Nästa artikel
Svårt att häva bilköpet
Konsumenträtt

Svårt att häva bilköpet

Publicerad 11 februari 2011 (uppdaterad 11 februari 2011)
Per Engberg äger en Subaru Outback från 2009 med flera problem. Han har länge försökt häva bilköpet, men bilfirman har vägrat. Först efter att Per Engberg fått rätt i ARN ska bilfirman ersätta honom.

Subaru har många nöjda ägare, men Per Engberg i Malmö är inte en av dem. Bland annat hörs missljud från urtrampningslagret på kopplingen på hans bil, trots att detta är bytt. Men värst är, enligt Per Engberg, klimatanläggningen:

– Jag har astmaallergi. Därför är det viktigt för mig med en väl fungerade klimatanläggning. På min bil flexar temperaturen upp och ned. Ställer man in en temperatur på 22 grader kan det efter en stund bli 28 grader eller 16 grader. Blir luftfuktigheten för hög får jag andningsbesvär. Då får jag ställa in temperaturen manuellt hela tiden. Men det är ju därför man ska ha en klimatanläggning, för att slippa ställa in den manuellt.

– I övrigt gillar jag bilen, den är trevlig att köra och har bra fungerade fyrhjulsdrift. Men just det här exemplaret har strulat för mig. Därför vill jag häva köpet och få pengarna tillbaka så att jag kan köpa mig en likvärdig, annan bil, säger Per Engberg.

Han ville att bilfirman skulle häva köpet eller göra en omleverans och klagade därför till allmänna reklamationsnämnden (ARN), som gav honom rätt. En firma som sysslar med luftkonditionering menade att det var fel på klimatanläggningen i Per Engbergs Subaru.

Enligt ARN ska bilfirman där Per Engberg köpte bilen, MR Grip bil i Lund, göra en omleverans. Problemet är att de inte längre är auktoriserade handlare för Subaru. Bilfirman hävdade först också att det var ett garantiärende och att de därför inte kunde göra något åt klimatanläggningen.

– Här måste ju jag lita på den expertis som Subaru har, som säger att det inte är något fel på den här bilen. Men eftersom jag inte längre är auktoriserad för Subaru får jag inte göra något som har med garantierna att göra heller, säger Roger Grip, vd för MR Grip Bil (numera Bilexpo).

Likvärdig bil
– Att de inte är auktoriserade är inget skäl till att inte avhjälpa ett fel eller häva köpet. Som konsument ska man inte bli drabbad av om bilfirman är auktoriserad eller inte. Grundtanken är att man ska kunna häva ett köp om felet är av väsentlig art och bilfirman inte har kunnat avhjälpa felet efter ett par försök, säger Martin Suserud, jurist på Konsumentverket.

– Den här kunden är väldigt känslig. Vi har bytt panel på bilen, men allt är enligt fabrikens specifikationer. Det är inget fel på klimatanläggningen, vi har kontrollerat och mätt temperaturen på den, säger Jan Steen, teknisk chef på bilimportören Subaru Nordic.

– Vi har egentligen inga synpunkter på ARN:s beslut, men enligt våra tekniker fungerar klimatanläggningen som den ska. Bilen uppfyller fabriksstandarden och kan inte åtgärdas på garanti, eftersom det inte är något fel, säger Thomas Possling, PR-chef för Subaru.

ARN anser att bilfirman bör leverera en annan, felfri bil som är till värde och skick likvärdig med Per Enbergs Subaru. Enligt bilfirman är likvärdig bil detsamma som en bil som är värd lika mycket pengar i det skick som Subarun är nu, efter drygt 4 000 mils körning.  Bilfirman har också erbjudit sig att köpa tillbaka bilen.  

– Då är det ingen hävning. Det låter som om bilhandlaren tar ut denna kostnad på bilägaren för att bilen har minskat i värde. Huvudregeln är att du ska kunna köpa en likvärdig bil för samma pengar, minus ett nyttoavdrag. Annars är det mer att betrakta som ett nytt bilköp, säger Martin Suserud.

Vad innebär en likvärdig bil vid omleverans?
– Enligt min bedömning ska kunden få en exakt likadan bil som han har köpt, säger Martin Suserud.

Roger Grip:

– Vi har svårt att skaffa fram en likvärdig bil. Därför ska vi göra en värdering av bilen för att sedan häva köpet.

– Vi gör först en egen värdering och om Per Engberg inte är nöjd med den får handelskammaren eller KVD göra en opartisk bedömning av bilens värde. Den följer vi sedan när vi löser in bilen.

Diskutera: Vad tycker du om fallet med Per Engbergs Subaru Outback?

Testvinnaren: Ny men ändå välbekant

1. När Audi förnyade Q3 åtgärdades det som måhända låg den första generationen i fatet. Utrymmena blev just så mycket bättre som behövdes utan att inkräkta på territoriet för Q5, kör- och åkkomforten ökade påtagligt och den något bleka formgivningen fick tack vare några skenbart enkla pennstreck ett större självförtroende. Några revolutioner i upplevelse är det ändå inte, Q3 är väluppfostrad, välanpassad och välbekant som andra bilar baserade på VW-koncernens grund ”MQB”. Bra finish, stark motor, fungerande fyrhjulsdrift, rikliga tillval och många vettiga detaljer – en Audi, helt enkelt. Testbilen var emellertid överraskande vindkänslig och rätt törstig.



