Säg så här. Du har köpt en ny bil, har småbarn och vill självklart att de ska åka så tryggt som möjligt. För att vara hundraprocentigt säker på att göra rätt med barnstolarna konsulterar du förstås bilens instruktionsbok. Där borde självklart allt som har med barnens säkerhet förklaras, utförligt och med tydliga instruktioner. Men så är det märkligt nog inte – och det är egentligen en smärre skandal.
Informationen om barnsäkerheten är oftast rent usel och som förälder får man ingen som helst hjälp med frågor som kan vara direkt livsavgörande för barnen.
Vi har kollat instruktionsböckerna i årets långtestbilar och kan bara konstatera att barnsäkerheten berörs mycket lättvindigt i samtliga fall. I BMW:s instruktionsbok ägnas 3 av 275 sidor åt barnsäkerheten, Hyundai satsar 8 av 444 sidor, Mercedes 14 av 308, Opel 7 av 190 och VW 7 av 255 sidor.
Det är med andra ord bara någon eller några ynka procent av den totala informationen som handlar om säkerheten för våra små. En berättigad fråga i sammanhanget är: har barnen verkligen inte högre värde än så?
Riktigt dåligt är också att inte någon av instruktionsböckerna ger minsta lilla tips om hur en bakåtvänd barnstol ska monteras. Allra bäst vore förstås om bilarna som standard var utrustade med särskilda fästöglor för förankringsbanden, men sådana finns bara i Volvo och Saab som är föredömen på området. Där behöver man aldrig oroa sig för att göra fel.
När det saknas specialöglor borde tillverkaren givetvis informera om hur förankringsbanden ska fästas på säkrast möjliga sätt, såväl i instruktionsboken som genom en tydlig utmärkning inne i bilen. Men på den punkten har småbarnsföräldrarna inte mycket att hämta hos årets långtestbilar.
Här gäller det istället att på egen hand försöka hitta vettiga förankringspunkter. Sedan är det bara att hoppas att man lyckats välja någorlunda säkra ställen. Gör man inte det kan det i värsta fall bli hur fel som helst och saken blir inte bättre av att det är barnen som får betala priset om en olycka skulle inträffa.
Bland årets långtestbilar är det enklast att montera bakåtvända barnstolar i Hyundai i40. Här förankras banden smidigt runt infästningskenorna till stolarna, både fram och bak. Hyundai erbjuder också, tack vare sin storlek, de klart bästa utrymmena i kupén. Till och med föraren får plats med en bakåtvänd barnstol bakom sig om han/hon inte är alltför lång. Det är en omöjlighet i resten av långtestbilarna.
I Hyundais instruktionsbok deklareras dessutom mycket tydligt att barnen bör sitta bakåtvända ända upp till fem års ålder. Det är en rekommendation som är helt i linje med vad den svenska expertisen anser. Men, som sagt, hur man får fast barnstolarna på bästa sätt berörs inte med ett ord och det är klent.
Även i manualen till Opel Ampera påpekas att barnen ska sitta bakåtvända så länge som möjligt. Men inte heller här ges någon som helst instruktion om hur stolarna ska förankras. Andra minusposter är att Opel-kupén är trång, vilket gör det ganska krångligt att få dit barnstolarna på ett vettigt sätt.
Några svårigheter att hitta fästpunkter för förankringsbanden finns däremot inte. De kan relativt enkelt träs runt stolsinfästningarna både bak och fram. Men ett problem är att baksätet består av två djupt skålade fåtöljer med en bred mittkonsol emellan. Det gör att det är svårt, både att få fast barnstolen och få den att sitta på ett korrekt sätt.
Mittplatsen bak, som är en mycket säker plats för små barn, är dessutom omöjlig att använda i Opeln. Den finns ju inte…
Mercedes B-klass är speciell på ett sätt. Där kan föräldrarna inte stänga av krockkudden på passagerarsidan fram på egen hand. Istället krävs speciella barnstolar med inbyggd transponder för att krockkudden ska avaktiveras. Och det är ingen billig affär – stolarna kostar mellan 3 300 och
4 800 kronor, beroende på vilken typ man behöver.
Mercedes ägnar 14 sidor i instruktionsboken åt barnsäkerheten, men texten är knölig och skapar nästan mer förvirring än klarhet. Det nämns heller inte med ett ord att barnstolarna ger bäst skydd om de vänds bakåt och dessutom avråds generellt från att ha ett barn på passagerarplatsen fram.
Vår handgripliga granskning visar dock att bakåtvända barnstolar kan förankras på alla passagerarplatser i baksätet, även om det finns viss risk att förankringsbanden skadas av de vassa kanterna på stolsinfästningarna.
Även i BMW 118 förutsätts i instruktionsboken, på tyskt manér, att framåtvända stolar ska användas när barnen vuxit ur babyskydden. Inte heller här skrivs ett ord om hur stolarna ska monteras. Dessutom är barnsäkerhetsinformationen i sin helhet ytterst sparsam och avhandlas på ynka tre sidor.
Bakåtvända barnstolar kan dock ganska enkelt fästas alla på platser i bilen. Men i praktiken är det, på grund av den begränsade kupélängden, bara på passagerarplatsen fram och på högerplatsen bak (om ingen sitter i framstolen) som en bakåtvänd barnstol kan användas. BMW:n är med andra ord inget för föräldrar med fler än ett ”barnstolsbarn”.
