Oftast tror bilägaren att han eller hon har en bil som är värd mycket mer än vad som bjuds vid ett besök hos bilhandlaren. Det är både rätt och fel. Bilhandlaren är näringsidkare och har normalt en marginal på 15–20 procent på begagnade bilar. Om man inte accepterar det återstår alternativet att försöka sälja bilen på egen hand.
Ett riktmärke för privathandeln är att lägga sig på en prisnivå mitt emellan det föreslagna inbytespriset och marknadsvärdet, det vill säga salupriset som bilhandlaren begär när bilen slutligen utannonseras. En privat såld bil ska helt enkelt vara billigare, eftersom du som privat säljare inte kan lämna några säljgarantier. Sedan är det en annan sak att bilen fortfarande kan ha gällande garantier.
Ta reda på värdet
Undersök hur mycket din bil är värd. Kolla annonser på nätet och studera begprislistorna. Övervärdera inte din egen bil, om du vill göra en snabb affär. Om du ser att andra säljare begär 60 000 kronor för motsvarande bil, tro inte att du själv kan få 70 000 bara för att du tycker att din bil är särdeles välskött. En gammal sanning är att en bil aldrig är värd mer än vad någon är beredd att betala för den.
Annonsera
Annonsera ut bilen på nätet eller i lokaltidningen, eller sätt upp lapp vid matvarubutikens anslagstavla. Fördelen med nätet är att du når köpare över hela landet, ja, kanske till och med utomlands. Nackdelen är att du måste konkurrera mycket kraftigare med priset.
Städa och putsa
Gör en rekond av bilen; dammsug, tvätta och polera om möjligt upp karossen. Glöm inte att torka rent inne i motorrummet. En god idé kan också vara att ta självrisken, och låta försäkringsbolaget ersätta stenskottet på vindrutan, om du har halvförsäkring. Ofta får du fler spekulanter på en bil som är rentvättad och åtgärdad.
Är det en dyrare bil du ska sälja kan till och med en professionell rekonditionering vara värd pengarna.
Ha prutmarginal
Tänk på att en bilköpare alltid vill pruta. Se till att ha en marginal nedåt, ett sista slutpris. Sitter du inte i sjön kan du naturligtvis avvakta med att sälja bilen tills du får det pris du begär.
Kolla körkort/följ med
Har du en spekulant som vill provköra, begär att få se körkortet först. Följ också alltid med på provturen.
För att ett eventuellt ägarbyte ska kunna registreras på ett enkelt sätt måste den nya ägaren ha svenskt personnummer. I annat fall kan man ansöka om samordningsnummer, och då måste en tydlig kopia på pass eller nationellt identitetskort bifogas vid anmälan om ägarbyte.
Visa dokument
Seriositet från dig underlättar alltid en försäljning. Leta fram så många viktiga protokoll och fakturor som möjligt som understryker att bilen verkligen fått vård enligt konstens alla regler. En dokumentation från en rostskyddsbehandling är exempelvis en värdehandling i detta sammanhang.
Var ärlig
Tänk också på att du som säljare är skyldig att lämna ärliga uppgifter, om du ”mörkar” med ett allvarligt fel som du känner till kan köparen stämma dig, begära skadestånd eller häva köpet.
En bil som sålts ”i befintligt skick” kan således vara felaktig enligt köplagens felbestämmelser. Som säljare bör du uppmuntra köparen att själv undersöka bilen. Köparen har en undersökningsplikt.
Skriv kontrakt
När ni kommit överens om affären, skriv ett kontrakt i två exemplar. Det är en trygghet för både säljare och köpare att använda Konsumentverkets köpekontrakt för ”Köp av personbil mellan privatpersoner”. Det kan laddas ned från hemsidan, www.konsumentverket.se.
Håll koll på pengarna
Acceptera aldrig annat än kontant betalning, eller om du omgående kan se att pengarna överförts till ditt konto. Fordonsskatten följer bilen och Transportstyrelsen återbetalar inte del av skatten till säljaren. Även om ägarbytet sker samma månad som skatten förfaller till betalning övergår inte skatteskyldigheten till den nya ägaren förr-än vid nästa betalningsperiod.
Skicka beviset
Ägarbytet ska undertecknas av både säljare och köpare i registreringsbeviset som ska vara i originalskick. Tänk på att registreringsbeviset är en värdehandling och inte bör förvaras i handskfacket.
Det kostar 50–100 kronor att beställa en dubblett av del 2 av registreringsbeviset. Från september 2004 finns en ny typ av registreringsbevis i två delar och det är den gula delen som omgående ska skickas till Transportstyrelsen.
Det är du som säljare som har ansvar för att ägarbeviset skickas in. Den nya ägaren ska teckna en trafikförsäkring, men tänk på att det är säljaren som också har ansvar för fordonet tills ägarbytet har registrerats. Därför är det viktigt att kontrollera att motparten är den person som han eller hon utger sig för att vara.
