrautrustning över 380k!) Bra mycket fastare i hullet än en V70 (som jag aldrig skulle vilja äga...), kombiutrymmet fick jag på köpet, mycket snyggare i mitt tycke än sedanbrosan S40N. Problemfri än så länge efter 14500mil.
Interiören i Volvo C30/S40/V50 är ett grotesk.
Mittkonsollen är det enda smakfulla i designklustret.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.