Att elbilar just nu är stekheta kan inte ha undgått någon som läser Vi Bilägare – världens bilindustri förbereder sig för fullt för introduktionen. Även Volkswagen sällar sig nu till de tillverkare som introducerar testflottor för att utvärdera tekniken.
Den första prototypen kallas Volkswagen Golf Blue-e-motion och är som namnet antyder en Golf ombyggd till eldrift. Batteriet är av typen litiumjon och kan lagra 26,5 kWh. Det är tillräckligt för att ge upp till 150 km räckvidd.
500 byggs inledningsvis
Vi får möjlighet att prova el-Golfen en kort tur runt Volkswagen-fabriken i Wolfsburg. Det som genast slår en är den snabba gasresponsen.
Vägarna är lite fuktig efter de senaste dagarnas regn och om föraren är det minsta oförsiktig med gaspedalen, spinner framhjulen loss. Motorn är på måttliga 115 hk men tack vare det kraftiga vridmomentet från start känns den väldigt stark.
– Det här är en prototyp så antisladdsystemet är inte hundraprocentigt intrimmat, förklarar en av Volkswagens tekniker som följt med oss i bilen.
Golf Blue E Motion ska produceras i 500 exemplar för att bland annat undersöka kundernas reaktioner på elbilen samt hur den nya tekniken fungerar på sikt. Inom några år kommer den att börja säljas i större skala.
– Vi börjar med att lansera en batteridriven version av minibilen Up 2013 men året efter kommer även Golf Blue-e-motion i en produktionsversion, säger Rudolf Krebs, chef för Volkswagens elbilsutveckling.
Omogen teknik
Batteriet väger in på modiga 315 kilo men den totala viktökningen har stannat vid 205 kilo, jämfört med en Golf med TDI och DSG. Den extra vikten klarar bilen att bära utan att kännas besvärad. När föraren bromsar lätt aktiveras inte hjulbromsarna.
Istället minskas farten genom att elmotorn fungerar som generator och omvandlar en del av rörelseenergin till el som sedan återförs till batteriet. Systemet hjälper till att förlänga räckvidden.
Batteriet är den svagaste länken i elbilen idag, menar doktor Krebs. Tekniken är helt enkelt inte mogen ännu.
– Vi måste erkänna att vår kunskap om batterier inte alls är lika fullständig som vår kunskap om förbränningsmotorer. Jag är förvånad över med vilken hastighet som våra konkurrenter introducerar den här typen av teknik i produktionsmodeller. Nu kan jag lova att våra kommande bilars batterier håller minst tio år och 15 000 mil. Det löftet hade jag inte kunnat ge för tre år sedan.
Dessutom måste batterikostnaderna sänkas. Enligt Krebs behöver priset pressas från dagens 1 000 euro/kWh till cirka 200 euro/kWh under de närmaste tre, fyra åren.
– I dagsläget är det många länder som väljer att subventionera introduktionen av elbilar men det är inte hållbart i längden. Vi måste pressa priserna så att produkterna kan säljas utan subventioner. Vi har undersökningar som visar att kunderna är beredda att betala
3 000 euro mer för en elbil än för motsvarande modell med dieselmotor. Att nå dit blir tufft.
Alla tillverkare slåss idag med samma typ av begränsningar för batteriet. De medför att den maximala energikapaciteten landar runt 25 kWh vilket i sin tur ger en räckvidd om cirka 150 km. Fullt tillräckligt, menar Krebs.
– Vi tror att den batteridrivna elbilen främst kommer i form av småbilar, utvecklade för stadstrafik. Elbilen är idealisk för pendling och kortdistanskörning. Då är 150 km räckvidd fullt tillräckligt. Det har gjorts studier som visat att 80 procent av bilisterna kör mindre än 50 km/dag.
För de som verkligen behöver längre räckvidd är plugg in-hybri-den det bästa alternativet säger han. En förbränningsmotor kompletterar då batteriet och elmotorn. När batteriet töms startar förbränningsmotorn automatiskt och övertar driften.
”Del av en mosaik”
Chefen för VW:s elbilsprogram är på intet sätt någon fanatiker, om någon trodde det. Tvärtom är Krebs noga med att understryka att det kommer att dröja många år innan elbilen blir ett alternativ för alla.
– Vi ska vara medvetna om att på många ställen i världen produceras elkraft med hjälp av fossila energikällor. I dessa lägen är en snål dieselmotor ytterst konkurrenskraftig när det gäller koldioxidutsläppet från källa till drivhjul.
Volkswagens prognos är att tre procent av den globala produktionen år 2020 kommer att vara elektrifierad ”i någon mån”. Det inbegriper batteridrivna elbilar, hybrider och plugg in-hybrider.