I lilla VW Up gäller samma sak. Men i det fallet är bristerna lite mer försvarbara. Vem köper en tredörrars mikrobil med tanke på att barnstolar ska få plats? Enda vettiga stället för en bakåtvänd barnstol i VW Up är på passagerarplatsen fram. Avsaknaden av bakdörrar gör det nästan omöjligt att baxa in en barnstol därbak, även om fästpunkter finns. Och skulle man ändå lyckas få dit stolen, så är det en minst sagt bökig operation att komma åt att spänna fast barnet.
Liksom BMW anser Volkswagen i sin instruktionsbok att barnen ska sitta framåtvända när de vuxit ur babyskyddet. Det är tvärtemot vad många säkerhetsexperter, både inom och numera även utanför Sverige, rekommenderar.
Den svenska ”bakåtvända” barnsäkerhetskulturen vinner alltmer mark och på senare tid har man även i USA börjat förorda att barnstolarna monteras mot färdriktningen. I Europa anser däremot de stora biltillverkarna fortfarande att barnen kan vändas framåt redan vid drygt ett års ålder och då finns inga problem att förankra barnstolarna. Det görs med bilens egna bälten och är hur enkelt som helst.
Men skyddseffekten med för tidigt framåtvända bilbarnstolar är desto sämre, enligt nordisk säkerhetsforskning. Ett barn som sitter i en bakåtvänd stol har hela 95 procents chans att klara även en mycket svår olycka helt utan skador. Med andra ord: nästan alla klarar sig helskinnade!
I en framåtvänd stol, eller bälteskudde, är motsvarande siffra 50–60 procent och det är likvärdigt med den skyddseffekt som ett bilbälte för vuxna ger. För de riktigt små barnen (1–3 år) är det ännu viktigare att de sitter bakåtvända. Då minskar risken att skadas eller dödas vid en olycka, enligt samma statistik, med fem gånger jämfört med om de suttit i en framåtvänd barnstol.
Vi har kollat de viktigaste barnsäkerhetsdetaljerna i årets långtestbilar. Klart bäst, både när det gäller utrymmen och förankring av de bakåtvända barnstolarna, är Hyundai i40. Men även i resten av testbilarna lyckades vi få dit barnstolarna, dock med en viss tvekan i Mercedes B-klass där det finns risk för att förankringsbanden skadas.
Mersan är dessutom enda bil i långtestet där föraren inte på egen hand kan stänga av krockkudden fram. Istället krävs att Mercedes egna barnstolar, med en inbyggd transponder som avaktiverar kudden, används. Specialstolarna kostar mellan 3 300 och 4 800 kronor, beroende på vilken typ man väljer.
I BMW 118, Opel Ampera och VW Up finns hyfsat vettiga fästpunkter för förankringsbanden på alla platser. Problemet är istället den begränsade kupélängden, som gör det i princip omöjligt att få plats att sitta i framsätena med en bakåtvänd barnstol bakom. Enda bilen där det ryms en barnstol bakom föraren (om han/hon inte är alltför lång) är Hyundai i40. I tabellen har vi listat 15 säkerhetsdetaljer som är speciellt viktiga för barnens säkerhet.
I Euro NCAP:s krocktester ingår sedan 2009 även en bedömning av barnsäkerheten. Den görs med de bilbarnstolar som rekommenderas av tillverkarna. I testerna sitter de båda barndockorna – 18 månader respektive 3 år – alltid i baksätet. Oftast är 18-månadersdockan bakåtvänd och 3-årsdockan framåtvänd (dock icke i Volvo och Saab där båda är bakåtvända).
Barnsäkerheten utgör 20 procent av bilens totala Euro NCAP-betyg och i samband med krockprovet kollas också varningsdetaljer och monteringsanvisningar. Procentsatsen anger hur nära idealresultatet – 100 procent – bilarna kom i barnsäkerhetsmomentet.
Bilmodell: Betyg:
Hyundai i40: 86 %
BMW 118: 83 %
Mercedes B-klass: 81 %
Volkswagen Up: 80 %
Opel Ampera: 78 %
Svenska barn åker säkrast
Sverige har en betydligt bättre statistik än resten av Europa när det gäller barn som omkommer eller skadas svårt i bilolyckor. Förklaringen är den svenska modellen, där barnen sitter i bakåtvända bilbarnstolar. Det ger ett exceptionellt bra skydd och risken för skador är minimal, även i svåra krascher.
Men det finns en klar skillnad mellan åldersgrupperna 0–3 år och 4–11 år. I den senare vänds stolarna i regel framåt och resultatet blir att skadorna ökar, vilket tydligt framgår i tabellen.
Enligt svensk expertis är risken att dödas eller skadas svårt i en krock fem gånger större för små barn i framåtvända stolar jämfört med bakåtvända. Därför rekommenderas att barnen sitter bakåtvända ända upp till 4–5 års ålder.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför används inte ISOfix-fästen? Detta ska väl finnas i alla nyare bilar. Då är det inga funderingar över montaget, men tyävrr finns det bara finns en handfull bakåtvända stolar med ISO-fix.
Alla dessa bilar har väl det bak?
Nyare bakåtvända stolar är betydligt enklare att montera även utan isofix. För några år sedan var det en kamp, minst sagt.
Nu finns det t.ex. spännen som fixerar 3-punktsbältet i stolen. Blir betydligt enklare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.