Anmälan om ägarbytet ska skickas till Transportstyrelsen, 701 81 Örebro.
Diskutera: Vad har du för erfarenheter av privat bilförsäljning?
Här kan du annonsera och jämföra priser:
www.blocket.se
Vanligast i Sverige, både privatpersoner och handlare.
www.bilgaraget.se
Sajt i Vi Bilägares regi, både privat och handlare.
www.bilweb.se
Både privatpersoner och handlare.
www.allaannonser.se
En portal som söker av ett stort antal annonssajter.
www.autoscout.se
Europas största sajt, en mindre del är privatannonser, gratis att annonsera.
www.mobile.de
Övervägande tysk annonsering, en mindre del är privatannonser.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett problem med att sälja privat är att det ska klaffa med det nya köpet så att man inte står där antingen utan bil ett tag eller inte får loss pengar till den nya bilen.
Ett vanligt fel folk gör är att de ringer oseriösa annonser på Blocket. En oseriös annons har inte något telefonnummer angivet som går att spåra till en person t.ex. via hitta.se, utan endast anonyma 073 nummer, ej heller har man angett sitt riktiga namn utan ofta bara bilmärke som säljare, ej heller har man fullt synligt registreringsnummer på bild, eller taffligt skriven annons, bespara er från att ringa på sådant.
Att sälja sin bil på Blocket kan vara rena cirkusen. Det ringer en hel del skumma typer och ställer de mest konstiga frågor om bilen. Sedan ska det alltid prutas oavsett om de ens sett bilen eller om priset redan är lågt satt från början.
En firma kanske ger lite sämre betalt men man slipper befatta sig med alla tomtar där ute som har en underlig förmåga att krypa fram när de ser en bilannons.
På firma går det dessutom bättre att tima med den nya bilen så man slipper vara utan bil eller få extra kostnad för hyrbil.
Självklart finns pengar att tjäna genom att välja privat försöljning, men det är viktigt att inte bara titta på hur många tusen mer man får in vid själva ägarbytet. Inbyte till bilhandlaren kräver minimalt med egna instaser medan du som privatsäljare kan behöva lägga ner åtskilligt med tid och inte sällan en hel del pengar på att snygga till bilen, annonsera ut den och vara tillgänglig för spekulanter.
Jag har tidigare skött alla försäljningar privat, men nu senast lämnade jag bilen som inbyte. Det var otroligt skönt att bara tömma bilen på mina prylar, kolla att allt som ska finnas finns, inklusive alla papper och sedan lämna ifrån sig bilen.
En intressant sak är dock vilka skillnade det kan vara på vad bilfirmorna erbjuder i inbyte. Givetvis måste man jämföra med vad man får ge för den "nya" bilen, för det är mellanskillnaden som är intressant. Typiskt är väl att man får mer hos sin märkeshandlar. För min del spekulerade jag på två olika märken och det hade kostat mig i runda slängar 50000 kr mer att byta märke! Här avser jag mellanskillnaden som jag justerat med hänsyn till att alternativet i sig var en dyrare bil.
Det kan verka konstigt att så många annonsörer på blocket skriver vilka som inte ska ringa på deras annons, som t.ex.
"Däcksparkare, bästa priset kompis, förståsigpåare, löst folk utan pengar, besserwisser, krånglare, testpilot, snackare, kverulant, telefonprutare, originalfreak, bilhandlare, oseriösa, hobby-tittare, försäljare, bilförmedlare,
F-1 förare, brevvänner, bildsamlare samt tattare ringer någon annan.
OBS jag talar svenska och ska ha betalt i svenska pengar"
Men efter att själv ha sålt bil via blocket så har jag all förståelse för detta, har man satt mycket lågt pris från början så triggar det igång allehanda bilförmedlare och man blir fullständigt nerringd av dem, inte bara från Sverige och de försöker pruta mycket mera med ord som "du får pengarna idag, inga frågor ställs mm." En av dessa "professionella förmedlare" sa till mig - efter att jag hade avböjt hans skambud - "bajsa på dig". Alltså var förberedd på vad som helst och lägg på luren direkt när skumt folk ringer, skriv att du gör det redan i annonsen.
Man bör aldrig erbjuda bilhandlaren inbytesbil från första början, detta ger nämligen kalkylen två obekanta värden och gör det omöjligt för köparen att veta de enskilda bilarnas pris (vad handlaren anger spelar naturligtvis ingen roll).
Först när man har ett antal välprutade offerter i handen så frågar man vad handlarna kan tänkas köpa in den gamla bilen för. Det är denna summa som man jämför med privatmarknaden, ingen annan.
Ett vanligt knep är nämligen att handlaren erbjuder ett bra inbytespris men samtidigt ger dålig rabatt på den nya bilen. Personer som råkat ut för detta är de som oftast försvarar inbytesfenomenet.
Bra tips Sailfast
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.