2. En BMW som krasst sett är sämre än sin förlaga X1 när det gäller exempelvis utrymmen, användbarhet och ekonomi – men som ändå är ”görbar” för tillverkaren. Köparen kommer att gilla köregenskaperna men rygga för den alltför höga ljudnivån.



3. Lexus lockar med speciell formgivning, skön inredning och överraskande pigga köregen-skaper. Hybriddriften fungerar finfint utan att ekonomin vinner så mycket på den. Till nackdelarna hör den ytterst tveksamma fyrhjulsdriften och de skrala utrymmena.



Kommentar av Christian Ellmark, testförare: Lexus UX har bek-vämaste förarstolen och går oväntat bra på vägen, men fyrhjulsdrivningen har sina brister. Det blir tredjeplats. Audi Q3 upplevs i flera avseenden som en höjd Golf, en bra men inte enastående bil. Mitt val blir BMW X2. Förarmiljön passar mig bäst, BMW är roligast att köra och fyrhjulsdrivningen fungerar okej. Men jag skulle välja smalare däck för att få bättre ljudkomfort, bullernivån är en klar nackdel.



Kommenar av Calle Carlquist, testledare: Jag gillar de kvicka reaktionerna i Lexus. ”Fyrhjulsdriften”, vägbullret och de knappa utrymmena gillar jag inte så UX blir min trea. Jag offrar även BMW på ljudnivåns altare, det malande däckljudet är oacceptabelt. Bilen i övrigt är en kul, stark och hanterlig typ som känns välgjord. Audi är väl inte så kul kanske men den är rymligast, tystast och har bra fyrhjulsdrift. Det räcker till vinst för mig – men til syvende og sidst är jag nog inte i målgruppen för den heller.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-11 10:02
Charles Darwin (ej verifierad)

Trist för båda parter. Hoppas det löser sig på smidigt sätt. Alla vill ju vara nöjda, det vinner alla på.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-11 10:16
McTar (ej verifierad)

Borde inte klimatanläggningen sköta temperaturen lite mer exakt än så?

#3 • Uppdaterat: 2011-02-11 14:04
JovZ (ej verifierad)

Ska bli intressant att följa det här. Håller just på med min 1½ år gamla Kia Cee'd, som också har problem med klimatanläggningen. Två gånger har den varit inne på verkstad och återlämnats med besked att felet är åtgärdat, men det har det visat sig inte vara. Problemet med felet är att det inte visar sig alltid, bara när det är kallt eller väldigt varmt.
Trots att verkstan har fått fram felet flera gånger tidigare så hävdar de att de måste få fram det igen för att kunna agera. Detta innebär i praktiken att det blir upp till mig att framkalla felet inför verkstadsfolket, vilket jag ju inte kan. Jag menar att oavsett om effekten av felet framträder eller inte så måste ju orsaken finnas där hela tiden.
Nu är bilen på verkstan igen i förhoppning om att det ska vara tillräckligt kallt för att felet ska framträda. Tyvärr är det flera plusgrader. När jag hämtar den i eftermiddag så har den varit inlämnad totalt fem gånger inom loppet av ca 4 månader. För samma fel.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-11 14:47
skoda prisvärd (ej verifierad)

det ska vara gamla bilar. inga finesser ,.....

#5 • Uppdaterat: 2011-02-11 16:39
kingking

Det låter helt klart som en Mycket besvärlig kund... Att komma och påstå att man kan ställa in den på 22 grader och kräva att just den temperaturen ska hålla exakt är att kräva för mycket... Någon kan ha öppnat dörren, eller yttertemperaturen ändras snabbt, att luftfuktigheten är för hög kan ju knappast belastas bilen. Subarus tekniker har garanterat mätt detta bättre än kunden... Jag anser att ARN här gått lite för långt. Kunden vill säkert byta bil av andra skäl och dom gör man ofta så här ...Tyvärr! Låt bilen testas opartiskt av M - och gå på den linjen om den håller fabrikens standard.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-11 21:14
SiggeN (ej verifierad)

Lite sent att vakna efter 4000 mil!

#7 • Uppdaterat: 2011-02-12 00:16
pncswe

är man dum köper Subaru!

#8 • Uppdaterat: 2011-02-12 07:21
Claes.hillman (ej verifierad)

Jag har kört precis den bilmodellen vid ett flertal tillfällen och jag måste hålla med. Klimatsystemet är otroligt dåligt. Det spelar nästan ingen roll vilken temperatur man ställer in, det blir någon helt annan i bilen.

Så det kanske kan bli bättre, även om de byter ut hans bil.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-12 16:06
Bengt Gustafsson (ej verifierad)

Jag måst ha tur med min gamla c240 1998. Perfekt klimatanläggning. Jämn och bra temperatur.Den har rullat 11000 mil nu. Ingen rost. (Puuuh! Har sett samma modeller på vägarna helt sönderrostade) Fick byta en skramlande remsträckare nyligen.....

#a • Uppdaterat: 2011-02-12 21:37
Muu (ej verifierad)

ahh, det småproblem som dyker upp på varje bil. Har man sådan inställning kan man klaga i oändlighet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.