På måndagen presenterades regeringens budgetförslag. Här är nyheterna som påverkar bilägarna.
Budgetnyheterna
Bonus-malus 2024: Räkna själv – så hög blir fordonsskatten eller bonusen
Bonus-malus 2024: Räkna själv – så hög blir fordonsskatten eller bonusen
Publicerad 9 juni 2022 (uppdaterad 2024-01-11 16:56)Observera att bonus-malus enbart gäller nya bilar. Det nya förslaget som presenterades av regeringen har nu röstats igenom av riksdagen. Det träder i kraft den 1 juni 2022.
Beräkna malus
Malus är en förhöjd fordonsskatt som tas ut för bilar som släpper ut över 90 gram koldioxid per kilometer. Enligt regeringens nya förslag ska gränsen sänkas till 75 gram. Skatten blir extra hög för dieselbilar. Här kan du se hur hög fordonsskatten blir för några av de vanligaste modellerna.
Anges i gram per kilometer
Beräkna bonus
Bonus används för att få fler nybilsköpare att välja en bil med låga utsläpp. Här kan du se hur mycket bonus några av de vanligaste bilarna har.
Uppdatering 2022-11-07: Den nya regeringen har beslutat att helt ta bort bonusen för nya bilar från och med den 9 november. Du kan läsa mer här.
Uppdatering 2022-05-18: Vi har uppdaterat räknesnurran med den formel som ska användas om de nya bonusreglerna träder i kraft.
Uppdatering 2021-11-24: Skärpningen av bonusreglerna har inte röstats igenom av riksdagen och det är oklart om den blir verklighet.
Uppdatering 2021-11-09: Reglerna för skärpningen av bonusen skjuts upp med mellan tre och sex månader, enligt Miljödepartementet. Anledningen är att reglerna ännu inte diskuterats klart med EU-kommissionen. Läs mer här.
Anges i gram per kilometer
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Regeringen vill ändra bonus-malus igen – så blir nya reglerna
Regeringen vill ändra bonus-malus igen – så blir nya reglerna
Publicerad 6 september 2021Under en presskonferens på måndagen meddelade regeringen att de kommer att skjuta till mer pengar till utbetalning av klimatbonus i år och nästa år.
I samband med det föreslår regeringen också ett flertal ändringar i det så kallade bonus-malussystemet. Malusskatten för bilar med höga utsläpp blir dyrare och utsläppsgränsen för bonus skärps. Bonusen för gasbilar lämnas däremot oförändrad.
Här är ändringarna regeringen vill genomföra i reglerna för klimatbonus. Det maximala bonusbeloppet ska sänkas med 20 000 kronor år 2023, och utsläppsgränsen för bonus ska halveras jämfört med i dag.
2021 | 2022 | 2023 | |
Maximal bonus (kr) | 70 000 | 70 000 | 50 000 |
Lägsta bonus (kr) | 10 000 | 5 000 | 5 000 |
Gräns för att erhålla bonus (CO2-gram/km) | 60 g | 50 g | 30 g |
Bonus gasbil (kr) | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Högsta bonus laddhybrid | 45 000 | 20 000 | 10 000 |
Även malusdelen ändras. Enligt förslaget ska gränsen för malusskatt sänkas från dagens 90 g/km till 75 g/km.
Varje gram utöver 75 g/km och upp till 125 g/km som en bil släpper ut ska beskattas med 107 kronor. Varje gram utöver 125 g/km ska beskattas med 132 kronor, enligt förslaget.
Malusskatten tas precis som tidigare ut de första tre åren och baseras på tillverkarens uppgifter om blandad förbrukning.
Regeringen hoppas på att de nya reglerna ska träda i kraft den 1 juni 2022.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (30)
- 8 september 2021 Henrik Jag förstår att du…
- 8 september 2021 Axa: Väldigt tydligt att du…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.