– Elbilen kommer inte ensam att lösa alla våra transportbehov men den är en del av den mosaik som bygger framtidens miljövänligare mobilitet, säger Rudolf Krebs.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens elbilssatsning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Elbilar är nog bra men först då man kan producera el på ett miljövänligt vis i stor skala. Med dagens teknik produceras ca 60% av Europas elenergi med kondenskraftverk vilka släpper ut 60% mer CO2 än med motsvarande förbränningsmotor. Bästa energibäraren idag är främst etanol och därefter diesel. I framtiden tror jag förvisso på elektrifierade bilar som tar en allt större del av det mijöanpassade transportarbetet.
Ja att slå sig för bröstet och säga "vi säljer en miljövänlig elbil" är inte sant så länge elen produceras som 789 säger. Bilen är milövänlig ända tills du kopplar den till ett eluttag, därefter blir den en miljöbov som bidrar till elkraftverkens utsläpp.
789:
Så som du räknar så produceras alltså all bensin, diesel och etanol utan CO2 utsläpp?
Här har Vw mycket att lära av Toyota. Elbil är alltid bättre för miljön, oavsett hur elen framställts.
jarl, Toyota har väl inget att lära ut.
De låter ju Tesla stå för eldriften.
789 det där stämmer inte. Med ett dansk kolkraftverk släpps ca 700 g CO2 ut per kWh (medel EU27 ligger på 585) . en elbil drar 1,5 kWh per mil. det blir 105 g CO2/km vilket ligger helt i nivå med en snåldiesel. Men varför skulle du köpa dansk kolkraft när svenska medelvärdet ligger på ca 17 g /kWh? Köper du dessutom vindkraft hamnar du under 4g/kWh.
Mythbuster:
Louise Trygg, Teknologie doktor i energisystem, med forskarsällskap från Linköpings Tekniskahögskola gjorde tillsammans med Chalmers ett kretsloppsanalys som publiserade den 31:a oktober 2010. Att hon är en av världens mest ansedda forskare inom energisystem behövs väl ej tilläggas? Kontentan av deras analys var att övergår man till elbil med dagens elproduktionsteknik riskerar klimatet att kollapsa. Att sedan använda dagens hybridbilars batterisystem förvärrar också klimatet , globalt sett. Det bästa är att köra på etanol och biodiesel OM vi verkligen vill bromsa växthuseffekten.
789 dagens hybridbilar går enbart på bensin och inget annat så det är väll inte konstigt att man får konstiga resultat om man kikar på dem. Likaså om alla kör en elbil på sämsta tänkbara el så blir det de värden som du försöker påstå. Men .. det finns inte så mycket av sämsta tänkbara el och framför allt inte i Sverige. Skall man göra något nytt är det lämpligt att göra det på ett bra sätt. Det finns inte någon teknik som enskilt kommer ersätta bensin/diesel utan ett flertal olika lösningar. Att dessa olika lösningars förespråkare fabulera ihop data som framhäver ena framför andra är helt kontraproduktivt. Elbilar är bra om det är hållbar el. Etanolbilar är bra om det är hållbaretanol. Gasbilar är bra om det är biogas. Men ingen av dessa tekniker kommer bli helt dominerande de närmaste åren. Låt oss försöka hålla oss till riktiga värden och sanningar. Pleeese, du har korrekta värden nedan. L T s avhandling handlar föresten inte om bilar utan om hur man minskar elanvändningen. Med t.ex. lågenergilampor.
Shogun:
Det är väl sant att om man fraktar etanol per tanker spyr man ut mer avgaser jämfört med om samma båt fraktar råolja? Det är klart att det är bättre om en båt lastad med råolja sjunker jämfört med om den var lastad med etanol? Det är klart att en etanolbil bara kan köras på etanol och inte metanol också? Det är sant att regnskogen skövlas pga av sockerplantagen som ligger ca 200 mil från från varandra dessutom på helt olika delar av Brasilien? Att man sedan odlar etanol på 0,5% av marken och att kaffe, tobak och te tar upp ca 17% av marken då måste ju sockeplantagen vara ett oerhört stort problem? Visst Skogun, du är verkligen påläst! Fortsätt läsa Toyota broschyrer och bli än mer allmänbildad.....
Metanol finns idag inte som bränsle. Det innehåller lägre energi än etanol och hälften mot bensin. Är förknippat med klara problem med korrosion i motorsystem. Men det allvarligaste är att metanol görs idag i första hand av naturgas och stenkol. Börjar man med metanol öppnar man upp för än mer fossilt bränsle.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.